3 796 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Takspottarna ändrar styrka när ugn och strykjärn slår på/från
Är det normalt att dimbara takspottar ändrar ljusstyrka när ett strykjärn eller en ugn slår på/av termostaten? För mig justeras ljusstyrkan ganska tydligt. Det händer inte bara när jag kopplar in strykjärnet eller slår på ugnen utan också när strykjärnet värmt klart och slår i från uppvärmningen och sedan igen när strykjärnet börjar värma igen. Samma med ugnen.
Tycker det är bra märkligt men vill gärna höra andras åsikter. Huset är nybyggt och jag har en 20 A-säkring om det spelar någon roll.
Tycker det är bra märkligt men vill gärna höra andras åsikter. Huset är nybyggt och jag har en 20 A-säkring om det spelar någon roll.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du dimmer på spottarna så är det helt förklarligt, dimmer är känslig även för små spänningsändringar i vissa lägen. Bor du dessutom långt ifrån transformatorn så blir det större variationer.
Protte
Protte
Hej LundL Lund skrev:Är det normalt att dimbara takspottar ändrar ljusstyrka när ett strykjärn eller en ugn slår på/av termostaten? För mig justeras ljusstyrkan ganska tydligt. Det händer inte bara när jag kopplar in strykjärnet eller slår på ugnen utan också när strykjärnet värmt klart och slår i från uppvärmningen och sedan igen när strykjärnet börjar värma igen. Samma med ugnen.
Ett kort (men inte helt komplett svar) är;
Ljusstyrkan en glödlampa är känslig för variationer i inspänningen. Detta har möjliggjort att vi har kunnat använda dimmer för att styra ljusstyrkan på glödlampor.
En dimmer kan sägas vara en snabb strömbrytare som klipper bort delar av sinusvågen i växelspänningen (framkant eller bakkant).
Många önskar att även LED-lampor skall kunna styras med dimmer. Därför så försöker man att bygga LED-lampans nätdel så att den reagerar på en variation i nätspänningen.
Nätdelen till en dator (laptop) byggs så att den klarar av en stor variation i nätspänningens amplitud. Ibland kan man hitta nätdelar som klarar 100–250 V i inspänning.
När du kopplar in en last så ökar strömmen i ditt elsystem. Det spänningsfall som då uppstår, påverkar ljusstyrkan i LED-lampan, eftersom inspänningen till LED-lampans nätdel minskar.
När lasten kopplas ur så höjs spänningen igen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och för att vara komplett: Ugn och strykjärn är relativt stora laster som drar stor ström (som alltså ger stort spänningsfall) när de värmer. Du lär få samma effekt med exv. en vattenkokare.
(Och det har vi använt här på forumet för att mäta förimpedensen, alltså hur "stark" matningen från ditt nätbolag är. Man mäter helt enkelt hur mycket spänningen sjunker när man kopplar in en stor last som en vattenkokare.)
(Och det har vi använt här på forumet för att mäta förimpedensen, alltså hur "stark" matningen från ditt nätbolag är. Man mäter helt enkelt hur mycket spänningen sjunker när man kopplar in en stor last som en vattenkokare.)
LED antar jag? Ett tråkigt svar är att dimning av LED ofta helt enkelt är svårare och fungerar sämre än dimning av traditionella glödljuskällor. Vad har du för ljuskällor? Vad har du för dimmer? Borde de fungera tillsammans? Har de gjort det tidigare?L Lund skrev:
Klicka här för att svara