P
J jonaserik skrev:
Svar nej, det kan inte bli halva spänningen för är det dubbla säkringar så är dom paralella.
Hur vet du att dom satt parallellt? Och varför skulle de gjort det?
Nä dessa var inga direkt "vanliga runda" säkringar utan långsmala som satt på utsidan av transformatorn. Man skulle kunna säga att en satt "uppåt" och en "neråt". kanske var från olika lindningar....
Tänk på att vi pratar om 10kV eller något på primärsidan

P PappasHammare skrev:
Men jag vet inte hur och varför dessa satt som de gjorde. Jag fick bara det berättat i telefon att det var två. Tekniskt har jag ingen aning. Så helt naturligt är det väl inte..
Det handlade om helt vanliga högspänningssäkringar, Och när du fick "udda" spänning var det högst troligt bakspänning, dvs det fenomen som tex uppstår om en huvudsäkring går. Fasen matas bakvägen genom någon flerfasig "apparat"

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
ullet
Vi blev av med en inkommande fas mitt i smällkalla vintern förra året (kring -25 den kvällen). Jag kollade huvudsäkringar o mätaren, ringde sedan nätbolaget vid 22.30 på kvällen. Eldade i båda våra eldstäder för att hålla värmen i huset då bergvärmen stod stilla o gick sen o la mig.

Kring 02.30 vaknade jag av att det var en tekniker som stod o skottade fram elskåpet vid vägen, för att sedan byta ut någon del i det. Efter det var alla faser tillbaka o värmepannan hoppade igång igen.

Glad över att dom fixade det så snabbt, hade varit tufft att hålla värmen i huset som det blivit ett längre avbrott.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cheesen
T Turbo_Tail skrev:
Intressant! Jag har aldrig varit med om att endast en fas på inkommande "har gått" och då är jag tyvärr van med rejält många elavbrott per år (40-50-60 st). Därför skulle nog även min reaktion varit att problemet ligger i mätarskåpets huvudsäkringar. Uppvuxen på en bondgård så kan jag en hel del om ganska mycket - men el är jag hopplös på, så jag hoppas nån kan förklara hur endast en fas är borta på "fel" sida av elmätaren.
Hände i vårt kvarter två gånger i våras. Men det var första gången jag vart med om att nätet tappat en fas.
Gissa om jag var frustrerad när jag hade bytt och testat 5 olika säkringar och tog fram mätaren och insåg hur det låg till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.