Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Laddbox till Polestar 2

1. R
    Medlem · vg · 3 826 inlägg
    Jag har beställt en Polestar 2. Jag bor idag i hus från 1990 och vi har tre-fas till tex ugn, torktumlare osv. Betyder detta att jag kan ha en laddbox på trefas?

Nu står jag inför valet vilken box jag ska ha och det verkar vara en jungel.
    Jag tänker att det hade varit bra med en laddare som laddar som mest om natten när elen är billigare men som fortfarande går på trefas och passar Volvo/Polestar.

Vad kan man välja?

Redigerat 25 jan 12:45
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 835 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Alla passar ju så länge du köper typ 2, jag kör Halo till min och den går att schemalägga. Du kan ju även schemalägga laddningen i appen till bilen.

3. R
    okej men vad krävs i mitt elskåp för att köra en laddbox på trefas?

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 835 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Du kopplar ju bara in den på tre faser i din central med jordfelsbrytare, den kopplas ju inte i mätarskåpet.

5. R
    aha du menar att man drar kablage från mitt proppskåp inne i huset (där mina automatsäkringar sitter).

Om jag inte gör detta, kan jag plugga in den i ett vanligt 230v uttag? (Har ett vid min parkering).

• Laddar…
  6. Z
    Medlem · Småland · 263 inlägg

Zlade

Medlem
    Är väl inte att rekommendera att ladda en elbil från ett vanligt uttag.

Ta in offerter från elektriker vad det kostar att installera en riktig laddare.

Inte full koll men gissar att du hamnar mellan 10-15000:-

7. R
    jag hade gärna velat ha mäjligheten att ladda när elen är som billigast, är det Halo och Tibber som erbjuder detta enbart?

8. D
    Besserwisser · E · 19 845 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det är många bolag som gör det. Men de marknadsför det inte särskilt hårt.

9. N
    Medlem · 427 inlägg

@ndreas

Medlem
    Bilen kan normalt schemalägga laddning - så laddboxen är inte avgörande. Rekommenderar en laddbox med lastballanseringen så att du slipper öka huvudsäkringen. Innan man fått sin bil så tror man (jag iaf) att det var viktigt att ladda fort.... Men i praktiken så har man sällan behov att ladda med någon högre effekt...

Redigerat 25 jan 13:44
  10. R
    jasså där ser man, tack!
    Vet ni om Plestar 2 har den funktionen att schemalägga när den ska ta emot strömmen? Dvs trots att kabeln sitter i)

11. N
    Medlem · 427 inlägg

@ndreas

Medlem
    Vet inte. Men det skulle jag utgå från. Skulle påstå att alla nya (och även några år gamla) bilar går att schemalägga...

12. R
    hmm okej då förstår jag inte varför boxarna har tagit fram den extra funktionen (som kostar extra).

13. N
    Medlem · 427 inlägg

@ndreas

Medlem
    Vissa laddboxar är uppkopplade och laddar utifrån det faktiska elpriset som gäller just då (om du nu har sådant abbonemang)

• Laddar…
  14. R
    Hmm nja har bundet elpris i ett år till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.