El
harka: vi ser inte hur det ser ut inne i dosan, men jag skulle gissa att det kommer en svart "uppifrån" till strömbrytaren och en svart går därifrån ner till vägguttaget nedanför, och att det bruna från strömbrytaren går uppåt (till någon taklampa) de båda svarta (den obrutna 230V) ska då båda kopplas till ingången på den nya strömbrytaren "L" och den bruna tändtråden till den ena
holmberg87: [citat] Nejdå jag har den för led, om du läste tidigare inlägg så hade jag faktiskt tagit fel lampor tyvärr. Köpte fel i samband med lampbytet hehe Den dimrar perfekt nu, kanske nån mindre inställning kan behövas men funktionen är topp
Henrik.woll: Dessa är ganska små, mät din och kolla mitten på denna https://www.eldirekt.se/belysning/tillbehor/elektronisk-transformator-osram
Bassrunner: Gissar också på termostaten. Har bytt båda mina likadana som den på bilden efter att de slutat funka. Jag var inte intresserad av något avancerat, så det blev https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmetermostat/golvvarmetermostat-k1n.htm
Demmpa: Annars finns 3*2, https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-surface-dosa-utp?category_id=15231 Eller 4*1
hempularen: [citat] Nu var det väl iofs. någon sensor? Så inget som kan bli farligt? Oftast är bara isolering på kablar specad till 70 grader. Men om det är ventilerat mellan så borde det också klara sig. Så länge inte sotaren har synpunkter.
tobbbias: [citat] Jag hade gjort det iaf. Pucken är specad ned till -10°C utanför kopplingsdosa. Ibland kan det ju vara minus 15 tex... Så jag hade följt ledningarna bakåt till första kopplingsdosa som är inomhus och kopplat på mig där. :)
GK100: [citat] Den tidigare är bara för en knapp och en utgång så du får som Jocke skrev se till 1, 2, 3-gang för att avgöra hur många separata de hanterar. Och om du ser på beteckningar oberoende fabrikat ska du för de allra flesta fall se tex S1, S2 osv för plintarna mot brytare om det är avsett för mer än en.
Mortsken: [citat] Har ni inte avtalat något om elektriker alls, så hade jag sagt att det där får ni ersätta som det var. Om det nu är vad du vill såklart. Även om det inte är enligt reglerna så kan de klart inte bara göra som de tycker. Du kanske har en egen elektriker, vill göra det själv, vill ha det trots det är fel etc. Men det beror såklart vad du bestämt med han som fixar det andra.
OneMoreSlice: [citat] Hmm, intressant. Ska kolla vad jag kan hitta [citat]
FredrikR: [citat] Nej, skulle jag påstå. Du kan gå från central till kopplingsdosa på vägg och vidare till vägguttag och strömbrytare.
elmont: Du behöver inte kolla nått mer för det är olagligt men risken för att bli påkommen är minimal.
Villa1949: Är det mest fördelaktigt ur brand/elsäkerhetssynpunkt att förlänga den den av sladden som är inomhus med en förlängnings-USB sladd eller en vanlig skarvsladd? tänker mig då att skarven mellan den ursprungliga sladden från kameran hamnar inomhus.
Bo.Siltberg: Ja, elinstallationsreglerna gäller för alla spänningar upp till 1000 V AC. Klenspänning medger lite lättnader, som t.ex att sådana downlights kan monteras i område 1. Kraven på kapslingsklassen är dock desamma. Det ska vara torrt för att kunna använda IP21.
macgunde: Ta löpande om du känner dig bekväm med hantverkaren, oftast billigare då man som företagare alltid måste ta höjd för eventuella problem som uppstår i en offert. Ingen vill ju gå minus på affären .
prototypen: Det är som det ska vara, den blå i nya elementet är för nattsänkning, den funktionen har du inte så den blå i nya elementet isolerar du bara. Protte
frasen_36: [citat] Som jag skrev så är jag bara intresserad och ville jag bara veta hur en spis i vanliga fall är kopplad internt och hur lasten fördelas. Men OM jag av någon anledning skulle behöva veta mer exakt så skulle jag mäta. [citat]
Allmänobildad: Insatserna är desamma oavsett modell på frontkåpan. Det som skiljer på renova är att metallen på insatsen är tillklippt för att passa den runda formen
YoTo: Hej! Nej det gjorde han inte det, men jag ska be honom att koppla den utan termostat. Tack
elmont: Givaren brukar följa med termostaten OCH är golvvärmen riktigt gjort ska det bara vara att dra ur den g:a givaren och stoppa i den nya. Men innan man gör det kan man ju ohmmäta givaren och kolla om den fungerar som den ska.
Muuuuurtin: Haha, nä inte särskilt van men har väl hänt någon gång. Alternativet är väl att någon nerv kom i kläm samtidigt som jag greppade kastrullen, men det hör ju inte heller till vanligheterna.
torparavgrund: Jag tackar för svaren men egentligen visste jag väl hur det skulle sluta redan när jag skapade tråden. Jag drog en djup suck, tog en kaffe medan jag förbannade mig själv, och rev skiten och bytte mot femledare. Nu är allt kopplat och klart och jag slipper tänka på det mer annat än att jag lärt mig av misstaget.
bergersinho: [citat] Okej, vågar inte göra något på egen hand då jag uppenbarligen är helt novis. Får anlita en elektriker som får se över det. Kanske hela lägenheten är felkopplad, eftersom jag genomgående har strömbrytare med dimmer som tidigare lägenhetsinnehavare kanske satt in på egen hand utan rätt kunskap.
Millox: Jag har en lite mer seriös teori kring varför uttagen är märkta med fas och noll, de är helt enkelt samma som används oavsett om det är Frankrike, Polen, Tyskland eller Sverige och de två förstnämnda har polariserade uttag. Då slipper man helt enkelt göra fel eftersom alla är likadana...
_hemmasnickaren: Bara koppla in två faser brun / svart . Mätt mellan faserna brun/svart/blå 400v med späningsprovare.
RoAd: [citat] Uttryckte mig fel. Menade förstås "med minst risk" :)
ptlf: [citat] Tack, då duger den billigare alltså men står det bara hur man konfigurerar så går nog sånt bra också.
jonaserik: Är det en eller flera säkringar vid mätaren. Kan vara dålig kontakt i centralen , ta ur säkringarna och se hur det ser ut i botten och även på proppens smala del. Ser det blåaktigt ut och som bränt, så är nog felet där, då byts bottendelen ( passkontakt ) och säkringen.