5 516 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Dra endast en tändtråd utanpåliggande
Det brukar vara lättare att med de gamla trådarna dra in nya + den extra. Dra ut de 3 ihopsnurrade med en dragfjäder fastsatt i ena änden och återanvänder de 3 trådarna tillsammans med en ny fjärde med hjälp av dragfjädern. Alternativt drar in 4 nya friska trådar. Finns ju en viss risk att de blir skadade av att dras in och ut några gånger.M marp68 skrev:Ursäkta, såg nu att jag kanske lät lite dryg.
Det är ca 5 m med 90 graders vinkel i trångt rör från 40-talet. Det gjordes i och för sig en nyinstallation av samtlig el i början av 2000-talet. Men när jag nu drar i ledningarna verkar de ha fastnat. En elektriker drar väl i alla ledningar på en gång, eller? Förstår inte hur jag ska få in och igenom en till tråd bredvid de övriga tre i detta som rör som desutom är mindre än nu för tiden och har någont slags svart beklädnad.
Som nästa person sa, så kanske det sitter en dosa någonstans på vägen, men då sitter det nog bakom kaklet som förra ägaren satte upp ända upp till taket, och sedan har jag sedan dess satt upp väggskåp.
Att anlita en elektriker även för att dra en kabel kostar väl en hel del. Speciellt som att det kanske tar lite tid.
Har ni några förslag på hur man kan få igenom en tråd i detta långa gamla rör med 90 gradersvinekl, så tar jag gärna emot dem.
Tack på förhand
Men steg ett är väl att ta reda på om det sitter någon dosa i vägen. Man kan ju tycka att det är korkat att tapetsera över en dosa men folk gör det, och kaklar och bygger hela väggar framför dosor så bli inte förvånad!
Tack för tips. Ska ta mig en titt igen för att se vad som går att göra. Dragfjäder har jag ingen, men går ju att införskaffa. Dock lite surt om allt fastnar på halva vägen och jag sabbar ström till andra saker.
Är det överhuvudtaget vanligt med så långa rör utan skarv på halva vägen? Låter dessutom ganska knepigt med böjar i hörnen. Hur kan man överhuvudtaget få ledningarna eller dragfjädern att ta sig runt när det inte ens är slätt inuti i dessa gamla rör med denna svarta beklädnad?
Är det överhuvudtaget vanligt med så långa rör utan skarv på halva vägen? Låter dessutom ganska knepigt med böjar i hörnen. Hur kan man överhuvudtaget få ledningarna eller dragfjädern att ta sig runt när det inte ens är slätt inuti i dessa gamla rör med denna svarta beklädnad?
I absolut värsta fall kanske du får ta in en elektriker som har lite erfarenhet av g:a hus. Ditt problem är på intet vis unikt och kan högst troligt lösas, men då troligen på plats.M marp68 skrev:Tack för tips. Ska ta mig en titt igen för att se vad som går att göra. Dragfjäder har jag ingen, men går ju att införskaffa. Dock lite surt om allt fastnar på halva vägen och jag sabbar ström till andra saker.
Ett alternativ är väl att skaffa ett smart system som Philips Hue eller IKEAs trådlös. Då sker ju tändning/släckning trådlöst och din lampa behöver bara permanent ström från trådar.
Det finns ju brytare som du sätter på väggen som ser ut som de vanliga om man inte vill krångla med app i telefon eller mer seriös hem-automation.
Det finns ju brytare som du sätter på väggen som ser ut som de vanliga om man inte vill krångla med app i telefon eller mer seriös hem-automation.
Ja, har sett dessa. Tack. Är kanske lite för pedantisk. Vill att det ska vara så original som möjligt.T TypRätt skrev:Ett alternativ är väl att skaffa ett smart system som Philips Hue eller IKEAs trådlös. Då sker ju tändning/släckning trådlöst och din lampa behöver bara permanent ström från trådar.
Det finns fler…tex Trend look alike
Nexas dimmervred är dock lite matt, jättevit och liknar inget annat.
Man kan också använda en 230v-styrd sändare tex WBT-230 om man har tillgång till L & N så slipper man byta batterier. Notera att de flesta sändare som kopplad till befintliga knappar inte tål 230v där befintlig brytare ansluts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man kan också använda en 230v-styrd sändare tex WBT-230 om man har tillgång till L & N så slipper man byta batterier. Notera att de flesta sändare som kopplad till befintliga knappar inte tål 230v där befintlig brytare ansluts.
Hur funkar dessa egentligen?blackarrow skrev:
Det finns fler…tex Trend look alike
[bild]
[bild]
[bild]
Det är Nexas sändarknappar på bilderna. De behöver inget utrymme bakom, i väggen. De är batteridrivna. Gammal beprövad lite tråkig teknik.
De skickar ut en kodad radiosignal på 433MHz.
De paras ihop med en mottagare, dimmer eller on/off-brytare.
Vissa klarar sig med två trådar, andra behöver även nollan.
En typisk mottagare med, en programmeringsknapp, en styrd utgång.
System Nexa, https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa
”Brytare” https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/inbyggnadsmottagare
”Knappar” https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/vaggsandare
De skickar ut en kodad radiosignal på 433MHz.
De paras ihop med en mottagare, dimmer eller on/off-brytare.
Vissa klarar sig med två trådar, andra behöver även nollan.
En typisk mottagare med, en programmeringsknapp, en styrd utgång.
Logga in
Skapa konto
System Nexa, https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa
”Brytare” https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/inbyggnadsmottagare
”Knappar” https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/vaggsandare
Klicka här för att svara