Tack, Låter bra.
Belastning kommer variera, med kortare toppar 4000-5000W.
Ska kolla att jag får plats med kabel.

• Gilla
SebHjo
  • Laddar…
Annars kan du ju sätta 32 A uttag och byta stickpropp på anslutningssladden.

Jag var inne på att byta, men jag har redan allt 16A. Kontakter, byggcentral, förlängningskabel. Vore bra att slippa blanda.
Sedan är man ju lite lat.

A adamadam skrev:
En Röd CEE handske 16A 5G6 kabel.
Belasta 1fas 4000-5000W under kortare perioder. Hur känns det?
Rent praktiskt så kommer det vara svårt att ansluta den kabeln.

"Hur det känns" gissar jag att du undrar om det kommer fungera att bruka den på det viset? Begränsningen där kommer ju vara vad det är för säkring bakom, inte kabelns dimension. Är det t.ex. en bostad med 16A huvudsäkringar och sen 16A säkring till handsken så är ju risken att du skjuter huvudsäkringen. Sitter det normsäkringar till handsken så löser dom generellt snabbare än om det sitter diazed t.ex.

Som nämnts så tål diazed rätt mycket överlast under kort tid, så utan att veta allt så känns det som om det nog kan funka. Gå dock inte på att ha en hel hög säkringar liggande, och bara byta en efter en när dom löser. Dom löser av en anledning, har säkringen blivit för varm och löst ut flera gånger så har du ju även en överbelastning på kabel, kopplingspunkter osv. Får du problem att det ofta löser så är rätt lösning att säkra upp med allt det innebär att ha rätt dimensioner osv.

Om belastningen som kortvarigt drar 4 - 5000W är motordriven så kommer du att fä väldigt höga startströmmar.

Tacksam för alla svar. Spännande läsning.
Jag valde att vara väldigt vag, gällande användningen. Den är ganska tvärtom.

Allt förutom kontakdon kommer att vara avsäkrat och dimentionerat 32A eller mer.
Ja, kanske slapt och slarvigt att inte ha 32A kontaktdon.

Uppdaterar med bilder hur det gick med 6mm2 kabel i 16A kontakt.

A adamadam skrev:

Allt förutom kontakdon kommer att vara avsäkrat och dimentionerat 32A eller mer.

Är kontakten 16A så kan du inte ha 32A säkring direkt före. Då SKA du ha en 32A kontakt. Inga undantag.

tommib
Jag förstår inte denna tråd. Varför frågar du om detta? Om du har allt dimensionerat för 32 A, varför sätter du inte ett 32 A uttag? Varför vill du använda något explicit felaktigt? Det verkar inte finnas någon som helst rimlig anledning till det, mer än extrem snålhet.

• Älska
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ni har helt rätt! 32A kontakt ska det vara! Tack för hjälpen.

A adamadam skrev:

Du ska absolut inte avsäkra en 16A kontakt med något över 16A.

Demmpa Demmpa skrev:
4kW drar 17,4A, 5kW drar 21,7A.

17,5A är inga problem.
22A fungerar ganska länge (typ timme/timmar).

Det stora problemet kan vara att lyckas få i 6mm^2 i ett CEE-16A-don när de är gjorda för 4mm^2.
[länk]
4kW trefas är inga problem med en 16 handske men 4kW är för mycket på en fas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.