H hempularen skrev:
Förlåt camelspin. Det som har diskuterats i senare inlägg är frågan i inlägg #17. Det handlar om att ta nollan ifrån en annan grupp.
Ingen orsak

Även jag vill tacka för en intressant diskussion med många tydliga förklaringar. Trädstruktur glömmer jag aldrig. ;)

Och nu lockar det inte längre att låna en nolla så jag kommer att be elektrikern att dra i en extra tråd.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Hej jag lånar denna tråd. Jag har läst 2 gånger men blir inte helt klok.

Jag har typ samma situation hemma men kan inte hitta kopplingsdosan som ledar nollan och tändtråden mellan brytaren och till lampan. Det som jag vil veta är då om jag kan ta en nolla till min plejd dimmer från en kopplingsdosa präcis förre min brytare/dimmer där båda fasen och tändtråden till brytaren redan kommer ifrån denna dosa? Nollan i denna dosa (och samma fasledare som till brytaren) går videre till ett uttag på samma vägg.

jag är inte 100% säker om det är samma nolla som lampen men den kör jo i samma grupp/dosa som fasen till brytaren (och vägguttag), borda vara lugnt då? Eller?

anners förklare gärna för dummies vad risken är i mitt fall

P preben89 skrev:
Hej jag lånar denna tråd. Jag har läst 2 gånger men blir inte helt klok.

Jag har typ samma situation hemma men kan inte hitta kopplingsdosan som ledar nollan och tändtråden mellan brytaren och till lampan. Det som jag vil veta är då om jag kan ta en nolla till min plejd dimmer från en kopplingsdosa präcis förre min brytare/dimmer där båda fasen och tändtråden till brytaren redan kommer ifrån denna dosa? Nollan i denna dosa (och samma fasledare som till brytaren) går videre till ett uttag på samma vägg.

jag är inte 100% säker om det är samma nolla som lampen men den kör jo i samma grupp/dosa som fasen till brytaren (och vägguttag), borda vara lugnt då? Eller?

anners förklare gärna för dummies vad risken är i mitt fall
Någonstans så måste fasen & tändtråden som går till strömbrytaren träffa på nollan, vid den punkten är det lämpligast att ta nollan.

Nollan ska alltid gå i samma rör/kabel som fasen/tändtråden, de får aldrig gå olika vägar.
Ja fasen och tändtråden får gå ihop till/från strömbrytaren utan att nollan finns med.

P preben89 skrev:
Det som jag vil veta är då om jag kan ta en nolla till min plejd dimmer från en kopplingsdosa präcis förre min brytare/dimmer där båda fasen och tändtråden till brytaren redan kommer ifrån denna dosa?
Det är lite luddigt beskrivet av dig,
men om du har både Fas, Tändtråd, och Nolla i samma dosa, så vad är problemet ?

nisse123 nisse123 skrev:
Det är lite luddigt beskrivet av dig,
men om du har både Fas, Tändtråd, och Nolla i samma dosa, så vad är problemet ?
okej jag har försökt skriva så tydligt det går. Jag har altså fas och tändtråden i apparatdosan vid brytare/dimmer, men en nolla finns i kopplingsdosa präcis över (tändtråd och fas också här i denna kopplingsdosa).. Denna nolla går videre till ett uttag på samma vägg, men jag vet inte om jag får ta den nolla eftersom jag inte vet om det är samma nolla som där lampen sitter (lamputtag på motsatt vägg).

P preben89 skrev:
okej jag har försökt skriva så tydligt det går. Jag har altså fas och tändtråden i apparatdosan vid brytare/dimmer, men en nolla finns i kopplingsdosa präcis över (tändtråd och fas också här i denna kopplingsdosa).. Denna nolla går videre till ett uttag på samma vägg, men jag vet inte om jag får ta den nolla eftersom jag inte vet om det är samma nolla som där lampen sitter (lamputtag på motsatt vägg).
Tas fasen från den dosan där nollan är?

Tror du har läst fel kanske eller missförstått, Vilken fas vil du jag ska ta , till vad då? Jag har fas och försöker förstå om jag får ta nollan

Du får inte ta nollan från en annan grupp om det är fallet?

P preben89 skrev:
Tror du har läst fel kanske eller missförstått, Vilken fas vil du jag ska ta , till vad då? Jag har fas och försöker förstå om jag får ta nollan
Fasen till strömbrytaren, var ifrån kommer den?
Kommer den ifrån den kopplingsdosa där du funderar på att ta nollan ifrån?

Kan du lägga upp bilder på apparatdosan med strömbrytaren (så att man ser trådarna), på kopplingsdosan där fas, nolla & tändtråd finns, samt på lamputtaget (så att man ser trådarna)?

Om ni läser vad jag skrivit så står det tydligt att fasen till strämbrytaren kommer från kopplingsdosan

Demmpa Demmpa skrev:

Kan du lägga upp bilder på apparatdosan med strömbrytaren (så att man ser trådarna), på kopplingsdosan där fas, nolla & tändtråd finns, samt på lamputtaget (så att man ser trådarna)?
Demmpa Demmpa skrev:

Ja exact fasen kommer från samma dosa

JanneJanne123
P preben89 skrev:
Om ni läser vad jag skrivit så står det tydligt att fasen till strämbrytaren kommer från kopplingsdosan
En enkel skiss säger mer än 1000 ord :)

• Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår vad du säger. Ja du får ta nollan därifrån eftersom det är där fasen kommer från.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.