D
Det känns alltid rimligast att inte krångla till det.

• Gilla
Sebastian N
  • Laddar…
D
Kan vara så att den FK som är där idag är för kort och då kan jag ju skala kabel och dra i såsom många föreslår. Kanske finns det några extra cm i dosan.

D
Är det EXQ som är lämpligast att skala och dra i?

• Gilla
Sebastian N
  • Laddar…
Detta med att dra över hölje eller Pvc slang på FK, vet jag är vanligt även bland elektriker.

Men det är tydligen egentligen inte helt OK strikt formellt. För en del år sedan var här en elektriker på forumet som berättade att han fått en besiktninganmärkning mot sig. Bes. mannen begärde att han visade typgodkännande för den nya kabeltypen han hade tillverkat. I det fallet gällde det 15cm till en bänkarmatur under ett köksskåp.

D
Antagligen finns det inte de där centrimetrarna jag behöver i kopplingsdosan. Då blir det att dra i ny kabel, en skalad.

Det gaml vp-röret är skarvat med en flex eftersom den gamla kopplingspunkten togs ner. Det va bökigt och trångt och jag hoppas jag fick till skarven så pass bra att den håller ihop. Slarvade gjorde jag då rakt inte.

• Kopplingsdosa med kabelskarv och enhetsinstallation på trävägg, oavslutad eldragning i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska installationsrör och kopplingsdosor mot en vägg under renovering med synliga elskarvar.
    Skapa konto
Jag hempulad själv en sådan lösning, drog FK trådar i en ”hylsa” från en installationskabel. Var lite övermodig, ville inte bryta strömmen, gäller ju bara att hålla fingrarna borta från den avklippta änden på tråden…

Det var trångt att få igenom trådarna, så jag tog till kabelsmörjmedel. Och lärde mig att kabelsmörjmedel leder ström…

• Wow
  • Gilla
UppGiven och 2 till
  • Laddar…
D
Ajaj, jag bryter alltid. Större saker rådfrågar jag alltid elektrikern. Jag är säker på att han i detta fall skulle använda hölje.

• Gilla
Sebastian N
  • Laddar…
D
Två utstående frågor från min sida?

1) vilken kabel ska jag skala?

2) hur mycket av höljet kan jag låta gå in i det gamla vp-röret?

E elmont skrev:
Det löser man enkelt genom att använda dom befintliga ledningarna som dragtråd. För om man en gång i tiden fick igenom en dragfjäder och kunde dra in ledningarna kan det inte vara några som helst problem. Men är orsaken att du vill göra det absolut enklaste hamnar ju saken i ett annat läge.
Det finns Slang med Fk kabel färdigt dragen i redan och då fanns det aldrig någon dragtråd där :(. så böjar kan vara super skarpa om en dålig elektriker gör ett jobb

H hempularen skrev:
Detta med att dra över hölje eller Pvc slang på FK, vet jag är vanligt även bland elektriker.

Men det är tydligen egentligen inte helt OK strikt formellt. För en del år sedan var här en elektriker på forumet som berättade att han fått en besiktninganmärkning mot sig. Bes. mannen begärde att han visade typgodkännande för den nya kabeltypen han hade tillverkat. I det fallet gällde det 15cm till en bänkarmatur under ett köksskåp.
Jag har inte fått någon besiktninganmärkning när jag har dragit PVC slang över FK till bänkarmaturer tidigare men jag tror det beror helt på om besiktningsmannen har en bra dag eller inte. ibland brukar dom klaga på installationer som är korrekt utförda men inte gör honom tillräckligt nöjd .

D
Jag har skalat!

• Ett öppet hål i ett tak med skaldad kabel och metallfästen runt hålet.
    Skapa konto
  • Gilla
UppGiven och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har skalat!
Det ser jätte bra ut! jag skulle godkänd det

D
Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.