Idag har jag använt fyra timmar i Kalmar för att försöka finna en vanlig ringklocka för transformatoranslutning (8-12 volt). Den ska ha kontinuerlig klassisk surrande ringsignal. Inga toner, inget dingdong,

Det verkar lögn att finna en sådan. Däremot finns det otaliga trådlösa varianter. Anläggningen är för stor för trådlöst, dessutom finns redan tryckknapp, trådar och trafo på plats. Flera stycken klockor behövs.

intressant att en produktkategori helt upphört att existera. En man jag mötte i en butik sade att han just slängt ett par på tippen.

Bästa svaret

G gråsten skrev:
Idag har jag använt fyra timmar i Kalmar för att försöka finna en vanlig ringklocka för transformatoranslutning (8-12 volt). Den ska ha kontinuerlig klassisk surrande ringsignal. Inga toner, inget dingdong,

Det verkar lögn att finna en sådan. Däremot finns det otaliga trådlösa varianter. Anläggningen är för stor för trådlöst, dessutom finns redan tryckknapp, trådar och trafo på plats. Flera stycken klockor behövs.

intressant att en produktkategori helt upphört att existera. En man jag mötte i en butik sade att han just slängt ett par på tippen.
Är det nått sånt här du är ute efter?
REV 0504020555 ringverk, klassisk dörrklocka, 1 spole, 8-12VAC, 1A, 83dB, vit : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

• Gilla
gråsten
  • Laddar…
G gråsten skrev:
intressant att en produktkategori helt upphört att existera.
Kallas för teknikutveckling.
Det finns idag ingen större marknad för det du söker, precis som för exempelvis Katodstrålerörs-TV, så därför tillverkas det inte längre.

Jepp men ni ska veta att med den typen så är det hörselskydd på som gäller när någon trycker på knappen.

Vi har två, en halvkass på markplan och en fungerande en våning ner, den i källaren räcker till hela huset :geek:

D Dilato skrev:
Det finns idag ingen större marknad för det du söker, precis som för exempelvis Katodstrålerörs-TV, så därför tillverkas det inte längre.
fick flera bra tips och beställde nu två på Amazon.

vitsen med en traditionell dörrklocka är att besökaren kan börja med en kort diskret signal och sedan eskalera till en lång om inget händer. Någon kanske ringer på för att det brinner i huset. Inte säkert att man reagerar på en dong. Ringklockan räddade mig en gång från att missa tåget från Stockholm C till Paris. Den beställda taxins chaufför väckte mig med en lång och ihärdig signal. Det var på Östermalm ca 1966, långt innan portkoder.

De trådlösa är bra ibland. Jag har som gammal radioamatör byggt om några till trådlösa reläer för dörröppning.

Redigerat:
D Dilato skrev:
I min värld är det teknikförveckling att tvingas byta batterier i stället för att ha något nätanslutet och underhållsfritt. :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I min värld är det teknikförveckling att tvingas byta batterier i stället för att ha något nätanslutet och underhållsfritt. :rolleyes:
Att slippa dras kabel, kunna ha flera ringknappar och flera "klockor" till kostnaden/besväret av att byta batteri i tryckknappen/sändaren nån gång om året är för mig guld värt.
https://www.clasohlson.com/se/Trådlös-dörrklocka-Nexa-LML-710/p/36-4915

Redigerat:
J jalmars skrev:
Den här har jag. Billig, liten, och härligt retropling.
[länk]
G gråsten skrev:
fick flera bra tips och beställde nu två på Amazon.

vitsen med en traditionell dörrklocka är att besökaren kan börja med en kort diskret signal och sedan eskalera till en lång om inget händer. Någon kanske ringer på för att det brinner i huset. Inte säkert att man reagerar på en dong. Ringklockan räddade mig en gång från att missa tåget från Stockholm C till Paris. Den beställda taxins chaufför väckte mig med en lång och ihärdig signal. Det var på Östermalm ca 1966, långt innan portkoder.

De trådlösa är bra ibland. Jag har som gammal radioamatör byggt om några till trådlösa reläer för dörröppning.
D Dilato skrev:
Att slippa dras kabel, kunna ha flera ringknappar och flera "klockor" till kostnaden/besväret av att byta batteri i tryckknappen/sändaren nån gång om året är för mig guld värt.
[länk]
problemet som jag borde insett är att alla ringklockor med trådspole drar mycket ström initialt. De som är gjorda för åtta volt likt Honeywells har en resistans på fem ohm. En dong har också ca fem ohm. Och jag vill ha fyra parallellt. Varken ringtransformatorn eller tryckknappen klarar flera ampère.
Blir till att tänka ohm och om. Löser sig. Fullösningen vore 12 volt och piezoelektriska tjut men det är inget trevligt.

FACIT: nu har jag ett antal ringklockor. Det är lurigare än jag trodde. Några kan endast drivas med växelström över transformator efterson de saknar den mekaniska brytningen som får en traditionell ringklocka att fungera. Där är fr a Rev 0504.... som rekommenderades i tråden men att batteri inte kan användas står i bruksanvisningen. Honeywell D792 har den intermittenta brytningen och resistans 5 ohm. Drivspänning för båda upp till 8 volt. Om jag kopplat Honeywell serie med Rev så ringer även Rev pga den intermittenta brytningen som D792 ger och de kan drivas med det backupp bilbatteri jag har.

Jag har också tre stycken klockor från nittiotalet med traditionell bryrande funktion och resistans 20 ohm. Dessa drivs normal med 8 volt AC/DC.

jag har också testat en dongklocka. Resistans 5 ohm. Den bryter inte strömmen när ringknappen hålles intryckt. Det blir ett dong och sedan får man trycka igen.

Klockorna ovan drar ca 1 amp. vilket är mer än vad vanliga ringtrafos klarar. Jag vill ha fem klockor kopplade parallellt. Tryckknappen får gå till ett relä som släpper fram 12 volt från bilbatteriet.

Det finns andra som har spolar med 5 ohms resistans men ingen ringfunktion om de matas med likström. En sådan kan jag ha som seriemotstånd till ringklockor gjorda för 8 volt

så två ringklockor i serie 5+5 ohm och tre parallella 20 ohm/3 + 5 ohm seriemotstånd ska nog funka med 12-13 volt. Testar först.

alltså ringklockor har olika konstruktion. De flesta är gjorda för transformatordrift. En del kan drivas med likström. Informationen är inte alltid lättillgänglig,

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan hålla med. Och det finns konstruktörer som håller med. Här är ett exempel (det finns andra), dvs tryck-knappen/sändaren drivs med antingen magnet och spole, eller piezo-kristall, och mottagaren, som man har inne, kopplar man in med batterieliminator.

Så inga batterier så långt ögat når. Ljudet är ganska trevligt det med. Borta är brusigt och övertonsfullt 8-bitars mög.

(Är fö pss som avtryckare till bla Robot 56/Bill fungerade. Man spände en fjäder med tummen, vill jag minnas, som vid avtryck drev en magnet genom en spole. Detta gav tillräcklig effekt för att tända ett svavelbatteri---som har mycket lång lagringstid---och så är elektroniken för avfyrning igång.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.