2 417 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Lås på fasadmätarskåpet
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En typ 3 mm tjock plåtlucka med 2 hänglås för att låsa den ynkliga lucka som sitter där är ju inget större hinder med ett litet bräckjärn.
Protte
Protte
Hur man gör det beror ju lite på vad det är man vill förhindra. Jag tänker i första hand på ungdomsbus på kvällen och då räcker ju ett enkelt hänglås. För att hindra inbrottstjuvar krävs ju helt andra åtgärder.
Och du kanske ska prata med nätägaren först, dom vill ha fri tillgång till sin mätare. Det kan du lösa genom att borra in en "nyckelgömma" vid sidan av skåpet och lämna över en nyckel till till "gömman" till nätägaren. Dom brukar ha samma nyckel till alla "gömmor" så att dom slipper ha mängder med olika nycklar att hålla reda på.
Det går att byta ut låsvredet mot ett låsvred för nyckel.
Det går att byta ut låsvredet mot ett låsvred för nyckel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast vad spelar ett lås för roll? Om någon med illvilliga planer planerar nåt och vill bryta strömmen så ska man nog ha ett osedvanligt kraftigt skåp för att förhindra något. Ett litet lås på ett vanligt mätarskåp lär inte hindra någon mer än nå ordinarie lås med bortplockat vred.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Tack för era svar!
Runt huset har jag ett par rörelsevakter som tänder upp när någon går på baksidan. Jag har också kameror samt fasadbelysning. Tanken med ett lås är att göra det lite (om än väldigt lite) svårare att bryta strömmen i huset så att belysningen slocknar. Jag är inte efter att kunna stå emot ett rejält inbrottsförsök i skåpet, det skulle dessutom låta så mycket så att grannarna hör, utan mer förhindra/försvåra om någon får för sig att bryta strömmen för att jäklas eller om någon funderar på att bryta sig in och vill släcka belysningen.
Jag kommer meddela nätägaren att jag har lås.
Skåpet liknar detta:

Runt huset har jag ett par rörelsevakter som tänder upp när någon går på baksidan. Jag har också kameror samt fasadbelysning. Tanken med ett lås är att göra det lite (om än väldigt lite) svårare att bryta strömmen i huset så att belysningen slocknar. Jag är inte efter att kunna stå emot ett rejält inbrottsförsök i skåpet, det skulle dessutom låta så mycket så att grannarna hör, utan mer förhindra/försvåra om någon får för sig att bryta strömmen för att jäklas eller om någon funderar på att bryta sig in och vill släcka belysningen.
Jag kommer meddela nätägaren att jag har lås.
Skåpet liknar detta:

Jag tycker du tänker rätt! Att behöva förstöra något är trots allt en tröskel för vardagsbuset. De som inte håller med kan väl fundera på varför de själva egentligen låser ytterdörren till en bostad i markplan med tanke på hur lätt det är att knacka en ruta.L Lund skrev:
Till de flesta skåp går det att byta det ordinarie låset till ett med nyckel. T ex:
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...lsystem-gcs/montage-delar/vredlas-med-cyl-gcs
Sen får man göra upp med nätägaren hur nyckeln förvaras.
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...lsystem-gcs/montage-delar/vredlas-med-cyl-gcs
Sen får man göra upp med nätägaren hur nyckeln förvaras.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Enkelt man kan göra är att bara ta ur vredet så blir det lite svårare att öppna.
Då måste dom ha med verktyg för att vrida runt.
Har man då ett vanligt lås i så kan dom med samma verktyg få upp ett låst skåp.
Då måste dom ha med verktyg för att vrida runt.
Har man då ett vanligt lås i så kan dom med samma verktyg få upp ett låst skåp.
Klicka här för att svara