Hej

Ska koppla in en Ifö classic porslinsglob över spegeln i badrummet. Blir inte klok på hur jag ska koppla dessa kablar (bild 1). Har tidigare kopplat in armaturer och då har det varit brun, blå samt den gulgrönrandiga jordkabeln - lätt att förstå. Men den grå kabeln? Lamputtaget är kopplat till en strömbrytare (bild 2). Kan det vara så att lamputtaget även är kopplat till dimmern som styr spotarna i taket? Huset är byggt 2012 så elen är av modernt snitt.
Elektriska kablar med olika färger samt anslutningsklämmor på en vit kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med synliga kablar och en dimmerbrytare vid en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
Min gissning är att brun är fast fas och grå är tändtråd, men att mäta är att veta :)

P Petimetern skrev:
Hej

Ska koppla in en Ifö classic porslinsglob över spegeln i badrummet. Blir inte klok på hur jag ska koppla dessa kablar (bild 1). Har tidigare kopplat in armaturer och då har det varit brun, blå samt den gulgrönrandiga jordkabeln - lätt att förstå. Men den grå kabeln? Lamputtaget är kopplat till en strömbrytare (bild 2). Kan det vara så att lamputtaget även är kopplat till dimmern som styr spotarna i taket? Huset är byggt 2012 så elen är av modernt snitt.
[bild] [bild]
Är det brytaren du har med på bilderna så koppla blå och grå till lampan och håll de andra två isolerade.

• Gilla
Knight
  • Laddar…
Fairlane
Det är inte så att man dragit fram både tändtråd och fas för att ha möjlighet att ha både belysning och ett uttag?

• Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla ni för snabba svar!
Jag testar GK 100´s förslag. Har tyvärr ingen mätare.
Tror inte man dragit för uttag då dessa kablar kommer ut högt upp på väggen, ovanför spegeln.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så att man dragit fram både tändtråd och fas för att ha möjlighet att ha både belysning och ett uttag?
Det är ett vettigt antagande.
Hade dock inte rekommenderat att testa dig fram, skaffa en spänningsmätare så du är säker på vad du gör. Samt glöm inte stänga av strömmen.

richardtenggren
Alla svar var ju dock lika ;)

Det är troligen förberett för badrumsskåp med uttag, så hade vi i vår lägenhet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Så hade jag dragit trådarna för att det ska kunna sättas upp ett badrumsskåp med uttag
Lite trist om utagget bara fungerar när belysningen är tänd
Men som andra har påtalat, mät för att vara säker.
En spänningsprovare för det ändamålet kostar inte många hundralappar

IFÖ globen kan ju kanske få agera mätinstrument i det här fallet så kan TS skaffa en provare att ha för framtida svårate fall. :)

Just det, kan såklart vara förberett för badrumsskåp med uttag, tror det var inritat men att vi valde bort det.
Har en enkel spänningsprovare som visar att det är spänning i den blå och grå kabeln oavsett om jag slår på eller av strömbrytaren, men vet inte vad det betyder :)
Ska testa att koppla in armaturen enligt förslag imorgon. Lovar att slå av strömmen innan.

P Petimetern skrev:
Just det, kan såklart vara förberett för badrumsskåp med uttag, tror det var inritat men att vi valde bort det.
Har en enkel spänningsprovare som visar att det är spänning i den blå och grå kabeln oavsett om jag slår på eller av strömbrytaren, men vet inte vad det betyder :)
Ska testa att koppla in armaturen enligt förslag imorgon. Lovar att slå av strömmen innan.
Detdär låter väldigt fel, den blåa ska vara spänningslös. Den grå bara vid påslagen strömbrytare. Den bruna bör ha spänning hela tiden, förutsatt att den är inkopplad och inte ligger löst.

Redigerat:
Sorry, skrev fel. Ingen spänning i den blå kabeln. Däremot i den bruna och grå oavsett läge på strömbrytaren.

Då beror det lite på vad du har att mäta med. Om vi gissar att det är den gråa som är tändtråd, så är den bruten i båda ändar när brytaren är i OFF läge. Då kommer det att ändå bli en "spökspänning" i den. Det är en kapacitivt kopplad ström som kan driva några mikroampere, tillräckligt för att instrumentet skall reagera, men om man belastar tråden med en lampa, så kommer den här kapacitiva strömmen att ledas bort utan att få lampan att lysa (Det händer att LED lampor faktiskt glimmar lite av en sådan ström).

Kapacitiv koppling uppstår när du har en ledare med växelspänning som ligger nära en ledare som inte är inkopplad. Elektroner i ledaren med spänning ger ett elektriskt fält utanför isoleringen, det fältet kommer att påverka elektroner i den lösa ledaren. Elektroner stöter bort varandra. Om du har en beröringsfri spänningsprovare, så är det precis den effekten som gör att den fungerar.

• Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Tack så mycket för en utförlig och pedagogisk förklaring hempularen!
Nu har jag kopplat in armaturen med blå och grå kabel, samt isolerat de två andra. Funkar utmärkt.
Det här forumet är guld värt :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.