11 813 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Vilken apparatserie ska man välja?
Jo, fast jag tänker mer på risk för brand när jag drar ur en laddare. För några år sedan fanns ju tom en serie från Apple som de drog tillbaka då de kunde börja brinna.useless skrev:
Dom är förmodligen gjord på samma sätt som en kvalitetsladdare från en stor tillverkare.
Som jämförelse drar laddaren till moderna telefoner en bra bit under 100 mW i stand by. En del under 10 mW. Så har man en handfull laddare inkopplade dygnet runt förbrukar dom i storleksordningen 1-5 kWh per år tillsammans.
Även med dagens energipriser blir det billigare att låta laddaren sitta i än att köpa den mat som behövs för att utföra muskelarbetet när man drar ur och stoppar i laddaren varje dag.
Konstigt nog brukar kvällstidningarna ändå tipsa om hur många hundralappar per år man kan spara genom att dra ur laddaren när den inte används.
Köpte ett USB uttag för väggmontage för några år sedan och efter ca 5 år hade det gått sönder. Tyvärr minns jag inte märke, om det har någon betydelse. Det är väl inte orimligt att fast ansluten kraftelektronik åldras snabbare (dessutom störningskänsligt) och jag kommer nog inte installera det igen, känns lika enkelt att ha en USB-plugg då man ändå måste hämta sladden... Nu är ju ett exempel inget särskilt statistiskt underlag så ta det som den anekdot det är.
I övrigt gällande fabrikat körde jag tidigare med Schneider, mest för det estetiska men även tron på kvaliteten (hade fö inga problem med dessa). Nu har jag kommit fram till att det duger med Malmbergs och har inga problem med dessa heller.
I övrigt gällande fabrikat körde jag tidigare med Schneider, mest för det estetiska men även tron på kvaliteten (hade fö inga problem med dessa). Nu har jag kommit fram till att det duger med Malmbergs och har inga problem med dessa heller.
Ja, men prylar som är inkopplade dygnet runt brukar inte dra 20-50 W som en laddning kan göra under en viss tid.L Lilllen skrev:
Den 'anpassningen' som brukar vara är att de fasta uttagen inte stödjer den senaste snabbladdningstekniken, utan bara laddning med lite mer modest ström.
Schneider Exxact som har en egen design som är annorlunda utan att sticka ut. Gillar strömställarna med sina distinkta klick och lagom taktilt motstånd. Att det samlas lite damm på hyllan stör mig inte, snabbt drag med mikrofiberduken bara.
Jag är inte en vän av inbyggda laddare. Hur laddar vi våra prylar om 10 år? Grejerna ska sitta där i väggen i 50 år kanske. Jag kör hellre med lösa laddare.
Jag är inte en vän av inbyggda laddare. Hur laddar vi våra prylar om 10 år? Grejerna ska sitta där i väggen i 50 år kanske. Jag kör hellre med lösa laddare.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag säljer oftast Exxact Basic, där slipper man "dammkanten" och de är i mitt tycke mycket snyggare.Logad skrev:
Schneider Exxact som har en egen design som är annorlunda utan att sticka ut. Gillar strömställarna med sina distinkta klick och lagom taktilt motstånd. Att det samlas lite damm på hyllan stör mig inte, snabbt drag med mikrofiberduken bara.
Klicka här för att svara