Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga på kopplingsdosa med sarg?

1. P
    Självbyggare · Stockholm · 244 inlägg

pelig

Självbyggare
    Det börjar bli trångt i dosan, skulle behöva bygga på lite. Hittar ingen färdig förhöjare, dosan är ca 85*85 mm. Är det ok att ta en likadan dosa och såga bort bottenplattan för att på så sätt skapa en förhöjning som borde passa?
    Ett annat alternativ är förstås att inte ha så jämra mkt kopplingspunkter i samma dosa men nu är det som det är...

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 394 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Sätt en ny dosa bredvid så kan du dela upp dina kopplingar.

• Laddar…
  3. P

pelig

Självbyggare
    Jo det är förstås möjligt men nu tänkte jag vara lite lat och slippa koppla om eftersom dosan är "färdigkopplad" , det är bara locket som är svårt att få på...

4. E
    Medlem · jämtland · 22 400 inlägg

elmont

Medlem
    Orkar du så kan du ju korta av alla trådarna till minimum, men då gäller det att du gör rätt på första försöket för trådarna blir troligen för korta för att koppla om. Att hitta på en egen hempulad förhöjning är inte nått bättre alternativ. Men som sagt sätt en dosa till.

• Laddar…
  5. C
    Renoverare · 2 inlägg

CB50

Renoverare
    Det finns kapslade dosor som har dubbla längden, passar bra i ditt fall.
    Passar även bra när vill grena av en befintlig kabel.

6. P

pelig

Självbyggare
    Jo känns bara lite jobbigt att i princip koppla om allting, ev dra nya kablar mm när allt faktiskt funkar. Det är bara "cover up" som saknas Men bra input.

7. P

pelig

Självbyggare
    Ah nu börjar det låta riktigt intressant! Jag kände inte till att det finns större dosor, tack för tipset. Hittar en här https://www.hornbach.se/shop/Koppli...44-UL94-1437762/6644350/artikel-detaljer.html
    Den är väl ca 1,5 ggr längre än en vanlig. Det skulle vara betydligt enklare än att sätta dubbla dosor där man måste dra (extra) kablar mellan dosorna.

8. Bästa svaret

T
    Medlem · Blekinge · 8 555 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    • Laddar…
  9. daddydj
    Medlem · Uppsala · 700 inlägg

daddydj

Medlem
    Bara sju kablar som möts i kopplingsdosan? Jag tror du kan trycka i minst en till ovanifrån också... :)

Man ser på smutsen att det varit fyra kablar tidigare men att någon nyligen satt dit tre till. Redan innan den nya installationen borde man köpt en extra dosa och satt bredvid eller som någon skrev, köpt en större dosa. Jag hade faktiskt inte koll på att det finns, jag har själv en dosa där locket minst sagt bågnar men hela elen i det utrymmet ska dras om i sommar så det får vara ett tag till.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · jämtland · 22 400 inlägg

elmont

Medlem
    Eller så planerar man installationen så att man inte behöver knöka in för många kablar i samma dosa.

11. P

pelig

Självbyggare
  12. E
    Medlem · Skåne · 11 475 inlägg
    Jag har använt några av dessa kopplingsboxar och de är, trots från Biltema, bra. Rejäl plast. Har för mig att dom är från Italien.

• Laddar…
  13. P

pelig

Självbyggare
    Absolut bäst, men svårt när man jobbar "agilt" dvs planerar allteftersom...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.