1 880 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Kortis i fasledning.
I en kopplingsdosa finns en fasledning som omedelbart vållar kortslutning, om den kopplas in. Den går till ett uttag, som sällan används. Fasledningen sitter stenhårt fast och går inte att dra loss. Räcker det att "döda" fasledningen, genom att jag tar bort el-uttaget och sätter en toppklämma i båda ändar av den kortslutna fasledningen samt monterar ett doslock över apparatdosan, där uttaget satt? Vill ogärna bryta upp väggen för att ta bort den kortslutna fasledningen,, som antagligen fått kontakt med nolla eller skyddsjord genom en inträngande spik eller skruv.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Har detta uppstått spontant, eller har du gjort något nyligen som orsakat felet? Att den sitter fast inröret kan ju bero dels på en skruv, eller en sättning som knäckt röret. Om den nu inte alltid suttit fast pga. för tvära krökar.
Om du skall skrota uttaget sp bör du koppla ur alla trådar som går i det röret. Inte bara just fasen.
Löser den bara ut säkringen, eller jordfelsbrytaren? Det ger en indikation på om felet är mot nolla eller jord.
Om du skall skrota uttaget sp bör du koppla ur alla trådar som går i det röret. Inte bara just fasen.
Löser den bara ut säkringen, eller jordfelsbrytaren? Det ger en indikation på om felet är mot nolla eller jord.
Säkringen löser ut omedelbart. Har ingen JF. OK - jag kan koppla ur även nollan och skyddsjord när jag tar bort el-uttaget.
Stoppa in en dragfjäder i röret (från bägge håll) och känn efter vart stoppet sitter, vet du ungefär hur rören ligger brukar det vara rätt enkelt att hitta felstället. Sedan är det bara att såga upp en "lucka" fixa skadan och sätta tillbaka "luckan". Lite spackel färg/tapet
Ps
Det brukar även gå att lyssna sig fram genom att "knacka" med fjädern och kompisen lyssnar.
Ps
Det brukar även gå att lyssna sig fram genom att "knacka" med fjädern och kompisen lyssnar.
Tack Elmont, ska pröva metoden. Som tur är har jag inte tapetserar gäststugan med någon stilig tapet, klädd med aluminiumfolie, för då hade hela husets insida blivit strömförande av en enda liten spik som prickar tråden iE elmont skrev:Stoppa in en dragfjäder i röret (från bägge håll) och känn efter vart stoppet sitter, vet du ungefär hur rören ligger brukar det vara rätt enkelt att hitta felstället. Sedan är det bara att såga upp en "lucka" fixa skadan och sätta tillbaka "luckan". Lite spackel färg/tapet
Ps
Det brukar även gå att lyssna sig fram genom att "knacka" med fjädern och kompisen lyssnar.
E elmont skrev:Stoppa in en dragfjäder i röret (från bägge håll) och känn efter vart stoppet sitter, vet du ungefär hur rören ligger brukar det vara rätt enkelt att hitta felstället. Sedan är det bara att såga upp en "lucka" fixa skadan och sätta tillbaka "luckan". Lite spackel färg/tapet
Ps
Det brukar även gå att lyssna sig fram genom att "knacka" med fjädern och kompisen lyssnar.
E elmont skrev:Stoppa in en dragfjäder i röret (från bägge håll) och känn efter vart stoppet sitter, vet du ungefär hur rören ligger brukar det vara rätt enkelt att hitta felstället. Sedan är det bara att såga upp en "lucka" fixa skadan och sätta tillbaka "luckan". Lite spackel färg/tapet
Ps
Det brukar även gå att lyssna sig fram genom att "knacka" med fjädern och kompisen lyssnar.
Hoppas förwstås att det går bra. Därför undrade jag om man kan borra sig snett in i en apparatdosa, och där ansluta en kuloledledning med skyddsjord till ett nytt, utanpåliggande uttag längre bort i rummet. Ska rapportera om utfallet, därest kopplingen av någon sakkunnig debattör bedöms alltför otillåten. OBSBono_R skrev:
H Hans Åke Lindquist skrev:
H Hans Åke Lindquist skrev:Hoppas förstås att det går bra. Därför undrade jag, om man kan borra sig snett in i en apparatdosa, och där ansluta en kuloledledning med skyddsjord till ett nytt, utanpåliggande uttag längre bort i rummet. Ska rapportera om utfallet, därest kopplingen av någon sakkunnig debattör bedöms alltför otillåten. OBS detta har ingenting med mitt tidigare ämne om kortslutning i en fas att göra.
H Hans Åke Lindquist skrev:
Hej igen Elmont! Jag lyckades till slut få igenom en styv dragfjäder av nylon. Körde växelvis från båda hållen och använde dragfjäderns båda ändar, som är lite olika utformade. Till slut lyckades jag komma förbi stället, där en spik gått igenom VP-röret och skadat både fas och nolla. Lyckades med "hörselmetoden lokalisera spiken" och dra ut den. sedan jag först lossat ett par brädor i väggpanelen. Nu drar jag i nya ledningar och är lite försiktigare med spikningen, så att eländet inte går i repris.
H Hans Åke Lindquist skrev:Hej igen Elmont! Jag lyckades till slut få igenom en styv dragfjäder av nylon. Körde växelvis från båda hållen och använde dragfjäderns båda ändar, som är lite olika utformade. Till slut lyckades jag komma förbi stället, där en spik gått igenom VP-röret och skadat både fas och nolla. Lyckades med "hörselmetoden lokalisera spiken" och dra ut den. sedan jag först lossat ett par brädor i väggpanelen. Nu drar jag i nya ledningar och är lite försiktigare med spikningen, så att eländet inte går i repris.
Klicka här för att svara
