Finns det någon generell marginal på kabeldimension? 2,5mm2 ska ju klara av 16A men när börjar den utveckla värme och smälter?
"Extra mångtrådig koppar enl. IEC 60228 klass 5"
https://www.elbutik.se/product.html/draka-aceflex-pure-halogenfri-jordkabel
Det blir ju sällan full kontakt med mångtrådig ledare, det var så svårt att ansluta med solid/enskild kabel att jag gjorde med denna.
3-fas laddning går ju under kortare tid så det är ju till min fördel.
"Extra mångtrådig koppar enl. IEC 60228 klass 5"
https://www.elbutik.se/product.html/draka-aceflex-pure-halogenfri-jordkabel
Det blir ju sällan full kontakt med mångtrådig ledare, det var så svårt att ansluta med solid/enskild kabel att jag gjorde med denna.
3-fas laddning går ju under kortare tid så det är ju till min fördel.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Är det din box på bilden?J jesper--- skrev:Finns det någon generell marginal på kabeldimension? 2,5mm2 ska ju klara av 16A men när börjar den utveckla värme och smälter?
"Extra mångtrådig koppar enl. IEC 60228 klass 5"
[länk]
Det blir ju sällan full kontakt med mångtrådig ledare, det var så svårt att ansluta med solid/enskild kabel att jag gjorde med denna.
3-fas laddning går ju under kortare tid så det är ju till min fördel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vid 17 A, men det är en mycket långsam process, som påskyndas med ökad överbelastning. Om du bara ser till att du normalt inte belastar den högre än vad den tabellmässigt tål så kan du vara lugn, dvs du ställer in laddboxen på maximal laddström 16 A.
Nu är detta en PEX-isolerad kraftkabel, och dessutom troligen förlagd utanpåliggande med normal kylning och dels kanske i mark? Då tål denna kabel uppemot 30 A kontinuerligt. Så du har lite marginal. Det är dock möjligen inte ekonomiskt att belasta den med 30 A pga spänningsfallet.
Nu är detta en PEX-isolerad kraftkabel, och dessutom troligen förlagd utanpåliggande med normal kylning och dels kanske i mark? Då tål denna kabel uppemot 30 A kontinuerligt. Så du har lite marginal. Det är dock möjligen inte ekonomiskt att belasta den med 30 A pga spänningsfallet.
Den måste kunna klara 16A på alla 3 faser, säg...5h, boxen är begränsad till 16A.Bo.Siltberg skrev:
Vid 17 A, men det är en mycket långsam process, som påskyndas med ökad överbelastning. Om du bara ser till att du normalt inte belastar den högre än vad den tabellmässigt tål så kan du vara lugn, dvs du ställer in laddboxen på maximal laddström 16 A.
Nu är detta en PEX-isolerad kraftkabel, och dessutom troligen förlagd utanpåliggande med normal kylning och dels kanske i mark? Då tål denna kabel uppemot 30 A kontinuerligt. Så du har lite marginal. Det är dock möjligen inte ekonomiskt att belasta den med 30 A pga spänningsfallet.
Men tanke på att det var just laddning är anledning till tråden, just att det är så lång maximal belastning.
Det är inget konstigt med det om kabeln inte är tex felaktigt inbäddad i en massa isolering e.dyl. All normal användning och förläggning så har du bra matginaler mot den typen problem även om du kontinuerligt ligger på max. Däremot är det ingen vidare bra ekonomisk dimensionering om det är så pga onödiga förluster.J jesper--- skrev:
I ditt fall är det viktigare att du får till anslutningarna bra vid plinten. Utan att racka ner för mycket på den som gjort det på bilden kan man undra lite ändå.
De var jag som monterade det, är det wagon du syftar på?GK100 skrev:
Det är inget konstigt med det om kabeln inte är tex felaktigt inbäddad i en massa isolering e.dyl. All normal användning och förläggning så har du bra matginaler mot den typen problem även om du kontinuerligt ligger på max. Däremot är det ingen vidare bra ekonomisk dimensionering om det är så pga onödiga förluster.
I ditt fall är det viktigare att du får till anslutningarna bra vid plinten. Utan att racka ner för mycket på den som gjort det på bilden kan man undra lite ändå.
Ja det verkar blivit lite kort och då undrar man över hur det är gjort i övrigt.J jesper--- skrev:
I ditt fall skulle jag se till att ledarna är rätt skalade dvs längd i förhållande till vad plinten kräver. Sen stoppa i dem med klämman rätt öppnad, frilagd och utan att tvinna kardelerna i onödan. Då är det vettigt funktionellt och resten är mer för ögat.
Känns bättre än att gå på muggen efter dagar av förstoppning, dem är snurrade kanske 1-2 varv, i botten på plinten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


