Tycker alla resultat är 0, dvs strömavbrott.
Kan vara så också att batteriet i mätaren är slut

Protte
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P_S: Du missar decimalpunkten. Alla mätningarna visar på spänningar under 1V
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
HB i centralen är off
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P P_S skrev:
Här är mina nya resultat, känns som de är lite långt ifrån 400. Att två hamnar runt 500v istället. Är det normalt?
Om du visar med bilder eller beskriver var du mäter är det lättare att säga något.

Du har ett mätläge på instrumentet där det piper vid kontakt mellan pinnarna. Du kan göra enligt följande.

1. Stäng av huvudströmbrytaren.

2. Mät i perilexuttaget mellan nolla och jord. Instrumentet skall då pipa.

3. Säng av jordfelsbrytaren. Huvudströmbrytaren skall fortfarande vara avstängd.

4. Gör om samma mätning. Nu skall det inte vara kontakt.

Om mätningen faller ut på det viset så har du nolla i uttaget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Något går fel med mätningen, det är ingen spänning alls där.
Sen har jag ändå ingen aning om vad som mäts på om det bara är en bild på multimetern.

Perilexuttaget verkar fullkopplat, det går 5 ledare till det (de finns ju dock från fabrik) men det verkar även sitta ihop med torix till ledare från väggen, 3 st svarta fasledare.

Kabeln till befintlig spis kommer inte funka till nästan någon modern spis/häll, stickproppen misstänker jag saknar ett stift, det är nollan.
Så kommer inte den nya med kabel med perilex-stickpropp så måste det också köpas.
 
Fairlane
Jag är inne på El Jannes tanke, huvudbrytaren är avstängd i centralen.
Hittar man då några 230V eller 400V någonstans så har man ett helt annat problem.

Ska man mäta spänning måste man såklart slå på huvudbrytaren, Sen en bild på hur man faktiskt mäter, inte bara en bild på mätinstrumentet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.