kristofer12345
  • Närbild på en dammig elektrisk installationskomponent hållen i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kondensator hållen av en person med slitna verktygshandskar i en verkstad.
    Skapa konto
Den du länkar till ska fungera
Det är samma kapacitans

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
när jag mäter den gamla med multimeter så laddar den upp o ner på båda poler, men känner runt om den gamla o den känns bullig o buktad..som om den svällt upp.. är den kass då? för kan inte mäta styrkan med min multimeter..

Ja, det är ett tydligt tecken på att den är dålig.
Den är inte helt slut, det är därför du kan se kondensatoreffekten med multimetern på resistansmätning.
Du behöver mäta kapacitansen för att veta. Det går att göra med en multimeter om du vet dess tomgångsspänning och inre resistans (det behövs en andra multimeter för att mäta upp dessa). Annars kan man använda en yttre spänningskälla och ett känt motstånd och mäta spänningen över kondensatorn och tiden för spänningen att nå upp till 63%. Formeln är t = RC.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
För en gångs skull kan man ha nytra av multimeterns eventuella AC 10 A onråde. Ett bra sätt att kolla om kondimgen håller måttet är att mäta strämmem när den kopplas direkt mot 230 V.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
funkade inte o byta kondensator , hur kan jag mäta här för o kolla om där är fel någon annanstans?

• Elmotor och kondensator med ledningar och kontaktpunkter, sannolikt från ett byggprojekt.
    Skapa konto
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
funkade inte o byta kondensator , hur kan jag mäta här för o kolla om där är fel någon annanstans?
Du kan mäta resistansen genom kompressorns lindning. blå/brun. Den skall inte vara oändligt utan visa någon ohm. Gör den det gissar jag på att lindningen till den kapacitiva startfasen är paj eller själva kontaktorn.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Om kompressorn inte startar kan den ha skurit också?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
001 får jag? betyder?

• Digital multimeter som visar 00.1 på displayen i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild av en person som mäter spänning på en kopplingsenhet med röd och svart testledning.
    Skapa konto
001 får jag? betyder?
Ser ok imo. 1 ohm. Under drift blir lindningen varmare och resistansen ökar. Inget avbrott på lindningen alltså

Fungerar kontaktorn? Får du 230 V på kompressorsidan mätt fas jord och hur ser det ut nolla jord?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
001 får jag? betyder?
Mät med multimetern ställd på 200 ohm, inte 2000.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
lite
Ulltand Ulltand skrev:
Ser ok imo. 1 ohm. Under drift blir lindningen varmare och resistansen ökar. Inget avbrott på lindningen alltså

Fungerar kontaktorn? Får du 230 V på kompressorsidan mätt fas jord och hur ser det ut nolla jord?

lite svårt o mäta då där är en pigg som trycks upp o ner on/off när locket är på men för att mäta måste locket vara av vilket resulterar att motorn går igång eller ja går igång med strömmen iaf inte själva kompressorn o då går där en säkring ser jag i källaren?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.