Finns det någon generell marginal på kabeldimension? 2,5mm2 ska ju klara av 16A men när börjar den utveckla värme och smälter?

"Extra mångtrådig koppar enl. IEC 60228 klass 5"

https://www.elbutik.se/product.html/draka-aceflex-pure-halogenfri-jordkabel

Det blir ju sällan full kontakt med mångtrådig ledare, det var så svårt att ansluta med solid/enskild kabel att jag gjorde med denna.

3-fas laddning går ju under kortare tid så det är ju till min fördel.
 
  • Elektriska kablar anslutna till en grön anslutningsplint, märkt med "16/24A" och "450/750V".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mångtrådig kopparledning ansluten till en grön elektrisk kopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jesper--- skrev:
Finns det någon generell marginal på kabeldimension? 2,5mm2 ska ju klara av 16A men när börjar den utveckla värme och smälter?

"Extra mångtrådig koppar enl. IEC 60228 klass 5"

[länk]

Det blir ju sällan full kontakt med mångtrådig ledare, det var så svårt att ansluta med solid/enskild kabel att jag gjorde med denna.

3-fas laddning går ju under kortare tid så det är ju till min fördel.
Är det din box på bilden?
 
Vid 17 A, men det är en mycket långsam process, som påskyndas med ökad överbelastning. Om du bara ser till att du normalt inte belastar den högre än vad den tabellmässigt tål så kan du vara lugn, dvs du ställer in laddboxen på maximal laddström 16 A.

Nu är detta en PEX-isolerad kraftkabel, och dessutom troligen förlagd utanpåliggande med normal kylning och dels kanske i mark? Då tål denna kabel uppemot 30 A kontinuerligt. Så du har lite marginal. Det är dock möjligen inte ekonomiskt att belasta den med 30 A pga spänningsfallet.
 
En 2,5mm2 börjar bli varm redan innan 16 A men med så låg temperatur att kabeln inte tar någon skada. Värmeutvecklingen börja i och med att det flyter en ström i kabeln.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är det din box på bilden?
ja
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vid 17 A, men det är en mycket långsam process, som påskyndas med ökad överbelastning. Om du bara ser till att du normalt inte belastar den högre än vad den tabellmässigt tål så kan du vara lugn, dvs du ställer in laddboxen på maximal laddström 16 A.

Nu är detta en PEX-isolerad kraftkabel, och dessutom troligen förlagd utanpåliggande med normal kylning och dels kanske i mark? Då tål denna kabel uppemot 30 A kontinuerligt. Så du har lite marginal. Det är dock möjligen inte ekonomiskt att belasta den med 30 A pga spänningsfallet.
Den måste kunna klara 16A på alla 3 faser, säg...5h, boxen är begränsad till 16A.
Men tanke på att det var just laddning är anledning till tråden, just att det är så lång maximal belastning.
 
J jesper--- skrev:
Den måste kunna klara 16A på alla 3 faser, säg...5h, boxen är begränsad till 16A.
Men tanke på att det var just laddning är anledning till tråden, just att det är så lång maximal belastning.
Det är inget konstigt med det om kabeln inte är tex felaktigt inbäddad i en massa isolering e.dyl. All normal användning och förläggning så har du bra matginaler mot den typen problem även om du kontinuerligt ligger på max. Däremot är det ingen vidare bra ekonomisk dimensionering om det är så pga onödiga förluster.

I ditt fall är det viktigare att du får till anslutningarna bra vid plinten. Utan att racka ner för mycket på den som gjort det på bilden kan man undra lite ändå.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inget konstigt med det om kabeln inte är tex felaktigt inbäddad i en massa isolering e.dyl. All normal användning och förläggning så har du bra matginaler mot den typen problem även om du kontinuerligt ligger på max. Däremot är det ingen vidare bra ekonomisk dimensionering om det är så pga onödiga förluster.

I ditt fall är det viktigare att du får till anslutningarna bra vid plinten. Utan att racka ner för mycket på den som gjort det på bilden kan man undra lite ändå.
De var jag som monterade det, är det wagon du syftar på?
 
J jesper--- skrev:
De var jag som monterade det, är det wagon du syftar på?
Ja det verkar blivit lite kort och då undrar man över hur det är gjort i övrigt.

I ditt fall skulle jag se till att ledarna är rätt skalade dvs längd i förhållande till vad plinten kräver. Sen stoppa i dem med klämman rätt öppnad, frilagd och utan att tvinna kardelerna i onödan. Då är det vettigt funktionellt och resten är mer för ögat.
 
Känns bättre än att gå på muggen efter dagar av förstoppning, dem är snurrade kanske 1-2 varv, i botten på plinten
Elektriska kablar anslutna i en grön anslutningsdosa, lätt böjda, inne i en mörk behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsplint med snurrade kablar installerade i botten av en plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriska kablar anslutna till en grön anslutningsplint i en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.