Jag vill sätta ett lås på fasadmätarskåpet som sitter utomhus infällt i fasaden. Har ni några tips på hur man gör det på ett bra sätt?

Diskussionen om jag bör och får göra det för min elleverantör kan vi skippa denna gång :)

En typ 3 mm tjock plåtlucka med 2 hänglås för att låsa den ynkliga lucka som sitter där är ju inget större hinder med ett litet bräckjärn.

Protte

Hur man gör det beror ju lite på vad det är man vill förhindra. Jag tänker i första hand på ungdomsbus på kvällen och då räcker ju ett enkelt hänglås. För att hindra inbrottstjuvar krävs ju helt andra åtgärder.

Det beror ju också på hur skåpet ser ut och vad som kan göras. Men en regel tvärs över luckan kanske?

Om du lägger med en bild så blir det lättare att hjälpa dig.

Och du kanske ska prata med nätägaren först, dom vill ha fri tillgång till sin mätare. Det kan du lösa genom att borra in en "nyckelgömma" vid sidan av skåpet och lämna över en nyckel till till "gömman" till nätägaren. Dom brukar ha samma nyckel till alla "gömmor" så att dom slipper ha mängder med olika nycklar att hålla reda på.
Det går att byta ut låsvredet mot ett låsvred för nyckel.

Fast vad spelar ett lås för roll? Om någon med illvilliga planer planerar nåt och vill bryta strömmen så ska man nog ha ett osedvanligt kraftigt skåp för att förhindra något. Ett litet lås på ett vanligt mätarskåp lär inte hindra någon mer än nå ordinarie lås med bortplockat vred.

Nja, det behövs i alla fall en skruvmejsel med 10-12 mm klinga

Det räcker med en yxa eller välslipad spade i kabeln under skåpet.

Viktigaste frågan är som sagt var: Vad vill du skydda dig mot?

E elmont skrev:
Nja, det behövs i alla fall en skruvmejsel med 10-12 mm klinga
ja jo nåt verktyg lär man ju ha men normala mätarskåp kräver inga våldsamma verktyg oavsett extra lås eller inte. Om man nu vill in i det alltså.

Tack för era svar!
Runt huset har jag ett par rörelsevakter som tänder upp när någon går på baksidan. Jag har också kameror samt fasadbelysning. Tanken med ett lås är att göra det lite (om än väldigt lite) svårare att bryta strömmen i huset så att belysningen slocknar. Jag är inte efter att kunna stå emot ett rejält inbrottsförsök i skåpet, det skulle dessutom låta så mycket så att grannarna hör, utan mer förhindra/försvåra om någon får för sig att bryta strömmen för att jäklas eller om någon funderar på att bryta sig in och vill släcka belysningen.

Jag kommer meddela nätägaren att jag har lås.

Skåpet liknar detta:

img_2637_100149041.jpg

Ett alternativ är väl att sätta belysningar med solcell och batteri och rörelsevakt. Det finns en hel del att välja på och dom kostar inte några stora pengar.

• Gilla
ByggareU
  • Laddar…
L Lund skrev:
Tanken med ett lås är att göra det lite (om än väldigt lite) svårare att bryta strömmen i huset
Jag tycker du tänker rätt! Att behöva förstöra något är trots allt en tröskel för vardagsbuset. De som inte håller med kan väl fundera på varför de själva egentligen låser ytterdörren till en bostad i markplan med tanke på hur lätt det är att knacka en ruta.

H
Enkelt man kan göra är att bara ta ur vredet så blir det lite svårare att öppna.
Då måste dom ha med verktyg för att vrida runt.
Har man då ett vanligt lås i så kan dom med samma verktyg få upp ett låst skåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.