Hej, jag tänkte köpa en video dörrklocka som är märkt AC16~24V, DC12/24V.

Jag har just nu en trafo i el centralen på 8 volt som går till ringklockan/ ding dong lådan. Den är märkt 8-16V AC

Hur ska jag få ihop det?

Enklast vore att köpa bara en 16V trafo och det borde funka, men jag är lite osäker, känns kanske säkrare att ha 24 Volt på video dörrklockan, så det inte laggar eller att klockan dör ibland. Jag har försökt googla på ringklockor på 24V men det verkar bara finnas 8-16V. Men jag hittar ingen 16V trafo för den delen heller.

Tänkte då ifall man ska köpa en sånhär trafo
https://www.tink.net/ezviz-transfor...256059&tduid=8639b14a6a84578be1030598b670eac8

Det går 4 trådar från centralen till ringklockan/ding dong lådan. Då har man en tråd som är 24 V till ringklockan och sen 8 eller 12V till ringklockan. Men då behöver jag något relä på 24V som kan sluta 8V kretsen?

Eller finns det några andra alternativ?

• Honeywell Home dörrklocka anslutningsplatta med ledningar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det räcker inte att bara veta spänningen som krävs, man måste också veta hur hög effekt (i Watt) den nya videodörrklockan är på att kunna avgöra om den drivningen fungerar. Är den för hög och drivningen inte klarar av det kommer det inte fungera även om spänningen är rätt.

MultiMan MultiMan skrev:
Det räcker inte att bara veta spänningen som krävs, man måste också veta hur hög effekt (i Watt) den nya videodörrklockan är på att kunna avgöra om den drivningen fungerar. Är den för hög och drivningen inte klarar av det kommer det inte fungera även om spänningen är rätt.
Ber om ursäkt, det står Power Consumption is <0.7A på video dörrklockan

så 16V * 0.7 = 11.2 W?

Vilken videodörrklocka? Lättare att ge råd om man vet vad du skall skaffa.

Skall dörrklockan finns kvar, mao både befintlig dingdong, och ny videokamera?

M mojjen skrev:
Skall dörrklockan finns kvar, mao både befintlig dingdong, och ny videokamera?
Videodörrklocka utomhus => dingdong/ringklocka inomhus i låda ovanför ytterdörr => central

M mojjen skrev:
Vilken videodörrklocka? Lättare att ge råd om man vet vad du skall skaffa.
https://www.imoulife.com/uk/product/specs/DB61i

T Testarn123 skrev:
Videodörrklocka utomhus => dingdong/ringklocka inomhus i låda ovanför ytterdörr => central

[länk]
Du behöver nog välja en 16V AC trafo, det är ju den enda gemensamma nämnaren för din dörrklocka och kameran. Dörrklockan kräver AC och lägsta spänning AC som kameran tar är 16V. Vill du köra högre spänning så får du nog byta ut dörrklockan till en som stödjer det. Det viktiga är att du tar höjd för effekten. 15W vilket kan vara max runt 1A beroende på spänning, och 0.7A för videon. Så 16V AC Minst 2A så bör du vara hemma.

M mojjen skrev:
Du behöver nog välja en 16V AC trafo, det är ju den enda gemensamma nämnaren för din dörrklocka och kameran. Dörrklockan kräver AC och lägsta spänning AC som kameran tar är 16V. Vill du köra högre spänning så får du nog byta ut dörrklockan till en som stödjer det. Det viktiga är att du tar höjd för effekten. 15W vilket kan vara max runt 1A beroende på spänning, och 0.7A för videon. Så 16V AC Minst 2A så bör du vara hemma.

Aah, har dock svårt att hitta en 16V AC trafo som passar på din skena, får kolla vidare men verkar inte vara så vanligt. Men det känns som absolut den enklaste lösningen. Om jag inte hittar nån 16V 2A trafo, har du nån annan idé?

T Testarn123 skrev:
Aah, har dock svårt att hitta en 16V AC trafo som passar på din skena, får kolla vidare men verkar inte vara så vanligt. Men det känns som absolut den enklaste lösningen. Om jag inte hittar nån 16V 2A trafo, har du nån annan idé?
Då behöver du hitta en trafo som kan upp eller ner transformera spänning. Så om du sätter en 24V AC, så behöver du komplettera en Transformator med primär 24V AC sekundär 16V AC. eller en 8V primär till 16V sekundär och koppla på den trafo du redan har.

T Testarn123 skrev:
JA det avr svårare än jag trodde att hitta en med 16VAC

Köp denna och montera den i en din kapsling:), eller skruva den direkt på din skenan.
Transformator 16v 40va, trafo | Köp på Tradera (570570472)

M mojjen skrev:
Då behöver du hitta en trafo som kan upp eller ner transformera spänning. Så om du sätter en 24V AC, så behöver du komplettera en Transformator med primär 24V AC sekundär 16V AC. eller en 8V primär till 16V sekundär och koppla på den trafo du redan har.
M mojjen skrev:
JA det avr svårare än jag trodde att hitta en med 16VAC

Köp denna och montera den i en din kapsling:), eller skruva den direkt på din skenan.
Transformator 16v 40va, trafo | Köp på Tradera (570570472)
Tack för tipset, tyvärr går det bara tunna trådar från centralen till kapslingen, så kan inte köra 230 dit, det försvårar det lite ytterligare. Hur snyggt blir det att skruva fast den där på en skena i centralen? Kommer se livsfarligt ut ;) men det är ett alternativ iallafall, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.