3 662 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Förvirrad. 5,5 hk kompressor med 3-fas och 1,5 kvadrats kabel.
Hej, jag fick nyligen min nya kompressor hemlevererad och har installerat den som rekommenderats med 4x2,5 kvadrats kabel till 3-fas-uttag (16A säkringar). Kompressorn snurrar som den ska och allt verkar OK.
MEN kompressorn levererades med en dryg meterlång anslutningskabel (4x1,5 kvadrat) och mellan startdosan och motorn sitter också 1,5 kvadrats-kablar.
Som tidigare skrivits har jag bytt ut originalanslutningskabeln mot en 4x2,5 men utgör inte 1,5 kvadrats-kablarna mellan startdosan och motorn ett "problem"?!
Tacksam för svar
CJ
MEN kompressorn levererades med en dryg meterlång anslutningskabel (4x1,5 kvadrat) och mellan startdosan och motorn sitter också 1,5 kvadrats-kablar.
Som tidigare skrivits har jag bytt ut originalanslutningskabeln mot en 4x2,5 men utgör inte 1,5 kvadrats-kablarna mellan startdosan och motorn ett "problem"?!
Tacksam för svar
CJ
Du kommer säkert få bättre svar av andra, men jag tror att det är lugnt, just för att den kabeln hänger fritt i luften och får kylning av luften. En fast installerad kabel har ofta sämre kylning.
Sen är ju belastningen inte så hög. 4kW med 3 fas är ju ca 6A. Sedan lite till pga reaktiv effekt i motorn, men rätt långt under 16a.
Jag hade kört på den kabeln. Är du orolig är det väl bara att du känner på den efter en längre tids användning, om den känns varm
Sen är ju belastningen inte så hög. 4kW med 3 fas är ju ca 6A. Sedan lite till pga reaktiv effekt i motorn, men rätt långt under 16a.
Jag hade kört på den kabeln. Är du orolig är det väl bara att du känner på den efter en längre tids användning, om den känns varm
Imponerad, tack för ett supersnabbt svar.
Nej, jag är inte orolig, kompressorn är tillverkad och levererad av ett känt företag och de lär (förhoppningsvis) veta hur det ska vara. Jag var dock lite nyfiken eftersom "länken" med 2,5 kvadrats kabel som rekommenderas inte går hela vägen.
Än en gång, tack.
CJ
Nej, jag är inte orolig, kompressorn är tillverkad och levererad av ett känt företag och de lär (förhoppningsvis) veta hur det ska vara. Jag var dock lite nyfiken eftersom "länken" med 2,5 kvadrats kabel som rekommenderas inte går hela vägen.
Än en gång, tack.
CJ
A ACJ123 skrev:Hej, jag fick nyligen min nya kompressor hemlevererad och har installerat den som rekommenderats med 4x2,5 kvadrats kabel till 3-fas-uttag (16A säkringar). Kompressorn snurrar som den ska och allt verkar OK.
Tacksam för svar
CJ
Har du verkligen använt en 4x2.5 kabel och inte en 5g2,5? Varför isf?
Fast har du installerat ett nytt uttag, vilket jag får intrycket av:A ACJ123 skrev:
Så bör/ska det vara fullkopplat med nolla även om den kompressor som just nu nyttjar uttaget inte behöver nolla.A ACJ123 skrev:
Alfredo skrev:
Hen har alltså anslutit kompressorn till ett uttag.A ACJ123 skrev:
Inga problem att mata den med fyrledare så länge cee uttaget är fyrpoligt
https://www.solar.se/se-webshop/ele...rity/cabinets/cee--plug/cee-uttag/1000494370/
Har du däremot satt ett fempoligt cee uttag måste du mata detta med femledare
https://www.solar.se/se-webshop/ele...rity/cabinets/cee--plug/cee-uttag/1000494370/
Har du däremot satt ett fempoligt cee uttag måste du mata detta med femledare
Nej självklart inte men de är ju ganska ovanliga och jag ville bara lyfta fram det olämpliga i att eventuellt installera ett "normalt" fempoligt men hoppa över nollan. Jag har naturligtvis ingen aning om så skett här utan se det mest som ett allmänt råd i all välmening från min sida.U Uffe A skrev:
Det förstod jag och mitt inlägg var inte menat till dig uran tii TSAlfredo skrev:
Hej, tack för alla svar, nu har jag bättre koll.
Jag inser att jag varit otydlig i min beskrivning:
Jag har ett 5-poligt CEE-uttag med en 5-polig CEE-kontakt. Kabeln (som någon riktigt påpekade) är en 4G2,5.
Kompressorn, med fast anslutning vid tryckkontakten, har ingen nolla så den är utelämnad.
Jag ser till att det görs rätt, d.v.s. enligt informationen ovan med 4-poligt uttag.
Jag har fått svar på min grundfråga kring den medlevererade 1,5-kvadratskabel.
Än en gång, tack för alla svar!
Jag inser att jag varit otydlig i min beskrivning:
Jag har ett 5-poligt CEE-uttag med en 5-polig CEE-kontakt. Kabeln (som någon riktigt påpekade) är en 4G2,5.
Kompressorn, med fast anslutning vid tryckkontakten, har ingen nolla så den är utelämnad.
Jag ser till att det görs rätt, d.v.s. enligt informationen ovan med 4-poligt uttag.
Jag har fått svar på min grundfråga kring den medlevererade 1,5-kvadratskabel.
Än en gång, tack för alla svar!
Detta tolkar jag som att det är kabeln till själva kompressorn som avses, dvs den sitter fastmonterad på kompressorn. Och då är det OK och helt korrekt att använda en 4g1,5 (eller 4g2,5).A ACJ123 skrev:
Men i fasta installationen, det som sitter fast på väggen, där måste man ha en 5gX.X om det ska försörja ett 5-poligt CEE-uttag.
Men sen till själva frågan, ja det är mycket OK och rätt att det duger med 1,5mm2 i anslutningskabel till kompressorn.
Först och främst behöver den ledningen inte dimensioneras efter annat än vad apparaten i sig självt drar i ström. en 5,5 Hk drar väl någonstans i häraden 7,5 - 8A i ström, så den kompressorn skulle även kunnat levererats med 1mm2 kabel.
Det var onödigt jobb att byta till grövre.
Var "rekommenderas" det något? I kompressorns bruksanvisning eller annat?A ACJ123 skrev:
Efter som vi är flera som har lite svårt att tolka din situation och med risk att förvilla ytterligare men med vilja att förtydliga skriver jag:A ACJ123 skrev:
Kabeln som matar ditt 5-poliga CEE-uttag från centralen ska vara 5-polig. Kabeln som via stickkontakt som stoppas i ditt 5-poliga CEE-uttag (kompressorns anslutningskabel) och därmed matar kompressorn får vara fyrpolig.
Det är helt normalt och OK att en kompressor inte behöver nolla och dess anslutningskabel får vara fyrpolig och det finns inga krav med en för kompressorn meningslös nolla i den kabeln.
Uttaget som sådant skall dock vara fullkopplat med nolla om det är fempoligt.
Klicka här för att svara