H happy_sloth skrev:
Hej, om man ska ha en kontaktor till förbrukaren, då behöver man inte använda VA,VB,VC? Utan man går väll direkt in på kontaktorn och har bara styrningen emellan som drar spolen?

Mvh
 
  • Elektrisk kopplingsschema för övervakning av last med Shelly 3EM energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VA, VB och VC behövs för att mäta effekten korrekt. Sen misstänker jag att en av dem också används för att strömförsörja Shellyn, men är inte säker, det kanske görs via I.
 
A alfista skrev:
VA, VB och VC behövs för att mäta effekten korrekt. Sen misstänker jag att en av dem också används för att strömförsörja Shellyn, men är inte säker, det kanske görs via I.
Så man behöver mata shellyn med 3faser till VA, VB, VC + att shellyn behöver strömförsörjning?

Iprincip hade jag kunnat mata kontaktorn och VA VB VC med samma säkring?
 
H happy_sloth skrev:
Så man behöver mata shellyn med 3faser till VA, VB, VC + att shellyn behöver strömförsörjning?

Iprincip hade jag kunnat mata kontaktorn och VA VB VC med samma säkring?
Bump
 

Bästa svaret

Ja du kan mata Shelly samt lasten från samma säkring, Shellyn behöver alla faserna för att kunna räkna ut lasten (läsa av spänningen som varierar lite på alla faserna) och sedan strömmen genom spolarna. Effekten är ju i princip spänning gånger ström.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.