Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Detta med att dra över hölje eller Pvc slang på FK, vet jag är vanligt även bland elektriker.
Men det är tydligen egentligen inte helt OK strikt formellt. För en del år sedan var här en elektriker på forumet som berättade att han fått en besiktninganmärkning mot sig. Bes. mannen begärde att han visade typgodkännande för den nya kabeltypen han hade tillverkat. I det fallet gällde det 15cm till en bänkarmatur under ett köksskåp.
Men det är tydligen egentligen inte helt OK strikt formellt. För en del år sedan var här en elektriker på forumet som berättade att han fått en besiktninganmärkning mot sig. Bes. mannen begärde att han visade typgodkännande för den nya kabeltypen han hade tillverkat. I det fallet gällde det 15cm till en bänkarmatur under ett köksskåp.
Antagligen finns det inte de där centrimetrarna jag behöver i kopplingsdosan. Då blir det att dra i ny kabel, en skalad.
Det gaml vp-röret är skarvat med en flex eftersom den gamla kopplingspunkten togs ner. Det va bökigt och trångt och jag hoppas jag fick till skarven så pass bra att den håller ihop. Slarvade gjorde jag då rakt inte.
Det gaml vp-röret är skarvat med en flex eftersom den gamla kopplingspunkten togs ner. Det va bökigt och trångt och jag hoppas jag fick till skarven så pass bra att den håller ihop. Slarvade gjorde jag då rakt inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jag hempulad själv en sådan lösning, drog FK trådar i en ”hylsa” från en installationskabel. Var lite övermodig, ville inte bryta strömmen, gäller ju bara att hålla fingrarna borta från den avklippta änden på tråden…
Det var trångt att få igenom trådarna, så jag tog till kabelsmörjmedel. Och lärde mig att kabelsmörjmedel leder ström…
Det var trångt att få igenom trådarna, så jag tog till kabelsmörjmedel. Och lärde mig att kabelsmörjmedel leder ström…
Typ EKK, EXQ dvs plastisolerad kabel.
Ca 10 cm räcker mer än väl
Skaffa ett skalverktyg typ JOKARI https://www.hemfint.se/kabelskalare...87iT7vOX6s6pv9e0fvw36j9E9jh8BVQ4aApXcEALw_wcB
så skalar du lite längre sträckor mycket enkelt.
Ca 10 cm räcker mer än väl
Skaffa ett skalverktyg typ JOKARI https://www.hemfint.se/kabelskalare...87iT7vOX6s6pv9e0fvw36j9E9jh8BVQ4aApXcEALw_wcB
så skalar du lite längre sträckor mycket enkelt.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 11 inlägg
Det finns Slang med Fk kabel färdigt dragen i redan och då fanns det aldrig någon dragtråd därE elmont skrev:
Elektroniktokig
· Göteborg
· 11 inlägg
Jag har inte fått någon besiktninganmärkning när jag har dragit PVC slang över FK till bänkarmaturer tidigare men jag tror det beror helt på om besiktningsmannen har en bra dag eller inte. ibland brukar dom klaga på installationer som är korrekt utförda men inte gör honom tillräckligt nöjd .H hempularen skrev:Detta med att dra över hölje eller Pvc slang på FK, vet jag är vanligt även bland elektriker.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 11 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden