8 113 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Olika faser på samma nolla och jord?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
En grupp skall ha ett ändamål, inte flera. Ex belysning eller värme eller en pump osv. Har du en trefas grupp, där en fas driver diskmaskin, en annan golvvärmen, belysningen på en 3e osv. Då håller man inte det kravet.
Sedan vet inte jag varför en sådan regel finns. Ibland får man bara acceptera att några med högre kunskaper stiftat regler.
Den här typen av regler kommer från stora internationella expertgrupper som analyserar tusentals olyckor och incidenter. Regler görs inte för att djävlas med oss vanliga dödliga.
Sedan vet inte jag varför en sådan regel finns. Ibland får man bara acceptera att några med högre kunskaper stiftat regler.
Den här typen av regler kommer från stora internationella expertgrupper som analyserar tusentals olyckor och incidenter. Regler görs inte för att djävlas med oss vanliga dödliga.
Var hittar du den regeln?
Tvätthanteringsmaskiner känns dessutom som ett gemensamt syfte.
Tvätthanteringsmaskiner känns dessutom som ett gemensamt syfte.
Många har väl en trefasgrupp uppdelad på induktionshäll och inbyggnadsugn i köket. Är det OK?H hempularen skrev:En grupp skall ha ett ändamål, inte flera. Ex belysning eller värme eller en pump osv. Har du en trefas grupp, där en fas driver diskmaskin, en annan golvvärmen, belysningen på en 3e osv. Då håller man inte det kravet.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har uppfattat att både kombinationen tvätt o tork och häll- ugn anses ok.
Var regeln finns skriven/tolkad vet jag inte. Jag har hört argumentet från elektriker, och det har även nämnts av elektriker i trådar här på byggahus. Eftersom informationen kommer från mer än ett håll med kunskaper, är jag övertygad om att regeln finns.
Var regeln finns skriven/tolkad vet jag inte. Jag har hört argumentet från elektriker, och det har även nämnts av elektriker i trådar här på byggahus. Eftersom informationen kommer från mer än ett håll med kunskaper, är jag övertygad om att regeln finns.
Det finns ingen uttrycklig regel som förbjuder det. Dock strider det ofta mot kraven på överskådlighet. En annan viktig aspekt är att 'vanliga lekmän' får byta t ex vägguttag själva. Om då vägguttaget matas av en fas i en trefasgrupp blir det större risk för fel (för hög spänning på grund av felkoppling, man missar att bryta alla säkringar, etc.) Det står så här i elsäkerhetsreglerna paragraf 529.1:
"Kunskap och erfarenhet hos de personer som väntas utföra underhållet ska beaktas vid val och installation av ledningssystem."
Det brukar vara överskådlighets- och kunskapsaspekterna man hänvisar till när man säger att det är olämpligt med trefasgrupper där det inte är motiverat.
"Kunskap och erfarenhet hos de personer som väntas utföra underhållet ska beaktas vid val och installation av ledningssystem."
Det brukar vara överskådlighets- och kunskapsaspekterna man hänvisar till när man säger att det är olämpligt med trefasgrupper där det inte är motiverat.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men man kanske skall vara försiktig att kalla det ”regel”. Inom el så finns det dels hårda regler som man ovillkorligen måste följa, dels rekommendationer av olika nivåer. Vissa lösa ”regler” kan man skippa om det är motiverat.
Problemet är att skall man skippa en regel, så behöver man förstå varför regeln finns, för att förstå om den ev. inte är så viktig i det här fallet.
Har man inte den kunskapen så får man följa alla rekommendationer slaviskt.
Problemet är att skall man skippa en regel, så behöver man förstå varför regeln finns, för att förstå om den ev. inte är så viktig i det här fallet.
Har man inte den kunskapen så får man följa alla rekommendationer slaviskt.
Det handlar nog inte om "fysisk ellära" eller "elteknik" utan mer om överskådlighet och begriplighet. Ett problem kan vara att en lekman som får byta ett vanligt uttag kan bli förvirrad om flera säkringar är inblandade och exempelvis börja rota i en flerfasig kopplingsdosa utan att helt brutit strömmen på alla faser.M Maledictus skrev:
Det kan jag förvisso köpa som argument (även om jag inte kommer byta ut kabeln och dra tre separata till tvättstugan). Men å andra sidan borde man ju se i kopplingsdosan att det är 5 ledare i och inte tre.Alfredo skrev:
Det handlar nog inte om "fysisk ellära" eller "elteknik" utan mer om överskådlighet och begriplighet. Ett problem kan vara att en lekman som får byta ett vanligt uttag kan bli förvirrad om flera säkringar är inblandade och exempelvis börja rota i en flerfasig kopplingsdosa utan att helt brutit strömmen på alla faser.
Hur många trådar det är i en kopplingsdosa säger ju inte per automatik nått om vad det är för trådar man ser. Dessutom så förstår en stor majoritet av befolkningen inte vad det är man ser, om man nu skulle kunna se vad det är.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det finns en artikel Trefasgrupper i bostäder som man kan säga är en "fluxioregel", dvs en branschregel. Men det är inte därifrån Uffe snott bilden. Den tar upp alla relevanta paragrafer från gamla föreskrifter kring hur man historiskt sett på gruppledningar och flerfasiga gruppledningar, och motiveringar till valda lösningar. De flesta aspekter har redan lyfts fram i denna tråd.
