D
Hej,

Min elektriker har på några ställen använt överdrag för FK-kabel. Alltså FK kommer ut genom väggen och ska sedan anslutas till exempelvis en kopplingsdosa.

kan någon länka till en sådan produkt?

A
Ytterhölje från t.ex EXQ funkar bra

D
Tack Emil!

Om FK kablarna kommer i ett rör och ska in i kopplings dosa så behövs inget ytterhölje då röret redan skyddar FK-kablarna. infällda kopplingsdosor brukar man kunna trycka in röret så det sitter ordentligt fast och inte kan dras ut (viktigt då det är FK i) medans utanpåliggande kopplingsdosor får du köpa en rörmuff till som du sätter fast.

Rörmuff: https://www.elbutik.se/product.html...u2pTlCjxw0PLaTRqJO7-MCctz8XSQyLxoC2ToQAvD_BwE

D
Det här röret slutar där väggen slutar och sedan måste FK:na vidare en bit.

Blir FK kablarna någon gång synliga och inte i kopplingsdosan så ska ett ytterhölje på

D
Synliga och synliga men de löper på ovansidan av en fläkt. Fläkten sitter i en låda i taket.

Är det en lång bit kablarna ska?

Kanske köpa en skarvmuff och lite tom slang

• Blå och vit skarvmuff för kablar eller tom slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Vet inte exakt hur långt det blir, inte längre än 50 cm. Det är ett gammalt VP som slutar i liv med taket.

D
Tack!

Får man klamra FK kabel som ligger i sådant där skydd?

Jag skulle sagt att om du använder ett hölje taget ifrån en tex EXQ då vid den punkten där höljet börjar så är det inte FK längre utan EK kabel. Och då är det okej att klamra

MEN det kommer inte att bli så "vackert" så det är en nödlösning. Om man skalar upp en kabel i stället och drar in det uppskalade i röret/slangen så blir det bättre.

• Gilla
Allmänobildad och 3 till
  • Laddar…
D
Nej men det är ovanför en fläkt i taket. Kommer aldrig synas.

Skala kabel och dra igenom är jag osugen på då det är gamla VP-rör med skarpa böjar.

D Derbyboy skrev:
Nej men det är ovanför en fläkt i taket. Kommer aldrig synas.

Skala kabel och dra igenom är jag osugen på då det är gamla VP-rör med skarpa böjar.
Det löser man enkelt genom att använda dom befintliga ledningarna som dragtråd. För om man en gång i tiden fick igenom en dragfjäder och kunde dra in ledningarna kan det inte vara några som helst problem. Men är orsaken att du vill göra det absolut enklaste hamnar ju saken i ett annat läge.

• Gilla
PLO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.