Hej på er!

Nu till våren dra vi igång ett nytt husbygge med allt vad det innebär. Många val skall göras och har nu kommit till elinstallationen och val av apparatserie.

Har lite olika önskemål utan inbördes ordning:

- så komplett som möjligt, vill verkligen ha allt i samma serie.
- hög kvalitet
- "prisvärd"
- omtyckt av elektriker, dvs något som en yrkesman gärna arbetar med
- moderna funktioner, inbyggd usb mm

Har jag missat något viktigt?

Mitt spontana val är Schneider Exxact serien men det kanske finns bättre?

Vad skulle ni rekommendera?
 
Exxact.

Enda nackdelen är att specialapparater är ohemult dyra. Varför skall ett usb-uttag kosta 900 kr bara för att det sitter direkt i en dosa istället för i ett uttag i samma dosa?
 
Kan bara hålla med men det är ju väldigt smidigt att ha usb inbyggt på ett par väl valda ställen iaf.

Sen är ju ett husbygge ändå ett stort svart hål ekonomiskt tyvärr :crysmile: så i den totala budgeten kommer det nog inte märkas så mycket. Men visst, prisvärdhets punkten uppfylls ju knappast.
 
J
zarkov zarkov skrev:
Exxact.

Enda nackdelen är att specialapparater är ohemult dyra. Varför skall ett usb-uttag kosta 900 kr bara för att det sitter direkt i en dosa istället för i ett uttag i samma dosa?
Tillgång och efterfrågan. Fler människor är villiga att betala för den "lyxen". Själv sätter jag in ett billigare med USB.

Eller detta.

Smart Things sCh-12W-USB-C-1.0 s24c AC/DC Power Supply sCharge s24 c Suitable for Apple Device Type, iPad Pro https://www.amazon.de/dp/B07PTRCZZB/ref=cm_sw_r_awdo_navT_g_6P86WBV0A0Q1YW2AJY3M
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Det verkar faktiskt som om Schneider har börjat komma in på banan. Fortfarande många gånger dyrare än vanligt uttag och laddare och med lägre effekt men snart är det nere på överkomliga nivåer. Hade de bara kommit med USB PD för samma pengar så...

WDE002195 och WDE002174 är nog det bästa de har, runt 700 kr från elbutik.se.
 
Redigerat:
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag kontrar med Elko RS, min absoluta favoritserie. Den har det mesta, är prisvärd och absolut något elektriker är vana att jobba med.
 
  • Gilla
Peternow och 5 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
WDE2174
Vad är det?
 
K Kane skrev:
Vad är det?
WDE002174 skall det vara:
1820364.jpg
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag kontrar med Elko RS, min absoluta favoritserie. Den har det mesta, är prisvärd och absolut något elektriker är vana att jobba med.
Kan bara instämma, just produktbredden gjorde vårt val enkelt.
 
  • Gilla
Jesper Anhede
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag kontrar med Elko RS, min absoluta favoritserie. Den har det mesta, är prisvärd och absolut något elektriker är vana att jobba med.
Ja, den verkar absolut vara en bra kandidat!
 
  • Gilla
Bee
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns ju även Berker, Jung osv., man kan spara en hel del på att handla från eibmarkt.de :)
Tror mina Jung-prylar har varit billigare än vad Exxact och Elko RS kostar på elbutik.se :)
 
tommib
Ja, handlar man från Tyskland blir utbudet väldigt mycket större och priserna är riktigt bra. Det är inte heller något fel på kvaliteten på de grejerna som du nämner. Svårigheten är kanske att undvika billighetsprodukter när man inte är van vid de olika märkena.
 
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Ja, handlar man från Tyskland blir utbudet väldigt mycket större och priserna är riktigt bra. Det är inte heller något fel på kvaliteten på de grejerna som du nämner. Svårigheten är kanske att undvika billighetsprodukter när man inte är van vid de olika märkena.
Visst är det så, men Jung och Berker känns som högre kvalité än det vi vanligen ser i Sverige tycker jag. :)
Nackdelen med dessa är väl att deras 2-brunns-uttag är rätt fula, i alla fall de från Jung, så vi har kört två stycken enkeluttag i dubbelram istället. '

Man får hålla sig till erkända märken, Berker och Hager är väl till och med inom samma koncern :)
 
tommib
Heter de inte till och med Berker by Hager när man kollar noga?

Jo, Berker, Gira, Jung m.fl. håller hög kvalitet, inget snack om saken.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag gillar tyska Gira, speciellt deras dosradio som sitter i våra badrum. Gedigen kvalite och en hel del snygga ramar.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.