7 093 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Ny spis, 230v el 400v?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tycker alla resultat är 0, dvs strömavbrott.
Kan vara så också att batteriet i mätaren är slut
Protte
Kan vara så också att batteriet i mätaren är slut
Protte
P_S: Du missar decimalpunkten. Alla mätningarna visar på spänningar under 1V
Om du visar med bilder eller beskriver var du mäter är det lättare att säga något.P P_S skrev:
Du har ett mätläge på instrumentet där det piper vid kontakt mellan pinnarna. Du kan göra enligt följande.
1. Stäng av huvudströmbrytaren.
2. Mät i perilexuttaget mellan nolla och jord. Instrumentet skall då pipa.
3. Säng av jordfelsbrytaren. Huvudströmbrytaren skall fortfarande vara avstängd.
4. Gör om samma mätning. Nu skall det inte vara kontakt.
Om mätningen faller ut på det viset så har du nolla i uttaget.
Något går fel med mätningen, det är ingen spänning alls där.
Sen har jag ändå ingen aning om vad som mäts på om det bara är en bild på multimetern.
Perilexuttaget verkar fullkopplat, det går 5 ledare till det (de finns ju dock från fabrik) men det verkar även sitta ihop med torix till ledare från väggen, 3 st svarta fasledare.
Kabeln till befintlig spis kommer inte funka till nästan någon modern spis/häll, stickproppen misstänker jag saknar ett stift, det är nollan.
Så kommer inte den nya med kabel med perilex-stickpropp så måste det också köpas.
Sen har jag ändå ingen aning om vad som mäts på om det bara är en bild på multimetern.
Perilexuttaget verkar fullkopplat, det går 5 ledare till det (de finns ju dock från fabrik) men det verkar även sitta ihop med torix till ledare från väggen, 3 st svarta fasledare.
Kabeln till befintlig spis kommer inte funka till nästan någon modern spis/häll, stickproppen misstänker jag saknar ett stift, det är nollan.
Så kommer inte den nya med kabel med perilex-stickpropp så måste det också köpas.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Jag är inne på El Jannes tanke, huvudbrytaren är avstängd i centralen.
Hittar man då några 230V eller 400V någonstans så har man ett helt annat problem.
Ska man mäta spänning måste man såklart slå på huvudbrytaren, Sen en bild på hur man faktiskt mäter, inte bara en bild på mätinstrumentet.
Hittar man då några 230V eller 400V någonstans så har man ett helt annat problem.
Ska man mäta spänning måste man såklart slå på huvudbrytaren, Sen en bild på hur man faktiskt mäter, inte bara en bild på mätinstrumentet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden