God afton forumet.

Vi har ett vägguttag i ett rum från vilket man skarvat vidare till en utomhusbelysning med skymningsrelä.

Nu märkte jag en sak som känns olustigt; stänger vi av säkring A släcks lampan samt modemet som råkar vara matat från just det uttaget, men kabeln ut till lampan förblir strömförande. Stänger vi även av säkring B förblir lampan släckt och kabeln blir strömlös.

Jag vet inte mycket om el men det är inte ett beteende jag förväntar mig, men den stora frågan är väl huruvida vi ska ringa elektrikern innan huset brinner ned eller om vi kan somna om.

MVH/Magnus

magnbe magnbe skrev:
God afton forumet.

Vi har ett vägguttag i ett rum från vilket man skarvat vidare till en utomhusbelysning med skymningsrelä.

Nu märkte jag en sak som känns olustigt; stänger vi av säkring A släcks lampan samt modemet som råkar vara matat från just det uttaget, men kabeln ut till lampan förblir strömförande. Stänger vi även av säkring B förblir lampan släckt och kabeln blir strömlös.

Jag vet inte mycket om el men det är inte ett beteende jag förväntar mig, men den stora frågan är väl huruvida vi ska ringa elektrikern innan huset brinner ned eller om vi kan somna om.

MVH/Magnus
Är centralen uppmärkt på något sätt för dessa säkringar? När du skriver slarvat vidare, har ni öppnat upp vägguttaget för att ser hur det är draget?

• Gilla
magnbe
  • Laddar…
Vi behöver inte tro det värsta utifrån detta symptom. Tompafix frågor är relevanta då det troligen handlar om en tvåfasgrupp som inte är korrekt uppmärkt i centralen. Så dels kan du titta under huven på uttaget och se hur det är kopplat, och dels titta närmare på centralen och dess gruppförteckning. Är det är tvåfasgrupp bör det synas, och säkringarna bör vara placerade bredvid/under varandra.

• Gilla
magnbe
  • Laddar…
Det är säkring 1 och 10 som motsvarar A och B i min beskrivning och båda leder till uttag i samma rum, så det finns ju en relation där.

Jag har inte öppnat uttaget men får göra det i morgon.

• Elskåp med öppna säkringar och tydliga nummer för säkring 1 och 10 i bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
magnbe magnbe skrev:
Det är säkring 1 och 10 som motsvarar A och B i min beskrivning och båda leder till uttag i samma rum, så det finns ju en relation där.

Jag har inte öppnat uttaget men får göra det i morgon.
Har jag förstått rätt att säkring 1 och 10 går till olika uttag i samma rum, samt att 10:an även går ut till belysning utomhus?

tommib
När du säger att kabeln till lampan fortsatt är strömförande, hur mäter du det? Är det men beröringsfri "penna"? Dessa är notoriskt otillförlitliga och kan plocka upp väldigt svaga fält som är kapacitivt kopplade.

Att den anslutna lampan slocknar talar för att spänningen faktiskt bryts. Skulle det vara matning från flera håll så borde det fortsätta lysa.

Den elcentralen gör mig dock lite misstänksam. Varför är där tre enpoliga dvärgar innan den enpoliga PSAn? Varför bara en enpolig PSA? Kan du ta en bild på hela centralen samt ev kapslingar bredvid? Finns JFB för hela centralen?

God morgon.

Jag gick igenom era svar i morse och skulle upprepa det jag gjorde här om dagen för att kunna beskriva det bättre, men kunde inte provocera fram samma fel som jag fick till ett flertal gånger.

Som @tommib frågar så är det en "penna" jag använder så svaret på gåtan lutar väl åt handhavandefel eftersom det logiskt sett inte går ihop med vart jag mätt upp ström och när efter att ha dragit säkringarna.

Jag öppnade även vägguttaget men skarven från uttaget är snygg och prydlig utan härvor, så hade det funnits ett fel hade det varit i centralen som har en JFB (som fungerar).

Eftersom det lutar åt att det är mig det är fel på och inte hur elen är dragen så får jag tacka alla som läst och svarat, det är så intressant att följa hur ni tänker och börjar felsöka saker. Tack!

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
När du säger att kabeln till lampan fortsatt är strömförande, hur mäter du det? Är det men beröringsfri "penna"? Dessa är notoriskt otillförlitliga och kan plocka upp väldigt svaga fält som är kapacitivt kopplade.

Att den anslutna lampan slocknar talar för att spänningen faktiskt bryts. Skulle det vara matning från flera håll så borde det fortsätta lysa.

Den elcentralen gör mig dock lite misstänksam. Varför är där tre enpoliga dvärgar innan den enpoliga PSAn? Varför bara en enpolig PSA? Kan du ta en bild på hela centralen samt ev kapslingar bredvid? Finns JFB för hela centralen?
Kan du dra några slutsatser av detta?
1. Uttaget med skarvning till utomhusbelysning.
2. Torktumlare.
3. Tvättmaskin.
4. Kyl och frys.
5. Fjärrvärmeanläggning.
6. Golvvärmepump.
7-9. Fläktsystem.

• Elcentral med märkta säkringar för hushållsapparater som torktumlare och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med utseende på elcentralen tror jag inte att där är några fel.
Det är sällan man ser att kyl/frys har egen PSA (PersonSkyddsAutomat) vilket är förutseende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.