Tror, om jag tolkar insidan rätt, att de vill att man ansluter motorskydd? Se bild nedan

Motorkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har förvisso fungerat i alla år hitintills utan.
Vad är det som händer om man inte har motorskyddet? Är det personskador som kan uppstå eller är det "bara" motorn som går sönder och när är det det behövs? Är det om motorn går tungt av någon anledning eller?

se nr 21. Om 1 fas saknas kan motorn brinna sönder.

Motorn kan gå sönder, den kan även utveckla en hel del värme vid fel.
Den skyddar om motorn går tungt, eller om en fas försvinnner. efter som det är skadligt för 3-fas motorer att gå på enbart två faser.

Du har rätt motorskydd krävs.

Ok, då får det bli så.
Nu då till nästa fråga. Finns det kontaktorer som har motorskydd inbyggt eller där det enkelt går att ansluta ett motorskydd så man kan kapsla det snyggt?
Jag tänkte att det vore nice att styra motorn med hjälp av en kontaktor som i sin tur styrs av 230 v "vanlig" strömbrytare. Går det så kan jag nämligen styra 230 v brytaren med hjälp av min "tellstick net". Är det här en utopi eller genomförbart till rimlig kostnad?

Fasen va bra,
Har sett dessa innan men inte förstått att det går att koppla med "extern" styrning utan trott att man måste använda knapparna och inte förstått vitsen riktigt med kontaktor och mekaniska knappar.
Då får det bli en sådan. Sedan får vi se hur det ska kopplas.
Tack för hjälpen!

Hsp har rätt.
Givet skall motorskydd sitta mot denna pump, hade kört på GV2-ME (ej RT då den avses för enfas motorer) serien från schneider, fungerar bra.
Åtminstone så att motorskyddet löser om en fas ej drar ström...?

Lägg faser i ordning på översida motorskydd, går den åt fel håll skiftar du ordning på två av faser i pump.
Gångriktning kontrollerar du enkelt genom att skruva bort mitten pluggen och stoppar in en mejsel, mejseln skall snurra gå enligt pilens riktning på front.
Har kört igång x antal under åren!
Inget farligt alls, kommer lite vatten bara. Ha en handduk till hands så klarar du dig.

större motorer kört man ned ett stripes i för kylfläkt, så vips vet man åt vilket håll den snurrade :)

edit: såg att det var en död tråd jag hamnade på, hoppas pumpen snurrar utav bara den!

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.