Jag ska koppla in en tvättmaskin där det förut har suttit en tvättmaskin och en torktumlare. Vet inte hur de var kopplade då. nu har jag en ny tvättmaskin som ska in där, funderar på hur jag ska koppla?
Uttaget har fyra sladdar plus jord.
Den nya tvättmaskinen har endast två faser, blå och brun plus jord.
kan jag koppla in brun och blå mot varandra plus jord?
kontakter mot väggen:
nya tvättmaskinen:
Uttaget har fyra sladdar plus jord.
Den nya tvättmaskinen har endast två faser, blå och brun plus jord.
kan jag koppla in brun och blå mot varandra plus jord?
kontakter mot väggen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya tvättmaskinen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Inkopplingen är behörighetskrävande. Handlar det om ett badrum får man vara extra noga.
Den bruna fasledaren i sladden kan kopplas mot någon av de tre fasledarna till vänster i dosan. Vilken kan spela roll med tanke på den totala belastningen per fas i huset. Troligen har tidigare TM + TT suttit på svart och brun så någon av dessa bör fungera. Om mätarsäkringen löser ibland kan man titta efter en bättre fas att ansluta TM mot.
Blå neutralledare och grön/gul skyddsledare ansluts mot respektive färg i dosan.
Givetvis ska sladden till TM klippas lite och ny koppar skalas fram, snyggt o prydligt.
Skyddsjorden ska kontrolleras innan man kopplar på strömmen igen. Detta görs enkelt genom att bryta JFBn och därefter ohmmäta mellan någon metallisk del på TM och mot skyddsjordsblecket i ett uttag utanför badrummet (en skarvsladd kan användas som förlängning). Det ska vara god kontakt.
Även placeringen av TM gentemot dusch bör stämmas av att den är rätt, och att TM har rätt kapslingsklass.
Den bruna fasledaren i sladden kan kopplas mot någon av de tre fasledarna till vänster i dosan. Vilken kan spela roll med tanke på den totala belastningen per fas i huset. Troligen har tidigare TM + TT suttit på svart och brun så någon av dessa bör fungera. Om mätarsäkringen löser ibland kan man titta efter en bättre fas att ansluta TM mot.
Blå neutralledare och grön/gul skyddsledare ansluts mot respektive färg i dosan.
Givetvis ska sladden till TM klippas lite och ny koppar skalas fram, snyggt o prydligt.
Skyddsjorden ska kontrolleras innan man kopplar på strömmen igen. Detta görs enkelt genom att bryta JFBn och därefter ohmmäta mellan någon metallisk del på TM och mot skyddsjordsblecket i ett uttag utanför badrummet (en skarvsladd kan användas som förlängning). Det ska vara god kontakt.
Även placeringen av TM gentemot dusch bör stämmas av att den är rätt, och att TM har rätt kapslingsklass.
Klicka här för att svara