10 561 läst ·
80 svar
11k läst
80 svar
Sågverk utlöser c16 säkringsgrupp
Tanken var såga en del till innan jag kopplar in dvärgbrytaren och mäta för att se om man lyckas se i samband med säkringen går. Men kan ju egentligen mäta redan nu och se om man ser något onormalt. Är det bara köpa en tångamperemätaren på jula och mäta över respektive fas eller bör man mäta på annat sätt?GK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det beror på... Jag har fått uppfattningen att det är en strömspik i häraden 50-100 A som fäller dvärgbrytaren. Det gäller då att strömtången kan mäta ett maxvärde, och är tillräckligt snabb för att fånga denna strömspik med tillräcklig noggrannhet. Så köp inte den billigaste tången.
Som du säger är det nog en strömspik eftersom säkringen ej gick i samband med när det gick trögt. Har du något exempel på en lämplig tång? Hittade denna men den klassas nog som bland de billigaste.. https://www.hornbach.se/shop/Tangam...gLcQptWA_WsbE-MTB2z9AjF-HczxCNzYaAi_0EALw_wcB Men den har ju max funktion antar de är för lagra max ampere, men hur vet man om de mäter nog snabbt?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ja, en Fluke 80i-110s mäter tillräckligt snabbt men du vill inte veta priset, och du behöver ett oscilloskop.
Nu är troligen inte förloppet speciellt snabbt, så jag tror att du kommer att få se det korrekta maxvärdet även med en enkel tång. Det kanske räcker. Egentligen skulle man även vilja ser varaktigheten, hur strömmen ser ut över tid, dvs energin, men då drar det iväg i pengar.
Nu är troligen inte förloppet speciellt snabbt, så jag tror att du kommer att få se det korrekta maxvärdet även med en enkel tång. Det kanske räcker. Egentligen skulle man även vilja ser varaktigheten, hur strömmen ser ut över tid, dvs energin, men då drar det iväg i pengar.
Att det finns grejer om man betalar är jag övertygad om. Men med tanke på att det numera egentligen är ett ickeproblem så tror jag att jag nöjer mig med en billig mätare. Förhoppningsvis får jag fram några siffror som räcker för att expertisen här kan ge svar på varför säkringen gick.
Du klarar dig säkert bra med en enkel tång den kan du ha nytta av i många sammanhang framöver, har man en kan man hitta tillfällen att använda den tex lägga förbrukning jämnare eller kolla felsöka alla möjliga apparater. Skaffa gärna typen som har kombinerad spännings och motståndsmätning så är du välklädd sen.L lodin92 skrev:
I ditt fall skulle du nog komma fram genom att sätta in en korrekt dvärg men så länge du har mätarsäkring lika dvs 16 A kan du i praktiken köra som nu utan säkring där. Det är inte korrekt formellt sett om man nu hårdrar det men det behöver vi knappast i ditt fall där det åtminstone är ok säkerhetsmässigt sett till skydd mot överströmmar av olika slag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden