Hej alla elexperter!
Gällande inkoppling av elpatronen 6 kW (blå rektangel i bild) i ackumulatortank. Vilken kabeltyp är lämplig och hur fäster man den bäst?
Matningen kommer från en arbetsbrytare på väggen, tanken är slät och har en genomföring för kabel på ovansidan i framkant (röd markering). Matningen ansluts på patronen mot termostatens flatstift och behöver alltså kabelskor.
Jag har EQLQ Easy 5G2.5 liggande som man skulle kunna ta för detta. Kan det vara lämpligt?
Hur fäster man upp kabeln snyggt och säkert på ett plan plåt som utsidan består av?
Gällande inkoppling av elpatronen 6 kW (blå rektangel i bild) i ackumulatortank. Vilken kabeltyp är lämplig och hur fäster man den bäst?
Matningen kommer från en arbetsbrytare på väggen, tanken är slät och har en genomföring för kabel på ovansidan i framkant (röd markering). Matningen ansluts på patronen mot termostatens flatstift och behöver alltså kabelskor.
Jag har EQLQ Easy 5G2.5 liggande som man skulle kunna ta för detta. Kan det vara lämpligt?
Hur fäster man upp kabeln snyggt och säkert på ett plan plåt som utsidan består av?
Ja du kan använda din kabel, du kan klamra med TK (skruvklammer) och självborrande skruv, du kan bocka ett plaströr och fästa i pannan och väggen och trycka igenom kabeln, du kan montera ett profiljärn typ https://www.amazon.se/GAH-Alberts-4...ocphy=1012714&hvtargid=pla-420142254902&psc=1D DTanner skrev:Hej alla elexperter!
[bild]
och naja kabeln
Tack! Ungefär vad jag tänkte.. blir nog enklast med TK även om det bär emot att skruva i plåten.E elmont skrev:
Det låter inte alls bra.
Det finns mig veterligen inga flatstiftshylsor som är lämpliga att klämma på solida ledare, det behöver vara minst en FK.
Vanlig maskinanslutningskabel typ H07 är sannolikt lämpligare.
Eller sitter det en dvärgbrytare i skåpet?
Det finns mig veterligen inga flatstiftshylsor som är lämpliga att klämma på solida ledare, det behöver vara minst en FK.
Vanlig maskinanslutningskabel typ H07 är sannolikt lämpligare.
Eller sitter det en dvärgbrytare i skåpet?
Hmm, det var vad jag kände med just den aspekten.. om man sätter en wago eller ubåt sista biten och kör en dm 2,5 FK, då kanske man får till det säkert med flatstiftet. Lite tattigt, men ok? Eller ska man löda hellre? Löda kanske är dumt med tanke på värmen..ARJU skrev:
Har svårt att tro att RDOE används som praxis i denna typ av installationer, eller? Är den ens tillämplig för fasta installationer?
Det kan nog någon av de riktiga elektrikerna svara på.D DTanner skrev:Hmm, det var vad jag kände med just den aspekten.. om man sätter en wago eller ubåt sista biten och kör en dm 2,5 FK, då kanske man får till det säkert med flatstiftet. Lite tattigt, men ok? Eller ska man löda hellre? Löda kanske är dumt med tanke på värmen..
Har svårt att tro att RDOE används som praxis i denna typ av installationer, eller? Är den ens tillämplig för fasta installationer?
Men enligt min inte så begränsade erfarenhet är det precis i den typen av installationer H07/RDOE används.
Mellan den fasta installationen och en maskin.
Ska du skarva så gör det i en dragavlastad dosa.
Personligen hade jag använt en H07/RDOE från arbetsbrytaren genom en förskruvning i taket på beredaren.
Om det inte finns en riktig plint att ansluta till så kan man endera sätta dit en plint eller som du skriver montera på "slackar" på matningen med hjälp av typ Wago 221D DTanner skrev:Hmm, det var vad jag kände med just den aspekten.. om man sätter en wago eller ubåt sista biten och kör en dm 2,5 FK, då kanske man får till det säkert med flatstiftet. Lite tattigt, men ok? Eller ska man löda hellre? Löda kanske är dumt med tanke på värmen..
Klicka här för att svara