hej, vi har en dosa i väggen ovanför köksbänken där elektrikern var tvungen att ta bort uttaget eftersom det sticker ut för mycket. Sitter nämligen en hiss i skåpet ovan som bara medger ett utrymme om ca 4-5mm ut från väggen.
Vill helst inte ha ett doslock där, så det skulle vara trevligt om det finns en bra lösning.
Någon som har en bra idé?

/micke
Grå vägg med öppning som visar elkablar, trägolv nedtill, inbyggnadsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkeluttag brukar ju inte bygga ut så mycket från väggen då brunnen går in i dosan. Eller så kanske dessa med bara eurodon skulle fungera?

Har du någon länk till de med "eurodon" du tänkte på?

J
4-5mm blir nog svårt, vanliga exxact bygger 11,5 och Elko plus 10,5

Kan du inte skära bort lite av stenen då och fälla in uttaget?

Eller nått sånt som du fäster i något lämpligt.. Svart Powerdot MINI-enhet, inbyggd eluttaget, minimalistisk design, med priset och produktinformation synlig.
Skapa konto

Ett golvuttag kanske?

Enkelt eluttag, mässingsfinish, skruvhål, väggmontering, isolerad.
Skapa konto

Nu när du fått ett par bra förslag vågar jag störe med något mindre viktigt. Vad är det för hiss man har i ett skåp? Upplys mig gärna.

Tack, golvuttagen ser spännande ut!

hissen eller lyften, ser ut så här:

Köksskåp öppet med glas, tallrikar, belysning, radio och kaffemaskin på bänkskiva.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Hep och 2 till
  • Laddar…
Sätt skåpet på lite distans från väggen

• Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
Förstår inte varför du inte accepterar ett doslock, uttaget går ju knappast använda om hyllplan ska kunna passera?

När jag ser hur det ser ut förstår jag bättre. Och är nog inne på samma linje som Kurtivan. Doslock är nog det rätta då det är svårt att använda uttaget. Visst hittar du något som inte nygger mer går det ju att använda tillfälligt när hyllan är uppe. Bara man då inte av misstag sänder ner hyllan som förstör något.
Nu är det fel enligt regler att täcka med annat än godkännt elmaterial annars skulle ju en trevlig siluett av klistervinyl kunna vara nått att dölja hålet med.

Tack för alla tips och tankar. Gick hem och kikade och det ser ut som om det går att flytta ut lyften från väggen tillräckligt mycket för att ett slimmat uttag ska få plats. Snickarna ska kika på detta och jag har även lyft tanken om ett golvuttag.

tack alla!

D
M Micke_TH skrev:
Tack för alla tips och tankar. Gick hem och kikade och det ser ut som om det går att flytta ut lyften från väggen tillräckligt mycket för att ett slimmat uttag ska få plats. Snickarna ska kika på detta och jag har även lyft tanken om ett golvuttag.

tack alla!
Men det verkar ändå olämpligt med att ha kontakter som kan tryckas ner av hissen när nyfikna gäster eller barn håller på.

D datja skrev:
Men det verkar ändå olämpligt med att ha kontakter som kan tryckas ner av hissen när nyfikna gäster eller barn håller på.
sitter ett väldigt känsligt klämskydd under nedersta hyllplanet så det borde inte vara ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.