MultiMan
Finns massor av liknande byggprojekt på Youtube.
 
"Taskometern' är bara en enkel pulsgivare inget du behöver tänka på mer än att koppla in de två trådarna.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Det brukar bara vara två trådar till taskometern.
Det som går in i frekvensomriktaren är förutom spänningsmatningen 5 röda trådar som måste vara styrtrådar. Undra om det kan finnas ett kopplingsschema någonstans hos Electrolux?
Motorn är på 700w å 18000rpm så den kunde man ju göra en överfräs/gravyrmaskin med. Men då måste man ju få igång motorn...
det var tidigare i äldre maskiner arrangerat så att kortet har en 'common' och de övriga 4 är olika hastigheter.

Förutom enfasmatningen med fas och nolla för till kortet.

Typiskt en anslutning för långsam gång (ylle) normalt tvättvarv och en eller två centrifughastigheter.
 
Men är det där verkligen en trefasmotor? Jag inbillar mig att det bara finns på stora industritvättmaskiner (typ landstingstvätt som tvättar flera hundra kilo tvätt).
 
Skaraborgsfakir, jag tror att du tänker på de gamla kolborstmotorerna som hade olika olika anslutningar för olika varvtal.
Jodå, min Wascator har 2 st 3 fas motorer, en för två tvätt-varvtal å en för centrifugering. Men den maskinen går också på 3-fas.
Men på vanliga maskiner så är det en 3 fas motor som är kopplad för 230v mellan faserna. Å en frekvensomriktare gör om 230v 1-fas till 230v 3-fas. Alla induktionsmotorer behöver 3-fas på nåt sätt
 
H hempularen skrev:
Men är det där verkligen en trefasmotor? Jag inbillar mig att det bara finns på stora industritvättmaskiner (typ landstingstvätt som tvättar flera hundra kilo tvätt).
De flesta moderna varvtalsreglerade motorer har tre eller fler faser. Även i maskiner som ansluts till en fas/230 Volt.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Skaraborgsfakir, jag tror att du tänker på de gamla kolborstmotorerna som hade olika olika anslutningar för olika varvtal.
Jodå, min Wascator har 2 st 3 fas motorer, en för två tvätt-varvtal å en för centrifugering. Men den maskinen går också på 3-fas.
Men på vanliga maskiner så är det en 3 fas motor som är kopplad för 230v mellan faserna. Å en frekvensomriktare gör om 230v 1-fas till 230v 3-fas. Alla induktionsmotorer behöver 3-fas på nåt sätt
Du nämner att kortet har mot övriga delar av maskinen har en kontakt med 6 ledare (?) där fyra är rödmärkta.
De där skulle i en äldre vara för att välja hastighet, koppla en av de (common) till valfri av de tre övriga (eller eventuellt i kombination av de här 3.)

Äldre maskiner såg ut precis så. De maskinerna var från 80-talet likströmsmotorer så i kortet fanns det en triac som hackade strömmen, som någon annan sa: idag är frekvensbaserade varvtalsstyrning av 3-fasmotorer så pass billig så att den även får plats i en tvättmaskins budget.

Många elmotorer är trefasmaskiner, bara det att nollan och en hjälplindning används för att fixa till två faser.

Äldre växelmotorer (3-fas) i tvättmaskiner, kunde ha en separat del för centrifugering (bara 3-faser och lämpligt antal poler för den fart man ville ha) och en del för lägre hastigheter där man då valde antalet poler man ville använda. Tung klump till motor.
 
Redigerat:
Ja så kan det vara, synd bara att de röda ledarna inte är numrerade
Ja det hade nog blivit rätt klumpigt, i mitt fall är det dock två separata motorer. De två motorerna har också olika utväxling
 
C
Förutsatt att ingen känner igen VFD:n och vet något om den får man nog undersöka den (och gärna "andra änden", dvs. "programverket" eller vad man skall kalla det) lite närmare efter ledtrådar till hur den styrs.
Idealiskt sett mäta på den under drift, men det kanske är kört under nuvarande omständigheter(?)

Hittade ett hackaday-projekt som kanske kan ge lite inspiration?
https://hackaday.io/project/28630-variable-speed-washer-motor-and-controller-reuse
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.