Hej,

Har ett mekansikt tidur (se bild) ute i förrådet som styr all utomhusbelysning som har funkat hyggligt fram till förra året då det började gå för långsamt med nästan en timme per vecka så nu ämnar jag att byta ut det.
Mitt problem ligger i att jag inte riktigt vet med vad? Har försökt googla mig fram men det jag hittar verkar vara saker som man kopplar in i elcentralen.
Är ute efter en modern variant av det som jag har som gärna får vara astronomiskt styrd så man slipper springa ut och ställa om den.

• Analog mätare och elektrisk strömbrytare monterade på vägg med synliga ledningar. Nedslitet, industriellt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mekaniskt ur kombinerat med ljussensor. Tid på dygnet är mindre intressant än ljuset för att styra utebelysning eftersom mörkrets infall varierar så mycket. Men tiduret stänger av helt en stund på natten i vårt fall och behöver inte ställas om så länge den går rätt +/- en timme vid sommartid.
Atomur låter som överkurs för mig.

Ja, ett atomur är lite överdrivet.

Magnus E K
Finns risk att det blir astronomiskt dyrt.

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi har som importerade benny,

Ett mekaniskt tidur som bestämmer när på dygnet fasadbelysningen får ha möjlighet att vara tänd. Om fasadbelysningen ska tändas styrs av ljussensorn. Det fina med detta är att det inte behövs något batteri. I astro-uren sitter det säkert ett batteri som ska bytas, och det känner de flesta inte till, och kallar på en elektiker när fasadbelysningen inte fungerar pga batteriet slut. Blir saftigt pris för sådant batteribyte, elektrikerarbetskostnad, framkörningsavgift osv. Som någon redan sa astronomiskt dyrt.

Fasadbelysningen kan inte lysa från kl. 01:00 tom kl. 05:00, och kan alltså inte störa grannarna.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
En bild på ett mekaniskt astrour som jag importerade från UK för en massa år sedan. Redan då var det gammalt och begagnat, men funkade att styra utebelysning i en drös år.

Blev sedan ersatt av en fjärrmottagare.
Nu får det stå i mitt "museum".

Gammal tidsinställd strömbrytare, Venner, mätare, knappar, reglage, industriföremål, vridskivor, på/av-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
händige harry och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.