D
Jag ska konvertera en fibaro motion sensor från batteridrift till anslutning med trafo.

Jag letar efter en kabel som ska gå mellan trafon och fibaron.

Den ska vara tunn (0,14 mm2?), vit och rund med två ledare.

någon som har tips på lämplig kabel?

A
En cat5-kabel är nog det närmaste du kommer i ledartjocklek. Går det att få dit 0,5mm² så finns ju ELQXBE, EQQXB och liknande larm-/telekablar

• Gilla
multix
  • Laddar…
D
Jag funderar på att slakta en USB-laddkabel till telefonen men då får jag ju fyra ledare.

allt får plats men det handlar om att jag vill ha så tunn kabel som bara möjligt.

A Emil_K skrev:
En cat5-kabel är nog det närmaste du kommer i ledartjocklek. Går det att få dit 0,5mm² så finns ju ELQXBE, EQQXB och liknande larm-/telekablar
0,5 i dessa kablar är väl diametern på ledarna och inte arean och då är väl arean nästan 0,2 mm2

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
A
Ja titta! Jag har alltid trott att "1x4x0,5" innebär fyra ledare à 0,5mm²
Tack elmont

D Derbyboy skrev:
Jag funderar på att slakta en USB-laddkabel till telefonen men då får jag ju fyra ledare.

allt får plats men det handlar om att jag vill ha så tunn kabel som bara möjligt.
slå ihop två ledare till en i varje ända ?
och därmed halverat spänningsfall ?

Vilket jag skulle gissa blir kritiskt för dig (beror på längden förstås.)

A Emil_K skrev:
Ja titta! Jag har alltid trott att "1x4x0,5" innebär fyra ledare à 0,5mm²
Tack elmont
Och där har du varit rätt lika 95% av alla "elektriker" ;)

Det står inte AWG14 då? Det innebär isåfall 2,5mm2. 2,5mm2 innebär tvärsnittsarean och inte diametern. Tänk en 240mm2, skulle då vara 24cm i diameter? Nej? Tvärsnittsarean är 240mm2, det innebär att diametern är cirka 17mm.

Jag kan ju nämna för dom oinvigda att det är enbart på svagströmskablar man skriver diametern i stället för arean.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Jag missuppfattade nog vad du först skrev. Visste inte att typ EKKX 1x4x0,5 är diameter inte inte tvärsnittsarea.

D
S skaraborgsfakir skrev:
slå ihop två ledare till en i varje ända ?
och därmed halverat spänningsfall ?

Vilket jag skulle gissa blir kritiskt för dig (beror på längden förstås.)
längden är 10-15 cm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.