Hej,
Jag funderar på att få en dosdimmer installerad och bara för att nörda lite har jag försökt förstå hur de funkar och vilken sort som skulle ge bra resultat med dimbara led lampor som ser ut som vanliga glödlampor.
Det verkar extremt invecklat, och man kan ju nästan bli lite förbannad på att en vanlig konsumentprodukt som led-lampor inte är bättre standardiserade så man vet vad som passar ihop.
Ett tips var att dosdimmers med nolla ofta ger bättre resultat.
FRÅGOR:
Varför är det så - vad gör dosdimmern med nollan?
Hur kan vissa typer göra samma sak utan nolla och hur kompenserar dom för frånvaron av nollan - vad den nu gör?
Måste det vara "samma" nolla som står i förbindelse med armaturen? Låt säga att nollan finns i en kopplingsdosa högt på väggen, den är ordentligt förgrenad och en tråd går ut till armaturen längre bort i innertaket. Kopplar man då en noll-tråd till och drar ned till dimmern i apparatdosan under på väggen? Eftersom den nollan delas med många andra apparater - vad är det dimmern gör med nollan som specifikt påverkar funktionen i armaturen?
Jag funderar på att få en dosdimmer installerad och bara för att nörda lite har jag försökt förstå hur de funkar och vilken sort som skulle ge bra resultat med dimbara led lampor som ser ut som vanliga glödlampor.
Det verkar extremt invecklat, och man kan ju nästan bli lite förbannad på att en vanlig konsumentprodukt som led-lampor inte är bättre standardiserade så man vet vad som passar ihop.
Ett tips var att dosdimmers med nolla ofta ger bättre resultat.
FRÅGOR:
Varför är det så - vad gör dosdimmern med nollan?
Hur kan vissa typer göra samma sak utan nolla och hur kompenserar dom för frånvaron av nollan - vad den nu gör?
Måste det vara "samma" nolla som står i förbindelse med armaturen? Låt säga att nollan finns i en kopplingsdosa högt på väggen, den är ordentligt förgrenad och en tråd går ut till armaturen längre bort i innertaket. Kopplar man då en noll-tråd till och drar ned till dimmern i apparatdosan under på väggen? Eftersom den nollan delas med många andra apparater - vad är det dimmern gör med nollan som specifikt påverkar funktionen i armaturen?
Enkla klassiska dimmers som bara hackar upp spänningen med en triac behöver ingen nolla. Dom fungerar bra till glödlampor som bara lyser utifrån applicerad spänning, men sämre till LED-lampor som har inbyggd elektronik - Framfor allt när man dimmar ner till svagt ljus och spänningen blir så låg att elektroniken i lampan dör eller börjar bete sig skumt.
Moderna dimmers som funkar till moderna lampor har också inbyggd elektronik som behöver strömförsörjning. Därför behöver dimmern både nolla och fas.
Moderna dimmers som funkar till moderna lampor har också inbyggd elektronik som behöver strömförsörjning. Därför behöver dimmern både nolla och fas.
Nollan används väl av dimmerns interna elektronik-kretsar och som referens vid fasstyrningen?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Dimmern i sig behöver en matningsspänning för att fungera. Det är en elektronikprodukt precis som alla andra. Den gamla typen dimmers tog sin strömförsörjning via glödlampan - därifrån fick den sin nolla. Detta fungerar dåligt med LED eftersom den lilla standbyström som dimmern behöver kan räcka för att LEDen ska lysa svagt. Därför behöver dagens dimmerns en separat framdragen nolla.
Tack för många bra svar, jag fattar nu.
Men hur gör då de LED-dimmers som inte behöver nolla? Såg att det finns en sån som heter Eltako, och Schenider har en svart där det står "kräver ej nolla!" i marknadsföringen.
Men hur gör då de LED-dimmers som inte behöver nolla? Såg att det finns en sån som heter Eltako, och Schenider har en svart där det står "kräver ej nolla!" i marknadsföringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Jo, de försöker. Du kan ju prova. Men jag tycker mig ofta se trådar där folk klagar på att denna typ fungerar "dåligt" med avseende på dimringen. Det går säkert att hitta en kombination av N-lös dimmer och LED-lampa som fungerar fint, men det behöver man prova sig fram till. Det är precis vad de stora tillverkarna av lampor har gjort så surfa in till dem och leta efter kompatibilitetstabeller.
Så dra fram en nolla om du kan.
Så dra fram en nolla om du kan.
Dom har en mekanisk brytare, man trycker in vredet för att släcka helt=ingen ström genom en Ledlampa som annars gliser svagt av dimmerns egen förbrukning. En dimmer utan nolla ligger i serie med lasten.C camelspin skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
I huvudsak har de gjort elektroniken mer strömsnål. Dimmern behöver mindre ström för sin interna funktion. Det innebär att det kan gå en liten ström till LED lampan, som man hoppas är så liten att LED lampan inte skall störas av den. Efter lampan går den till nollan, så på så sätt får dimmern kontakt med nollan genom lampan.C camelspin skrev:
Tack ingen för bra svar.
Det här är egentligen inte mitt problem eftersom jag måste anlita någon, men det är bra att beställa rätt pryl så det blir bra resultat. Eftersom det finns nolla i närmsta kopplingsdosa som även har tändtråd och nolla till armaturen så antar jag att det är en enkel match. Jag vill helst slippa kolla kompatibilitet med lampor varje gång dom pajjar så det får bli en med nolla.
Har en noll-lös vrid-LED-dimmer och den fungerar nöjaktigt med led, det går bara inte att dimra ssk lågt.
Har även en dosdimmer som styr ledspottar i köket, det är säkert en transformator emellan. Jag öppnade och tittade och hittade ingen nolla där heller om jag förstår kopplingen rätt. Denna fungerar skitbra.
Det här är egentligen inte mitt problem eftersom jag måste anlita någon, men det är bra att beställa rätt pryl så det blir bra resultat. Eftersom det finns nolla i närmsta kopplingsdosa som även har tändtråd och nolla till armaturen så antar jag att det är en enkel match. Jag vill helst slippa kolla kompatibilitet med lampor varje gång dom pajjar så det får bli en med nolla.
Har en noll-lös vrid-LED-dimmer och den fungerar nöjaktigt med led, det går bara inte att dimra ssk lågt.
Har även en dosdimmer som styr ledspottar i köket, det är säkert en transformator emellan. Jag öppnade och tittade och hittade ingen nolla där heller om jag förstår kopplingen rätt. Denna fungerar skitbra.
Har du tillgång till nolla i kopplingsdosa så är det smartast att sätta en PLEJD.C camelspin skrev:
Men det är mycket bättre att dra ner nollan till där man kan sätta en Plejd med vriddon. Mycket smartare installation.