Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jo det finns en betydande risk för fel. Avgörande är vad som är anslutet till andra änden på lampsladden. Kanske är det fel redan där, att den är ansluten till en lampa som är avsedd att skyddsjordas. En jordad stickpropp ger då fel signaler i dubbel bemärkelse. I början var det svårt att hitta ojordade DCL-stickproppar men numera finns de hos de flesta handlare, dock alltid med sladd fastgjuten. Skarva får man då göra med HE251.
Man får utföra vissa elarbeten själv men bara om man har tillräknelig kännedom, heter det.
Här är typexempel på hur vi elektriker och andra personer utsätts för LIVSFARA.
Här är typexempel på hur vi elektriker och andra personer utsätts för LIVSFARA.
Kan du inte förklara minst ett scenario som innebär LIVSFARA, ja av det som avhandlats i tråden naturligtvis.M Mimo Sestan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Först och främst vill jag önska dig välkommen till forumet.M Mimo Sestan skrev:
Det är korrekt att det krävs tillräcklig kunskap, och för att skaffa sig denna kan det ju vara lämpligt att fråga, för ingen är nog född med kunskapen.
Här är väl ett typexempel på hur vissa elektriker överdriver kraftigt. Vi vet ju inte hur det ser ut på platsen eller vilken lampa som ska anslutas. Säg att det rör sig om en dubbelisolwrad lampa, anser du fortfarande att du som elektriker utsätts för livsfara? Om du är osäker på anläggningen kan du väl bryta strömmen innan du pillar i den?M Mimo Sestan skrev:
Fairlane skrev:
Först och främst vill jag önska dig välkommen till forumet.
Det är korrekt att det krävs tillräcklig kunskap, och för att skaffa sig denna kan det ju vara lämpligt att fråga, för ingen är nog född med kunskapen.
Här är väl ett typexempel på hur vissa elektriker överdriver kraftigt. Vi vet ju inte hur det ser ut på platsen eller vilken lampa som ska anslutas. Säg att det rör sig om en dubbelisolwrad lampa, anser du fortfarande att du som elektriker utsätts för livsfara? Om du är osäker på anläggningen kan du väl bryta strömmen innan du pillar i den?
Ser mycket konstigheter när man arbetar som elektriker, oftast så fungerar det men är fel. Om man inte vet om vad som gäller ang jord bör man inte befatta sig med dito. Är mitt enkla svar.
Fairlane skrev:
Här är väl ett typexempel på hur vissa elektriker överdriver kraftigt. Vi vet ju inte hur det ser ut på platsen eller vilken lampa som ska anslutas. Säg att det rör sig om en dubbelisolwrad lampa, anser du fortfarande att du som elektriker utsätts för livsfara? Om du är osäker på anläggningen kan du väl bryta strömmen innan du pillar i den?
Men man får ju absolut inte jorda en dubbelisolerad apparat/ lampa.
Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja, men vissa saker får man göra, exempelvis byta en sladd till en lampa (inte fast monterad) och då är det väl bra att kunna fråga så det blir rätt?M Mimo Sestan skrev:
Men om den dubbelisolerade lampan har två kablar, fas och en nolla och dessa ansluts på rätt plats i en kontakt så blir ju inte lampan jordad?M Mimo Sestan skrev:
Jag står fast vid att det är en kraftig överdrift du kom med i inlägg #5.
Vi kan ju bara titta på statistiken, det dör inte tusentals människor varje år av el, trots att folk kopplar med bristande kunskap. Det innebär inte att jag rekommenderar någon att koppla utan kunskap, tvärtom att skaffa sig kunskap, men det är lika fullt en överdrift i #5
Klicka här för att svara