Hej!

Monterade dosa och uttag utomhus. Ingen elektriker kunde hjälpa mig så jag tog saken i egna händer.

Hur ser det ut? Aldrig kopplat in ett uttag tidigare så jag var lite osäker på den biten. Jorden kan kopplas in på 4 ställen. Två på varje sida. Jag satte den överst på båda sidorna.

Ovanför dörren är dosan och bredvid lampan sitter uttaget.

Obs. Wago var slut så det fick bli hattar.

• Öppen vägguttag med anslutna blå och gröna sladdar, röd anslutningsplint, vit bakgrund, ej monterad ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldosa med ledningar och skarvklämmor mot en vit vägg. Installation, elektrisk säkerhet, renovering, kabelkopplingar.
    Skapa konto
  • En vit ytterdörr, vägglampor och ledningar på en husfasad med vita paneler.
    Skapa konto
A asfaltsbarn1 skrev:
Hej!

Monterade dosa och uttag utomhus. Ingen elektriker kunde hjälpa mig så jag tog saken i egna händer.

Hur ser det ut? Aldrig kopplat in ett uttag tidigare så jag var lite osäker på den biten. Jorden kan kopplas in på 4 ställen. Två på varje sida. Jag satte den överst på båda sidorna.

Ovanför dörren är dosan och bredvid lampan sitter uttaget.

Obs. Wago var slut så det fick bli hattar.
1. Jordledaren ska alltid vara den längsta kabeln. Om någon rycker i kabeln, så ska den lossna sist.
2. Sedan ska biledaren helst inte kapas.

• Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
1. Jordledaren ska alltid vara den längsta kabeln. Om någon rycker i kabeln, så ska den lossna sist.
Det gäller bara vid installation av gummikabel etc där man har en dragavlastning i änden, tex i en stickkontakt.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
A asfaltsbarn1 skrev:
Hur ser det ut? Och då tänker jag inte rent estetiskt
Jag rekommenderar starkt att du tänker estetiskt för detta se fördj"#¤%&/(/&%¤#¤%&/ ut! Gör om, gör det snyggt. Folk kommer att peka finger, göra narr av dig och ropa hempul.

Ledarna i uttaget och kopplingsdosan är överlag för korta. Det är bra om man har mer spelrum för framtida omkopplingar.

Kablarna sticker in för långt i kopplingsdosan (ja, även det som inte direkt syns är bra att göra rätt). Kabelmanteln ska sticka in några mm på sin höjd.

Tomtehattar på EK kräver yrkeserfarenhet. Jag rekommenderar att du köper Wago 773 eller 221.

Vad finns till höger? Hade kabeln gått att byta så att du slipper en skarv ovanför dörren?

Kablar ska klamras rakt och snyggt, med rät vinkel in mot dosor och uttag.

Annars är det rätt kopplat. Men lampan måste vara tänd för att uttaget ska ha ström. Är det så du vill ha det? Det kanske går att byta kabeln som sagt, då till en fyrledare.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaret!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tomtehattar på EK kräver yrkeserfarenhet. Jag rekommenderar att du köper Wago 773 eller 221.
.
Som jag skrev så letade jag Wago men de var slut överallt.

Vad finns till höger? Hade kabeln gått att byta så att du slipper en skarv ovanför dörren?
.
Till höger finns en annan lampa. Anledningen till skarven ovanför dörren är att det kommer ledas en annan kabel vidare därifrån till annan ytterbelysning.

Kablar ska klamras rakt och snyggt, med rät vinkel in mot dosor och uttag.
.
På bilden är ingenting klamrat ännu så den biten är ordnad.

Annars är det rätt kopplat. Men lampan måste vara tänd för att uttaget ska ha ström. Är det så du vill ha det?
.
Japp

Utöver allt som redan nämnts, vad är det för typ av kabel?
På diametern ser den ok ut (typ EQLQ) men är det "Kulo" (EQRQ) så är det fel för den får ej användas utomhus.
Sedan så ska skärmen jordas i minst en ände via biledaren (eller har jag missat något på sistone?).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Utöver allt som redan nämnts, vad är det för typ av kabel?
På diametern ser den ok ut (typ EQLQ) men är det "Kulo" (EQRQ) så är det fel för den får ej användas utomhus.
Sedan så ska skärmen jordas i minst en ände via biledaren (eller har jag missat något på sistone?).

• Rulle med kabel eller tråd, etikett med teknisk information, streckkod, 50 meter.
    Skapa konto
Kabelvalet är ok (y)
Men du måste jobba på allt det andra innan du blir godkänd, så gör om och gör rätt.

• Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.