Grundregeln är att enfasiga produkter ska matas med enfasiga gruppledningar. Flerfasiga gruppledningar för allmänbruk är aktuellt först när det finns ett behov, t.ex i form av långa sträckor eller besvärligt ledningsförläggning.
Grundregeln är att enfasiga produkter ska matas med enfasiga gruppledningar. Flerfasiga gruppledningar för allmänbruk är aktuellt först när det finns ett behov, t.ex i form av långa sträckor eller besvärligt ledningsförläggning.
Det är nog ingen riktigt regelrätt regel det där, trots att jag själv brukar påstå ungefär det du skriver.H hempularen skrev:
Det faller nog mer inom det lite mer diffusa begreppet "God elsäkerhetsmässig praxis".H hempularen skrev:
Men hursomhelst tycker jag det är bra att tänka så, för i någon punkt på gråskalan så övergår det ju till rent olämpligt förstås, och man behöver ju inte försöka hålla sig på den mörkaste delen av gråskalan, utan gärna i andra änden.
Själv har jag ett jobb som väntar mig någon dag nästa vecka, där har jag tänkt försöka fiska fram en uppdelad trefasgrupp till ett badrum, där jag tänker dela upp gruppen till TM, TT och sen sista fasen till golvvärme och allt annat i badrummet (belysning och uttag).
Inte helt perfekt, skulle det varit nybygge med öppna väggar hade jag naturligtvis dragit antingen två enfasgrupper till TT och TM, eller en tvåfasgrupp. Sen en egen grupp till det andra.
Men verkligheten är ibland hård mot oss som vill göra perfekt, så vi får känna oss slagna. I detta fall kommer det bli alldeles tillräckligt svårt att få fram 3 faser + PE+N i en kabel eller ett rör utan att halva huset ser ut som skit sen. (samt ytterligare störa den framtida utvecklingen, det finns ju mer saker i pipen framöver så fort ork och pengar finns för ägarna).
Att kalla den branschregel var ju lite kul tycker. Inte ser jag att fluxio blivit så stort och etablerat att det kan anses styra branschstandard.Bo.Siltberg skrev:
Men i vilket fall som helst är det en ytterst välskriven artikel, jag REKOMMENDERAR ALLA som är det minsta intresserade att följa länken och läsa den.
Jag har inte alls hittat något som är tillnärmelsevis lika djuplodande och mångfacetterat i detta ämne, som denna artikel.
Jag har läst den förut, och läser inte om idag, såvitt jag minns så har jag inget att invända mot, men vill gärna komplettera med ett par saker (om jag nu inte minns fel alltså).
Förutom allt som står där så anser jag att man bör begränsa sig lite till vilken blandning av enfasobjekt man grenar ut till. Om det är funktionsmässigt och geografiskt väl sammanhållet så blir det perfekt, börjar det spreta i ena eller andra aspekten blir det sämre, och spretar det i båda aspekterna så blir det sämst, för att slutligen landa i rent av uselt.
Att mata ett torkskåp, en tvättmaskin och en torktumlare i en tvättstuga med en uppdelad trefasgrupp är närmast ett perfekt exempel, där både funktion- och geografisk spridning är liten.
Att mata spishäll med två faser och ugn med en fas typ samma, dessutom har just detta utförande etablerats som en riktig branschstandard, därför blir det ett ännu mindre problem.
Det jag tänker göra nästa vecka, (inlägget ovan) är inte fullt lika bra, geografisk spridning är bra, inte lika bra med funktion.
Sen kan ni själva lätt tänka ut märkliga kombinationer där det blir ännu sämre.
Sen det andra, som jag inte tror står i artikeln ifråga, är att jag själv har en käpphäst som jag brukar försöka i möjligaste mån följa.
Jag gillar om en sådan här uppdelad trefasgrupp (eller uppdelad tvåfasgrupp) delas upp i en första kopplingsdosa, och absolut inte i en apparatdosa bakom en strömbrytare, uttag etc.
Detta för att mycket ordentligt minska risken för att någon mindre kunnig privatperson, eller mindre kunnig elektriker för den delen, råkar ställa till det.
Dels för det fatala misstaget att sära upp nollan i gruppen ifråga, och sen kanske slå på strömmen igen för att få igång saker som inte är tänkta att påverkas av det man sysslar med, och riskera att bränna upp anslutna apparater.
Men även för alla möjliga andra misstag man kan begå.
Om uppdelningen bara sker i en enda dosa, den första, så minskar risken betydligt.
Alfredo skrev:
Jag tycker ändå att det känns ganska liten risk att det händer någonting. Brun, svart, grå, gulgrön och blå borde ju få alla kan kan någonting om el att i alla fall mäta innan man pillar på någonting (vilket man givetvis ska göra oavsett antal kablar eller färger). Men jag böjer mig för forumets samlade kunskap.E elmont skrev:
Jag tolkar dock vissa av inläggen från elektrikerna här att man ändå ibland använder denna lösning. Ni som på göra detta, brukar ni på något vis märka upp kopplingsdosan med information om att det är en trefasgrupp?
Klicka här för att svara