Jag har funderingar på att skaffa ett par brytare för elcentral som kan tidsstyras.
Avsikten är att av ekonomiska skäl stänga av elen för värmen (VP och direktel) på morgonen och sätta på den på kvällen (baserat på mönstret av elpriserna).
Försökt googla på det men verkar inte hitta något som passar in.
Kraven är ju:
- 3-fas
- tidsstyrning på rimligt enkelt sätt
- ska klara den höga lasten
- viss grundkvalitet, dvs helst inte kinapryl
Vad/var ska jag leta efter?
Andra synpunkter?
Avsikten är att av ekonomiska skäl stänga av elen för värmen (VP och direktel) på morgonen och sätta på den på kvällen (baserat på mönstret av elpriserna).
Försökt googla på det men verkar inte hitta något som passar in.
Kraven är ju:
- 3-fas
- tidsstyrning på rimligt enkelt sätt
- ska klara den höga lasten
- viss grundkvalitet, dvs helst inte kinapryl
Vad/var ska jag leta efter?
Andra synpunkter?
Har du närmare uppgifter på komponenterna?E etompau skrev:
Om jag anlitar en elektriker är det självklart för honom att hitta de rätta delarna? Eller finns det alternativ jag har intresse av att ta ställning till?
En kontaktor är en standardkomponent, det finns en drös att välja på.TRJBerg skrev:
Hur har du tänkt styra till/från-kopplingen? Ska de ske med någon integration till elpriser eller ska det gå på fasta tider?
https://www.elbutik.se/searchresults.html?SEARCH=1&q=kontaktor&SEARCH.x=0&SEARCH.y=0
Tittade på Hagers 4-poliga. Såg att det fanns flera varianter. Tycker mig förstå att skillnaderna dels beror på vad slags signal som kommer från tidsstyrningen och hur brytningen ska ske. Är det självklart vad som är bäst för mig? (Givetvis bestämmer tidsstyrningskomponenten det ena. Men hur ska brytningen ske?)E etompau skrev:
Till/från-kopplingen är tänkt att ske på fasta tider.
Jag förstår av dig att en kontaktor med inbyggd tidsstyrning inte finns eller inte är lämplig. Är det så?
Styret till kontaktorn är väl det som man verkligen behöver tänka till kring.
Shelly 2 pro passar bra på din-skena, och är möjlig att tidsstyra 2 separata kontaktorer eller styra på ett smartare sätt om man så känner, t.ex. via app, tredje parts programvara, baserat på mätvärden (temp inne, temp i beredaren?) m.m.
Man kommer bara så långt med tidsstyrning.
Finns många andra varianter med. Det kostar inte väldigt mycket att få möjlighet till en smart styrning.
Men det är ju inte säkert att livslängden på en smart enhet blir lika lång som ett robust tidur. Det måste man beakta.
Shelly 2 pro passar bra på din-skena, och är möjlig att tidsstyra 2 separata kontaktorer eller styra på ett smartare sätt om man så känner, t.ex. via app, tredje parts programvara, baserat på mätvärden (temp inne, temp i beredaren?) m.m.
Finns många andra varianter med. Det kostar inte väldigt mycket att få möjlighet till en smart styrning.
Men det är ju inte säkert att livslängden på en smart enhet blir lika lång som ett robust tidur. Det måste man beakta.
TRJBerg skrev:
Tittade på Hagers 4-poliga. Såg att det fanns flera varianter. Tycker mig förstå att skillnaderna dels beror på vad slags signal som kommer från tidsstyrningen och hur brytningen ska ske. Är det självklart vad som är bäst för mig? (Givetvis bestämmer tidsstyrningskomponenten det ena. Men hur ska brytningen ske?)
Till/från-kopplingen är tänkt att ske på fasta tider.
Jag förstår av dig att en kontaktor med inbyggd tidsstyrning inte finns eller inte är lämplig. Är det så?
Kontaktor har en manöverspole, när spolen matas med 230 V sluter den sedan manöverkontakterna och spänning går fram till ansluten utrustning.
Om 230 V till spolen försvinner kopplas ansluten utrustning från.
Denna manövrering kan ske med ett tidur för normmontage. Detta är standardprocedurer för styrning och varje elektriker ska kunna fixa detta.
Sedan går det att trixa och förfina styrningen, men vill du att grejorna ska hålla över tid (+10-20 år) så håll dig till en traditionell lösning med tidur.
Såg att Shelly är beroende av sin "Cloud"-lösning. Passar inte mig.B BSOD skrev:Styret till kontaktorn är väl det som man verkligen behöver tänka till kring.
Låter vettigt.E etompau skrev:Kontaktor har en manöverspole, när spolen matas med 230 V sluter den sedan manöverkontakterna och spänning går fram till ansluten utrustning.
Om 230 V till spolen försvinner kopplas ansluten utrustning från.
Denna manövrering kan ske med ett tidur för normmontage. Detta är standardprocedurer för styrning och varje elektriker ska kunna fixa detta.
Sedan går det att trixa och förfina styrningen, men vill du att grejorna ska hålla över tid (+10-20 år) så håll dig till en traditionell lösning med tidur.
Googlade på tidsstyrning. Hittade hittills bara sådana som själv sköter brytningen. Hittade inte sådana som bara sköter tidsstyrningen. (Letade inte så länge iofs, kollade på en handfull länkar/förslag.) Förstod på dig att du pratar separata komponenter tidsstyrning + kontaktor? Hur letar jag efter sådana tidur?E etompau skrev:
https://www.elbutik.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=tidur&SEARCH.x=0&SEARCH.y=0TRJBerg skrev:
Googlade på tidsstyrning. Hittade hittills bara sådana som själv sköter brytningen. Hittade inte sådana som bara sköter tidsstyrningen. (Letade inte så länge iofs, kollade på en handfull länkar/förslag.) Förstod på dig att du pratar separata komponenter tidsstyrning + kontaktor? Hur letar jag efter sådana tidur?
Den första i länken verkar vara det jag är ute efter (F&F). När de säger att det är "1 kanal" syftar de då på en kabel till kontaktorn rent praktiskt? (Iofs anger de på olika ställen i texten att den är "1 kanal" resp "två kanaler". Men jag antar att det spelar ingen roll?)E etompau skrev:
Just det här är intressant för mig då jag vill ha en lättinställd tidsstyrning. Resten antar jag är upp till elektrikern.
Antalet kanaler är antalet utgångar på tiduret, dvs hur många externt ansluta enheter uret individuellt kan styra.TRJBerg skrev:
Den första i länken verkar vara det jag är ute efter (F&F). När de säger att det är "1 kanal" syftar de då på en kabel till kontaktorn rent praktiskt? (Iofs anger de på olika ställen i texten att den är "1 kanal" resp "två kanaler". Men jag antar att det spelar ingen roll?)
Just det här är intressant för mig då jag vill ha en lättinställd tidsstyrning. Resten antar jag är upp till elektrikern.