Tja
Plockade delar ur en gammal tvättmaskin idag å fick bland annat ut en motor å tillhörande styrenhet.
Motorn är en 3 fas motor å styrenheten är sannolikt en frekvensomriktare.
Hur kan man göra för att få igång å styra motorn utanför maskinen? Är det nån 1-10v styrning mellan tvättmaskinens styrkort å frekvensomriktaren? Eller vad är det i annat fall?
In i frekvensomriktaren kommer fas,nolla, jord å 4 röda trådar.
Nån som vet nåt?
TR
Plockade delar ur en gammal tvättmaskin idag å fick bland annat ut en motor å tillhörande styrenhet.
Motorn är en 3 fas motor å styrenheten är sannolikt en frekvensomriktare.
Hur kan man göra för att få igång å styra motorn utanför maskinen? Är det nån 1-10v styrning mellan tvättmaskinens styrkort å frekvensomriktaren? Eller vad är det i annat fall?
In i frekvensomriktaren kommer fas,nolla, jord å 4 röda trådar.
Nån som vet nåt?
TR
Maskinen är en Electrolux
Du får nog presentera lite mer information. Lite bilder kanske. Att styra en frekvensomriktare med analogt börvärde är väl större poäng med om det är en standard frekvensomriktare än om den är inbyggd och samutvecklad med maskinen den sitter i. Det skulle ju kunna vara digitala riktningssignaler och ett par fasta hastigheter också.
Är de gula motorfaserna? Om den är bortplockad ur maskinen blir det svårare att gissa vad som är vad. Det går att titta på kretskortet där trådarna är anslutna för att försöka förstå vilken typ av ingång/utgång det är. På den stora kylflänsen sitter troligen effekttransistorerna till utgångarna.
Ett sätt hade varit att mäta signalerna när allt var ihopkopplat och fungerande annars får du försöka klura ut hur kretskortet är konstruerat.
Möjlig att det går att få tag i en servicemanual på den aktuella maskinen, men för det krävs nog lite kontakter.
Kanske någon i vitvaruforumet har en bättre ide´?
Möjlig att det går att få tag i en servicemanual på den aktuella maskinen, men för det krävs nog lite kontakter.
Kanske någon i vitvaruforumet har en bättre ide´?
Det är ovanligt med trefasmotorer i tvättmaskiner så vad får dig att tro det? Lägg in en bild på motorn också.D Djävulssnickarn skrev:Tja
Plockade delar ur en gammal tvättmaskin idag å fick bland annat ut en motor å tillhörande styrenhet.
Motorn är en 3 fas motor å styrenheten är sannolikt en frekvensomriktare.
Hur kan man göra för att få igång å styra motorn utanför maskinen? Är det nån 1-10v styrning mellan tvättmaskinens styrkort å frekvensomriktaren? Eller vad är det i annat fall?
In i frekvensomriktaren kommer fas,nolla, jord å 4 röda trådar.
Nån som vet nåt?
TR
Hur många trådar går det totalt till omformaren? och har du identifierat vad som är vad? Du har tre motorfaser och av någon anledning bara två ledare till pulsgivaren. Sedan har du två trådar för inkommande inkommande matning samt jord. Hur många fler trådar har du?
Det brukar bara vara två trådar till taskometern.
Det som går in i frekvensomriktaren är förutom spänningsmatningen 5 röda trådar som måste vara styrtrådar. Undra om det kan finnas ett kopplingsschema någonstans hos Electrolux?
Motorn är på 700w å 18000rpm så den kunde man ju göra en överfräs/gravyrmaskin med. Men då måste man ju få igång motorn...
Det som går in i frekvensomriktaren är förutom spänningsmatningen 5 röda trådar som måste vara styrtrådar. Undra om det kan finnas ett kopplingsschema någonstans hos Electrolux?
Motorn är på 700w å 18000rpm så den kunde man ju göra en överfräs/gravyrmaskin med. Men då måste man ju få igång motorn...
Du skriver taskometer (tachometer?). Men vad är det för typ av återkoppling? Det förekommer att det är en likströmsgenerator som återkoppling. Då är det bara två trådar. Men det är en uråldrig lösning. Hur gammal är maskinen?
Om du fotograferar kretskortet där trådarna går in kanske det går att säga något om vad för typ av ingångar.
Om du fotograferar kretskortet där trådarna går in kanske det går att säga något om vad för typ av ingångar.
Maskinen är från 2015 typ
Ska försöka operera isär den vita lådan å se hur det ser ut där i
Ska försöka operera isär den vita lådan å se hur det ser ut där i
Alla taskometrar eller vad det nu heter på tvättmaskinsmotorer har haft bara två kablar. Å jag har sett minst 20st



