El
Wheelabrator: Min elmätare kan visa belastning per fas, om du också har en sådan märare så är en variant på det förslag som Höghus gav att med hjälp av någon strömslukande pryl se i elmätarens display vilken fas som belastas
Jsss: [citat] Vad tur att de finns sånna duktiga å hjälpsamma människor här ute. Tack än en gång
Bo.Siltberg: Då är det en huvudcentral, som gör det än mer olämpligt.
Derbyboy: Tusen Tack allihopa. Nu får jag upp havsvatten i mängder. Allt fungerar precis som jag tänk än så länge (dag 2). Eftersom vattentemperaturen är helt ok i augusti byggde jag en temporär dusch av en murarbalja. Tanken är att koppla in genomströmningsberedaren senare i höst.
Millejan: Kan säga att Cocraft verket från klasse funkade grymt bra! Drev till och med min Gersåg på 1800w utan problem. Klart värt 3000:- spänn!
Duston: [citat] Värdefullt input lägger ett lock på istället för att spackla igen för eventuell dragning av ex nätverk.
Fisksvansen: Så här i efterhand kan jag säga att det gick alldeles utmärkt med kap- och gjersåg samt några laddare och sladdburna verktyg på 75 meter förlängning från vanligt vägguttag.
Sittställning: [citat] Det låter utmärkt, butyl är beprövat tätningsmedel!
Bo.Siltberg: [citat] Det är behörighetskrävande att bara lossa på ett klammer! Men om jag skulle rangordna lagparagraferna så lägger jag högre vikt vid de som handlar om aktsamhet, färdighet och kunskap. [citat] Skyddet för dolda ledningar bygger till stor del på att man ska kunna lista ut var det kan finnas ledningar i väggen, normalt vinkelrätt mot dosor och uttag. Spikskydd och dragavlastning
Müssli: [citat] Jag är nästan säker på att det är samma typ av fjäder. Ena änden har en lång ögla av en vajer och andra änden har en längre grov böjlig metalldel som hjälper till att styra. De första fjädrarna hade utbytbara ändar men nu är de fasta. Det kanske är en äldre variant med utbytbara ändar?
HSP: Ozon kan bryta ner plastmaterial men då borde hela kabeln vara påverkad. Kabeln kanske inte var ren när den kom dit och det lilla smutsen har möglat. Men då krävs det fukt. Och det bör du inte ha om allt fungerar.....
Jocke Best: [citat] Svårt att säga. Jag hade skippat LED helt. Finns ingen butik i närheten beställ på Amazon eller nåt med halogen eller gammaldags glödtråd. Incandescent på engelska.
Bo.Siltberg: Hm, varför citerar du mig med ett sådant uttalande? Det är inte jag som satt priset. Men jag har lagt upp badrumsreglerna öppet här: Regler för elinstallationer i badrum. Kontakta lampbutiken istället och be dem plocka bort sin felaktiga bild.
Panor82: [citat] Inte för att vara sån men i mitt huvud blir det 39 W. :thinking:
GK100: [citat] Rakt genom väggen kan du dra den det är inget fel eller problem med det. Och är det enkelt för dig att borra så du kan ha en rörstump för delen genom väggen är det ett extra plus men oftast inte nödvändigt.
datja: [citat] Ok, jag vet inte själv. Men han är i vart fall elektriker.
etompau: Ett exempel på lämpligt element till badrum/WC. https://ebygghandel.se/elradiator-400w-400v.html
Sommarstugelivet: Ni som har Daikin Caldo, kan man ha utgångshålet på höger sida eller måste den gå ut på vänstra?
GoGetLost: [citat] Varför ska du byta från ett kvalitetsmärke (elko) till ett skitmärke för? :thinking: Sen är det förmodligen felkopplat i trappbrytaren på din bild. Om man kikar på din 2poliga brytare så är förmodligen fasledaren svart så om jag hade gissat (det ska man inte göra, man ska mäta/kolla i andra dosor för att veta) så gissar jag på att den svarta ledaren är en fas och den
datja: [citat] Sorry. Här läste man för snabbt. Ok, det brukar ge sig vad som är lämpligt.
Hymas7: [bild] Är den svarta plastdetaljen till höger om startrelät på en Stiga garden med 12,5 hkr motor ett laddningsrelä [bild]
tommib: Jag hade bara satt ett vanligt Shuko bredvid om det bara finns plats att koppla.
etompau: Din beskrivning är oklar och låter rent ut sagt farlig. Man laborerar inte med elgrejor, särskilt inte när vatten och stora effekter är involverat. Typ av brytare från Malmberg? Artikelnr/länk. En kontaktor har en reläspole som manövreras av en yttre spänning där inga större strömma flyter. Eftersom dina grejor tycks ha en manöverknapp så är det enklast att angripa det hela genom
useless: [citat] Ett eluttag "klarar" hur många skarvdosor som helst. Det som är intressant är hur mycket ström prylarna man kopplar in drar tillsammans. Sen är det inte lämpligt av andra skäl att dra ett råttbo med skarvsladdar runt hela bostaden....
Philip H: [citat] Okej. Jag hade tänkt placera den tillsammans med fiberingången och om jag ska ha ett rack för nätverket så är det bara på övervåningen som det får plats om jag samtidigt ska placera elcentralen så centralt i huset som möjligt.
hempularen: ”Missen” med strömbrytarens funktion är ju inte farlig. Men att han bara dragit sladdarna förbi dragavlastningen ÄR farligt. Som sagt se till att de skickar ut någon annan. Skulle ju ev. vara läge för anmälan till elsäkerhetsverket. Vore intressant att se hur de skött egenkontrollen här från firman.