Hej!
Bor i ett relativt nybyggt hus (5 år) och har inte superbra koll på elbiten. Har nyligen börjat kika på det för vi tänker skaffa elbil.
Jag var helt säker på att vi hade en 16A huvudsäkring, men när jag kollade upp avtalet med eon idag så har vi ett 20A abonemang. Så jag gick ut kikade på huvudsäkringarna. Då visar det sig att två av dem är 25A och en är 7,5A. Är det normalt? Varför är det så? Brukar de inte vara samma storlek? Alla tre är även ljusblå vilket väl brukar indikera 20A?
Bor i ett relativt nybyggt hus (5 år) och har inte superbra koll på elbiten. Har nyligen börjat kika på det för vi tänker skaffa elbil.
Jag var helt säker på att vi hade en 16A huvudsäkring, men när jag kollade upp avtalet med eon idag så har vi ett 20A abonemang. Så jag gick ut kikade på huvudsäkringarna. Då visar det sig att två av dem är 25A och en är 7,5A. Är det normalt? Varför är det så? Brukar de inte vara samma storlek? Alla tre är även ljusblå vilket väl brukar indikera 20A?
Ja precis. För gänga II är max strömstyrka 25 A och det är det texten på propphuven betyder. Av själva säkringen, proppen, ser du bara den blå pluppen och en aning metall runt om.S Strontus skrev:
Så allt verkar helt normalt. 7,5 måste bero på att det är svårt att se. Måste rimligen stå 25 på alla propphuvarna.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Nästa gång du motionerar jordfelsbrytaren (och alltså ändå måste bryta elen till hela huset), passa på att skruva ur huvudsäkringarna för att bekanta dig med hur de ser ut och fungerar. Kan vara bra att veta sen om någon går när elbilen laddas samtidigt med för mycket annan belastning.
Klicka här för att svara