T
Hej,
Nu ska jag (min elektriker + rörmockare) installera en berg-VP från CTC och den ska anslutas till separat 3-fas 400V i egen grupp för jag ska behålla gamla pannan.
Frågan är om den nya VP'n behöver en arbetsbrytare eller kan den anslutas direkt till centralens säkringar?
3 lediga 10A säkringar finns med N+PE så frågan är alltså om arbetsbrytare behövs/krävs.
Någon som vet?
 
Det är inget krav, speciellt inte då den ligger på en egen gruppledning, men det är brukligt med en "arbetsbrytare" på denna typ av förbrukare.

Eventuell service kommer väl att göra av fackpersoner och de vill gärna ha en supertydlig brytare att dra av. Det handlar alltså om att kunna frånskilja pumpen på ett 100 % säkert sätt, och att även en hantverkare som är okunnig på el ska klara det, även den innehavare som ev är hemma och släpper in dem. Man behöver även i förekommande fall ha kontroll på att ingen av misstag kopplar på strömmen igen under arbetet.

Men om BVPn placeras i samma utrymme som elcentralen, och centralens har en uppdaterad och otvetydig gruppförteckning så skulle jag kanske skippa den. Det handlar dock bara om en femhundring i materiel + arbete så det beror på... Arbetsbrytaren kan ibland även utgöra anslutningsplint.

För offentliga byggnader och industri kan du däremot se en säkerhetsbrytare som ett krav.
 
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inget krav, speciellt inte då den ligger på en egen gruppledning, men det är brukligt med en "arbetsbrytare" på denna typ av förbrukare.

Eventuell service kommer väl att göra av fackpersoner och de vill gärna ha en supertydlig brytare att dra av. Det handlar alltså om att kunna frånskilja pumpen på ett 100 % säkert sätt, och att även en hantverkare som är okunnig på el ska klara det, även den innehavare som ev är hemma och släpper in dem. Man behöver även i förekommande fall ha kontroll på att ingen av misstag kopplar på strömmen igen under arbetet.

Men om BVPn placeras i samma utrymme som elcentralen, och centralens har en uppdaterad och otvetydig gruppförteckning så skulle jag kanske skippa den. Det handlar dock bara om en femhundring i materiel + arbete så det beror på... Arbetsbrytaren kan ibland även utgöra anslutningsplint.

För offentliga byggnader och industri kan du däremot se en säkerhetsbrytare som ett krav.
Tack för ditt utförliga svar.
Jag tänker då kanske en arbetsbrytare är rätt väg att gå och beställer hem en sådan.
Är detta ett bra alternativ?
Jag förstår att det är endast faserna som behöver brytas.
https://www.elbutik.se/product.html/abb-ba-16-stromstallare-ip65?category_id=1907
 
Den blir utmärkt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.