El
richardtenggren: Eftersom den säljs här i Sverige ska den ju vara CE-märkt, vilket den troligen också är, sen om det lämnar några garantier vet jag inte :)
Ljudlös: Jag fick tag på en annan förstahandslägenhet som jag flyttade in i nu första augusti och innan dess bodde jag hos min far från 31 maj till någon vecka in i juli för att slippa utsätta mig för både det höga tjutande ljudet och det andra knastrande/sprakande ljudet. Så första oktober blir problemet någon annans om de är lika känsliga/hör ljud lika bra som jag gör. Min bror jobbar
Fredrik K80: [citat] Förstår hur du menar (y) Just materialval brukar jag vara extra noga med och plinten (som det sannolikt kommer landa i) blir Eldons eks525. Måste bara flytta runt lite först så den får plats
S:t Olof: Man hade ju blivit glad om man kunde finna en IP-klassad dosa med bredd 60 mm nu :)
Fjojtmehmet: [citat] Ska man vara krass så motsvarar väl en llvp med installation dina kommande elräkningar för december och januari..
nikasp: Nådde ni konsensus? Snabbkoppling om man är elektriker och sparar tid men skruvkoppling annars? Är ju ingen större skillnad rent monetärt :D [bild]
Alle86x: [bild] Tack för all input! Elektrikern var här nyss och kopplade bort skyddstransformatorn och kontaktorn, och som det ser ut var det inte en dag för tidigt då de föll isär och brännmärken fanns innuti
InsidersUnited: Vel bekomme, här är ett tips på lampa som har helt ok värme i ljuset. Får de inte riktigt plats i sockeln så kan man nypa av pyttelite av stiften med en avbitare. https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/spotlights/led-lampa-g4-dimbar-2000040474?gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X2Z1smqAAK1ScPBX0BbEbiaiSHXbP4cuFk06FqNwdiGgQEud01MPPMaAgKsEALw_wcB
Fiskaren: [citat] Så är det nog, men vågar inte chansa. Dessutom ger en brytare parallellt med matningen från 3EMs reläutgång möjligheten till en riktig katastrofkoppling. Om inte I-terminalen och brytaren matas från samma fas så lär det inte bli mycket kvar av 3EM... /F
hempularen: Som sagt själva brytaren är nog OK. Men monteringen ser inte OK ut. Klon som skall hålla fast den i dosan ligger för nära den oskyddade lödningen. Dick lite svårt att se på bilden.
lisaskywalker: Sån här tänkte jag på https://www.isola.se/produkter/vegg/tilbehor-vegg/rormansjett Men tycker nog ändå det blir snyggare att täta med silikon om det är synlig vägg. Såna manschetter skulle jag bara använda inuti väggar där det inte syns sen
nDILLIGAF: Jo, jag tror det också. Tänkte att det kunde kanske vara något jack till en gammal porttelefon? Skulle vara kul om någon har sett detta tidigare och kanske kan lämna lite kuriosa och en bra historia bakom :D
Bo.Siltberg: Ska taket isoleras? Ska det dit pottor? Jag har svårt att se hur detta kan bli helt regelrätt. Klenspänning (konstantströmslampor) är ett alternativ men det saknas plats för drivdonet. Då slangarna inte når fram till de medföljande drivdonet krävs en kabel i slangen. Han kanske tänker på RXKX eller nåt, vilket är en anslutningskabel. Installationskablar får läggas löst i hålrum
Daniel 109: Det var väldigt få som använde de nya innan 2019. Jag tror att båda versionerna var tillåtna då. Även nu skulle jag montera den äldre om resten av huset har den modellen.
Dan1891: Kan du ta en bild på vad och var du skruvade i?
ulfben: Reklamerade armaturen till IKEA som sade åt mig att skrota den och skickade ut en ny. Oklart vad som orsakade oljudet, men slutet gott allting gott.
tommib: Liten plintmejsel i det rektangulära hålet bredvid de runda borde öppna spärren. De där ser ut att vara gjorda för enkelledare, då borde det bara vara att sticka in den. Med FK kan det gå och med RK är det sannolikt nästan omöjligt.
Miramithe: Max 15 meter brukar vara praxis. Så jag skulle satt en dosa på vägen.
Kalle1978: [citat] Ja, för tillfället har jag förbundit golvbrunnen med vattenröret men skulle behöva få till en lite mer estetisk lösning. Funderar på hur det ska göras bäst.
elmont: Ett fall då Torix är ett bra alternativ till att koppla ihop jordarna med. Torix är alldeles utmärkt att koppla med MEN är lite "svåranvänd" för den ovane.
Jernhand: Sitter och filar lite på att reda ut skatboet, framför allt på minussidan, i min snipa, och önskar lite input och rekommendationer framför allt på var man köper billig RK. Nuläge: Huvudbrytare 1 används istället för ett skiljerelä så att man inte drar ur startbatteriet, men allt fungerar ju även om man bara har på brytare 2. Motorjord går på startbatteriet direkt. Hur laddningen
tommib: Nej, det finns tyvärr inte. Det är enda gången jag köper Schneider. Uppsidan är att man slipper se dem eftersom hela poängen med dem är att de hamnar bakom möbler.
Bo.Siltberg: Du menar vadå? Dra en fas istället för tändtråd eller helt utelämna dosor för strömbrytare? Det har diskuterats här: https://www.byggahus.se/forum/threads/skippa-stroembrytare-i-nybyggt-hus.442023 Standarden säger att det ska finnas en apparat/elkopplare för upptändning av allmänbelysning i utrymmet, t ex mekanisk strömställare eller elektronisk strömställare typ
Bo.Siltberg: [citat] Ja, precis, hur vet du att 6 mm² räcker om 10 år med kanske tre elbilar? Viktigare är nog en kanalisation så att det enkelt går att byta kabeln. Dessutom svarade jag dels på önskemålet om att kunna ladda från 0-100 över en natt och dels på dagens behov av 14 kWh per dygn. Så vem vet vad du vill ha imorgon...
Daniel 109: Framför allt. Ha bara belysningen tänd när den behövs. Är det tjuvar man är rädd för är rörelse detektorer bra. Konstant belysning är snarare till hjälp för tjuvar. Ficklampor drar uppmärksamhet till sig.
4väggarochtak: [citat] hur kan jag ta reda på det? Förbrukar totalt 14000 kWh/år, Där mesta sv uppvärmningen sker med en lvvp, men också en gammal llvp i källaren och några elradiatorer som går olika mycket sedan är det också vanlig förbrukning såsom lampor o kyl/frys. edit: håller som bäst på att beställa en fläktkonvektor för källaren, då kan jag ta bort den gamla llvp’n och även