wildeside
F Feliks skrev:
En fråga angående kalkylatorn - ska man för en 10 meter likströmsledare (tvåledare) mata in 10 meter i kalkylatorn eller 20 meter. Tar den hänsyn till att strömmen ska tillbaka?
Rad nr 6 anger du om det är 1 ledare så är det enkel väg från batteriet till förbrukaren anger du 2 ledare så är det fram till (+) förbrukaren och tillbaks till (-) batteriet

Frågan om jordning av inverter är väl inte aktuell i ditt fall enligt manual
"Jordning måste göras när elnätet är anslutet till växelriktaren/laddningen"

wildeside
F Feliks skrev:
Om man gör en UC med 10m kabel och 10mm matningsarea - så skulle man ju kunna fördela ut lyse och usb laddning till sovrumsdelen från den med klenare ledare och per to per tänk (inte många på samma grupp). Då minimerar man användningen av feta ledningar och får slutförbrukar-ledningar med små säkringar. Om elektrikern får göra en korrekt installation av batteribank, huvudcentral och UC så låter det för mig som att det borde bli hög säkerhet med ett sådant koncept?
Du behöver ingen elektriker till att koppla 12 volt, det gör du enkelt själv.
Det som är viktigt är att säkra upp anläggningen rätt.
Jag har byggt upp elsystemet i min båt enligt den beräkningen jag gjorde.
Dvs
Kraftig matning till en uc, både + och - ledare
Från uc har jag fördelat ut ström till diverse förbrukare (lyse, laddare, pumpar .mfl.
Det viktiga är att man beräknar varje kabel för sej och har koll på spänningsfallet så att den inte blir för stort spännings fall och att man har rätt säkringar så att man inte får varmgång i kablarna.

wildeside
F Feliks skrev:
Ville ju helst bygga installationen på en växelriktare typ: [länk]
Men de kräver jordpunkt. Studie av diverse information ang eget jordtag har fått mig att förstå att detta inte är en enkel fråga. Kolla här t.ex. ang hur man mäter upp att ett jordtag verkligen fungerar: [länk]
Pratade med lokal industrielektriker ang detta och han avrådde med tanke på att jag kan göra en dyr anläggning som sedan visar sig mäta dåligt pga torr mark. Detta är helt utanför min kompetens och jag tar gärna emot initierade synpunkter... det finns så många frågor. T.ex. att en jordledning alltid "ska vara så kort som möjligt". Men om man jordar via elnätet är det väl ofta riktigt långt till jordpunkten? Sedan är frågan vad jordtaget har för funktion kontra en växelriktare med inbyggda skyddsfunktioner. Att det behövs förstår jag - men ur vilka aspekter?
Jag har en kraftig inverter i båten 3000W kontinuerlig effekt och har inte jordat den i något.

Kom på en sak till.
Vi har även invertrar i alla service bilararna och dom är inte heller jordade.

Redigerat:
Ett eget jordtag för en inverter blir ett krav ifall man matar en fast installation som alternativ till elnätet, dvs där man har kontakt med nätets PEN.

För off grid är det en rekommendation med jordtag när man matar en större anläggning där det riskerar bli jordfel mot moder jord, alltså inte mot skyddsjord vilket redan tas om hand utan om fel där en fas får direkt kontakt med moder jord.

Och förutsatt att invertern har ett bra jordfelsskydd, eller om man har en JFB i den matande anläggningen, så ställs inga höga krav på detta jordtag. Det måste inte mätas upp till ett visst värde.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett eget jordtag för en inverter blir ett krav ifall man matar en fast installation som alternativ till elnätet, dvs där man har kontakt med nätets PEN.

För off grid är det en rekommendation med jordtag när man matar en större anläggning där det riskerar bli jordfel mot moder jord, alltså inte mot skyddsjord vilket redan tas om hand utan om fel där en fas får direkt kontakt med moder jord.

Och förutsatt att invertern har ett bra jordfelsskydd, eller om man har en JFB i den matande anläggningen, så ställs inga höga krav på detta jordtag. Det måste inte mätas upp till ett visst värde.

Det blev många bra svar i den här tråden. Jag lutar åt att välja växelriktaralternativet och köra en 230v anläggning med låg effekt (ca 2000w). Tolkar det som att man då ska köra jordade uttag som vanligt och men det blir i mitt fall ingen jordning av invertern till moder jord. Det kommer dock att finnas ett våtrum i huset (dusch) där det behövs lyse och en fläkt. Där gäller ju speciella bestämmelser. Blir det säkert och lagligt att koppla in det också? En reflektion är ju att både avlopp och vattenledningar är ju PVC så huset har ju ingen förbindelse med riktig jord.
Elektriker blir det såklart, men frågan är vad jag ska försöka handla upp för lösning.

Det speciella med våtrum är dels att de kan ha direkt kontakt med moder jord via vattenledningar, som inte är skyddsutjämnade mot husets skyddsjord. Så har du kollat det så är det lugnt. För att det ska bli ett problem krävs som sagt ett osannolikt isolationsfel.

