Verkar ha tappat en fas i huset.

Har relativt nya Hager tavla och två underliggande tavlor (garage, övervåning). Alla säkringar är i rätt läge, ingen jfb verkar ha löst ut och jag har bytt alla tre huvudsäkringar (20A).

Har en induktiv penna som lyser vid ström och indikerar (är släckt) vid en av huvudsäkringarna. Har dock bytt den säkringen och även testat den på annan fas - där den funkat.

Är det fel hos nätägaren eller har jag missat nått?

• En öppen Hager elcentral med flera radade säkringar och täckta säkringsplatser, inga synliga tecken på strömavbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en induktiv penna som lyser rött vid en av huvudsäkringarna i en elcentral.
    Skapa konto
  • Induktiv penna hålls vid en säkring i en elcentral för att testa ström.
    Skapa konto
  • Induktiv penna som inte lyser vid en av huvudsäkringarna i en elcentral.
    Skapa konto
Borde vara ofarligt att felanmälan till nätägaren.

A
Det verkar inte bättre än att du saknar en fas från nätägarens håll. Ring och felanmäl

Borde vara Säkringen hos nätägaren som löst ut

Drar det mot nätägaren så får vi se var det landar.

tommib
Du kan ju kolla på elmätaren också vad den säger. Är det korrekt anslutet så ska den ligga före dina huvudsäkringar men givet hur mätartavlan ser ut så gissar jag att den ligger efter.

Instämmer med övriga, det luktar bortfall hos nätägaren. Du kan ju snacka med grannarna och se om de har samma problem, om du kan säga att ni är flera hushåll som har problem borde det snabbas på hos nätägaren.

T
Du har ju 20A så visst kan de troliga 25A som sitter nätägarens avtappning till din kabel in i huset, ha tröttats ut efter många år, speciellt om du har pressat hårt och ibland kanske skjutit dina 20A. En sak att kolla bara: Har för mig att dom där gamla huvudbrytarna kan pajja så att en fas tappas. På med pannlampan, stäng ner känslig utrustning som kan ogilla att abrubt stanna, tex pelletsbrännare, tvättmaskin, diskmaskin, datorer. Lös jordfelsbrytaren med testfunktionen så att allt i huset slocknar. Motionera huvudbrytaren genom att att repetera till och frånslag ett antal gånger. Kolla om fasen kommer åter. På med jordfelsbrytaren igen. Om inte bättre, felanmäl till nätägaren bums. Kolla så att frysboxar/skåp har ström, om inte dra skarvsladd från uttag som ger full spänning. OBS, ser att du har ett par 3-fas uttag eller förbrukare, slå av dom säkringarna så du inte får skumma fenomen med halvfart på vissa saker då det kan tänkas va skadligt för de saker som blir drabbade, men den delen får en elektriker uttala sig om som kan den biten. Cirkulationspump till vattenradiatorerna kan va 3-fas och isåfall blir det en lite svalare natt inatt

• Gilla
RogganK och 1 till
  • Laddar…
T
B Biff Tannen skrev:
Verkar ha tappat en fas i huset.

Har relativt nya Hager tavla och två underliggande tavlor (garage, övervåning). Alla säkringar är i rätt läge, ingen jfb verkar ha löst ut och jag har bytt alla tre huvudsäkringar (20A).

Har en induktiv penna som lyser vid ström och indikerar (är släckt) vid en av huvudsäkringarna. Har dock bytt den säkringen och även testat den på annan fas - där den funkat.

Är det fel hos nätägaren eller har jag missat nått?
Testade du att motionera huvudbrytaren?

Löst.

Nätägarens jour var snabbt på plats (< 30 min) och konstaterade att huvudsäkringarna (20A) var ok men en fas in saknades. Skåpet på gatan (80A) var också ok (!). Så antingen avbränd kabel i gatan eller något annat.

Han blev dock misstänksam över att hoppet från 80A till 20A var för stort och att det i gamla hus (1909) kunde finnas en avsäkring till nånstans på vägen. Men var? Röret med inkommande kabel gick in i huset 2 meter ifrån tavlan.

Visar sig att tidigare ägaren smällt upp en vägg över avsäkringen och sågat ut en liten lucka. Över luckan (som i täcker-hela-luckan) har han monterat ett gammalt badrumsskåp (!). Efter att ha skruvat ned skåpet hittade vi tre 25A säkringar varav en trasig.

Så ta med er det från tråden - saknar ni en fas - titta bakom ett badrumsskåp!

• Gilla
  • Wow
  • Haha
datja och 19 till
  • Laddar…
T
B Biff Tannen skrev:
Löst.

Nätägarens jour var snabbt på plats (< 30 min) och konstaterade att huvudsäkringarna (20A) var ok men en fas in saknades. Skåpet på gatan (80A) var också ok (!). Så antingen avbränd kabel i gatan eller något annat.

Han blev dock misstänksam över att hoppet från 80A till 20A var för stort och att det i gamla hus (1909) kunde finnas en avsäkring till nånstans på vägen. Men var? Röret med inkommande kabel gick in i huset 2 meter ifrån tavlan.

Visar sig att tidigare ägaren smällt upp en vägg över avsäkringen och sågat ut en liten lucka. Över luckan (som i täcker-hela-luckan) har han monterat ett gammalt badrumsskåp (!). Efter att ha skruvat ned skåpet hittade vi tre 25A säkringar varav en trasig.

Så ta med er det från tråden - saknar ni en fas - titta bakom ett badrumsskåp!
Bra jobbat av nätägaren och dig där, den va fin!

• Gilla
Biff Tannen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en liknandem men inte så allvarlig koppling bakom badrumsspegeln.

På den tiden när man skulle fixa ADSL för internet, så ville jag koppla om telefonledningarna i huset så att första uttag skulle komma i "rätt rum".

Teleledningarna gick i rör från inkommande i källaren upp till vinden, på vinden fördelades de ut till olika rum. Problemet var bara att kabeln som gick in i röret i källaren hade inte samma färg som det som kom ut på vinden. Jag öppnade alla teleuttag i huset, utan att hitta var kabeln från källaren var skarvad. Försökte hitta övertapetserade dosor genom att knacka i väggarna ett antal kvällar. Gav upp och fixade en lite annan lösning än tänkt.

Så byggde vi om några år senare. Jag rev ett litet badrum på första våningen. Där bakom badrumsspegeln satt en dosa, med telekablar...

• Gilla
Biff Tannen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan ju kolla på elmätaren också vad den säger. Är det korrekt anslutet så ska den ligga före dina huvudsäkringar
Huvudsäkringarna sitter alltid före elmätaren.

Skönt att ni hittade felet.
Blev lite förvånad över det lilla steget från dina 20 A -> 25 A.
Brukar man inte dimensionera för, och avsäkra, serviser/matningar med två säkringssteg?
Alltså 35 A i ditt fall.

Kan vara bra att känna till !? Ett flertal elnätägare har mätare där man ser om inkommande faser har spänning.
Man sparar mycket tid när man direkt ser ett eventuellt fel och kan även ge nätägarens driftcentral info.

Under mätarställningen så ser man då om inkommande faser fungerar dvs L1, L2 samt L3 syns på displayen

Elmätare som visar energiförbrukning i kWh och status för inkommande faser L1, L2, L3 på en digital display.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.