6 713 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Drar vår vattenpump mycket el?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
T topmount skrev:
Grejorna satt i huset när vi köpte det så jag är inte helt säker men vill säga att den heter Emtek och bör vara cirka 10-12 år gammal.
Jag antar att en sådan ventil sitter nere i brunnen?
Vet inte om du har någon mekanisk tryckströmbrytare i ditt system, eller om pumpstyrningen(pwm201) sköter denna funktion? Oavsett verkar frånslagstrycket vara högt inställt, >4bar, och möjligen orkar din pump helt enkelt inte uppnå inställt värde då pumpen forsätter jobba upp över just 4bar, som är ett tillräckligt frånslagstryck. Om pumpen forsätter att gå kan det finnas andra parametrar inställda i pumpstyrningen som stänger pumpen, tex tid. Har tyvärr inte exakt koll på Pwm201….
Backventilen är en annan felkälla men det talar lite emot då din pump inte verkar stänga av.
Vid trasig backventil går pumpen ofta, vattnet trycks tillbaka i brunnen på någon minut för sedan starta pumpen igen. Backventil är mig veterligen alltid inbyggd i djupbrunnspumpar men skulle den gå sönder kan man ju såklart kunna montera en ny mellan pump och pem-slang, 100-200kr för ny backventil. Dock måste pumpen upp, viket är lite stökigt beroende på djup. Jaha, kommer vi vidare nu tro
Backventilen är en annan felkälla men det talar lite emot då din pump inte verkar stänga av.
Vid trasig backventil går pumpen ofta, vattnet trycks tillbaka i brunnen på någon minut för sedan starta pumpen igen. Backventil är mig veterligen alltid inbyggd i djupbrunnspumpar men skulle den gå sönder kan man ju såklart kunna montera en ny mellan pump och pem-slang, 100-200kr för ny backventil. Dock måste pumpen upp, viket är lite stökigt beroende på djup. Jaha, kommer vi vidare nu tro
M Murkla1949 skrev:
Det går utmärkt att montera en backventil mellan pump och hydrofor/hydropress just före "tryckbrytare"P Picea skrev:Vet inte om du har någon mekanisk tryckströmbrytare i ditt system, eller om pumpstyrningen(pwm201) sköter denna funktion? Oavsett verkar frånslagstrycket vara högt inställt, >4bar, och möjligen orkar din pump helt enkelt inte uppnå inställt värde då pumpen forsätter jobba upp över just 4bar, som är ett tillräckligt frånslagstryck. Om pumpen forsätter att gå kan det finnas andra parametrar inställda i pumpstyrningen som stänger pumpen, tex tid. Har tyvärr inte exakt koll på Pwm201….
Vid trasig backventil går pumpen ofta, vattnet trycks tillbaka i brunnen på någon minut för sedan starta pumpen igen. Backventil är mig veterligen alltid inbyggd i djupbrunnspumpar men skulle den gå sönder kan man ju såklart kunna montera en ny mellan pump och pem-slang, 100-200kr för ny backventil. Dock måste pumpen upp, viket är lite stökigt beroende på djup. Jaha, kommer vi vidare nu tro![]()
Klicka här för att svara