För övrigt kräver badrum en JFB med utlösningsströmmen <= 30 mA som du bör ha installerad i anläggningen eller åtminstone i uttaget från invertern. Dess interna jordfelsskydd fungerar säkert bra men det är inte klassat som en JFB (om inte tillverkarens anvisningar säger så).

F Feliks skrev:
jag tänkte så... men rent teoretiskt. Om jag delar in en kabellängd i två delar med säkring i mitten. Kan jag då säkra varje del efter segmentets längd? Jag förstår att om det är en UC så måste jag räkna på centralens totala uttag - men jag är ute efter teorin. Kan man minska kabelarea genom att säkra längs vägen sas?
Nej, det kan du inte. Problemet med långa längder är att kortslutnngsströmmen vid kortslutningen blir lägre pga ledningens resistans och den bestäms av totallängden mellan batteri och felstället, oavsett hur många delavsnitt som finns.

En gammal enkel tumregel säger: spänningen i en anläggning räknat i Volt bör vara minst som anläggningens storlek i meter. Och det stämmer förvånansvärt bra från bil till högspänningsnät.Och därför har lastbilar 24 V. I ditt fall skulle jag också välja 24 V, det har flera fördelar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En inverter där man inte kopplar ena polen till moder jord blir ju i princip ett IT-system där båda polerna kan ses som faser. Möjligen kan man titta på norrmännens lösningar där de har IT, exakt hur de gör har jag inte undersökt närmare men de kör med 2-poliga automatsäkringar, ofta även personskyddsautomater (PSA). Norge har förmodligen ännu sämre ledningsförmåga i moder jord än här i Sverige som över lag är rätt dålig.

Jag är osäker på om det ens finns praxis och rekommendationer för offgrid på detta sättet. Jag kan titta på min husbil som ju inte alls har kontakt med moder jord om jag inte anslutit den till landström. Där kör jag inverter med dess jordsktuv ansluten till bilens chassi. Ingen JFB mer än den i invertern (om det finns någon, har inte kollat). Nu är min inverter på endast 300W men ändå.

Logad Logad skrev:
En inverter där man inte kopplar ena polen till moder jord blir ju i princip ett IT-system där båda polerna kan ses som faser. Möjligen kan man titta på norrmännens lösningar där de har IT, exakt hur de gör har jag inte undersökt närmare men de kör med 2-poliga automatsäkringar, ofta även personskyddsautomater (PSA). Norge har förmodligen ännu sämre ledningsförmåga i moder jord än här i Sverige som över lag är rätt dålig.

Jag är osäker på om det ens finns praxis och rekommendationer för offgrid på detta sättet. Jag kan titta på min husbil som ju inte alls har kontakt med moder jord om jag inte anslutit den till landström. Där kör jag inverter med dess jordsktuv ansluten till bilens chassi. Ingen JFB mer än den i invertern (om det finns någon, har inte kollat). Nu är min inverter på endast 300W men ändå.
Finns ingen anledning att jämföra med Norge det blir inte mycket TS kan dra nytta av. Vill man göra en mindre fast installation 230 V i stugan oavsett matning är det vettigt och enkelt att bygga den helt som vanligt i SE. Dvs bygg likt ett TN-system så fort det inte är någon enstaka anslutning mot omformarens uttag. JFB alltid nyttigt och en enkel markelektrod ansluten till lämplig punkt i systemet så är man hemma. Jordspett etc har låga krav i de här fallen kommer man i härdet 1000 ohm fyller det redan sitt syfte och det är enkelt gjort.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och vad gäller inverter så finns det en del andra fällor (inte rent elsäkerhetsmässiga) och det är att de dels kan ha dålig verkningsgrad, och dels att de har tomgångsförbrukning.

Notera att man för invertrar (12V -> 230V) brukar ange verkningsgraden vid max effekt (och något ideal föremål man driver), men när man drar ner effekten till mer normala nivåer, och driver verkliga förbrukare, så kan verkningsgraden sjunka drastiskt. Exv. från 90%+ till 70% eller ännu lägre. Det är ganska mycket effekt (och energi) som då eldas för kråkorna.

Och de kan ha en tomgångsförbrukning som ofta är proportionell mot max effekt. Det är inte ovanligt med 1/2A i tomgångsförbrukning (12V). Det blir ganska mycket energi som går förlorad över ett dygn bara för det.

Så innan du bestämmer dig för ett 230V inverter system så se om du kan få verkliga värden och göra lite beräkningar.

Jag hade själv kört på 12V (Ja, jag gör ju det i båten...). Ja, det blir grövre ledningar och längre, men för en liten stuga (ungefär som en båt) så blir det hanterbart och det finns mycket utrustning för just 12V, billigt och bra. Redan vid 24V blir det betydligt sämre med grejjor eftersom båtar/husbilar/husvagnar sällan går på det. Vid 48V så finns det en hel drös med telekomutrustning, men det är sällan intressant. ;) (Högre spänning från solpaneler till laddare brukar dock gå bra, och kan vara en bra idé. Där vill man ju minimera förlusterna).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja förlusterna dödar de flesta tankar med utgångspunkt från 12 V till normalinstallation. Bättre ta rubriken för tråden på orden men det verkar ju TS glida bort från.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.