14 608 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Köra bevattningspump med Plejd/Kontaktor, tänker jag rätt?
Dom här är gjorda för normkapslingar. Finns i olika strömstyrkor, finns även andra tillverkare som ABB, Schneider, Malmbergs osvS Stefan Bengt skrev:
https://hager.com/se/katalog/elcent...r-relaer-och-kontaktorer/kontaktorer-brumfria
Själv kör jag poolpumpen direkt med en Plejd-ctrl utan kontaktor. Det har fungerat i flera år.
Pumpen startar 3 ggr / dygn kl 6-9, 19-21, 22:30-01.
Det bara funkar, men en kontaktor har betydligt kraftigare kontaktytor och står emot induktiva laster bättre.
I Bo Siltbergs bild med relä 02 kan du styra något annat från samma Plejd t. ex. Belysning.
Det bara funkar, men en kontaktor har betydligt kraftigare kontaktytor och står emot induktiva laster bättre.
I Bo Siltbergs bild med relä 02 kan du styra något annat från samma Plejd t. ex. Belysning.
L Leif i Skåne skrev:Själv kör jag poolpumpen direkt med en Plejd-ctrl utan kontaktor. Det har fungerat i flera år.
aa, plejd själva säger kontaktorn inte behövs men de elektriker på min arbetsplats rekommenderade en kontaktor emellan. Får se hur jag gör.
Hur mycket ström drar pumpen?S Stefan Bengt skrev:
Använder själv en Fibaro Wallplug till min pump som drar ca. 900 W och det går bra utan kontaktor. Har kört så nu i fem år utan problem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan folk köra supercars på vägar?
Övrigt Off Topic -
Koppling av Plejd Controller CTR-01 till en Takfläkt TKS 400 C1 EC !
El -
Lägga dekorationssten runt huset, behöver det vara krångligt?
Grund & Markarbeten -
Plejd dim-01 inkoppling
El -
Kan det i köpekontrakt villkoras att köparen säljer sitt hus inom viss tid?
Juridik