TRJBerg
B BSOD skrev:
Molnet finns, men behövs inte. Inte ens för en första uppstart.

Kan köras enbart från lokalt nätverk eller utan anslutning till ditt lokala nätverk.
Tittade i manualen till Shelly pro. Där specar dom som ett krav att man registrerar sig i molnet. Senare i texten säger dom att tidsstyrningen lagras i molnet. Dessutom verkar de kräva kontakt med lokalt nätverk. På det ena stället jag ska använda det på finns inget lokalt nätverk och jag kan inte ha något sådant där heller.
 
B
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tittade i manualen till Shelly pro. Där specar dom som ett krav att man registrerar sig i molnet. Senare i texten säger dom att tidsstyrningen lagras i molnet. Dessutom verkar de kräva kontakt med lokalt nätverk. På det ena stället jag ska använda det på finns inget lokalt nätverk och jag kan inte ha något sådant där heller.
Är du säker? I alla fall de äldre behöver man inte ens installera appen för att konfigurera.

När jag läser manualen finner jag följande:
"
Shelly®
devices can work standalone in a local Wi-Fi network or they
can also be operated through cloud home automation services.
Shelly® devices can be accessed, controlled and monitored
remotely from any place the User has Internet connectivity,
as long as the devices are connected to a Wi-Fi router and the
Internet. Shelly® devices have integrated web servers, through
which the user may adjust, control and monitor them. The cloud
function could be used, if it is activated through the web server
of the device or the settings in the Shelly Cloud mobile applica￾tion."


Jag tolkar det som att molnet, eller lokalt nätverk, kan (men - inte måste) användas.
Den skapar ju för övrigt en egen accesspunkt, för att man ska kunna ansluta den till via en mobil (eller dator med wifi) för den initiala konfigurationen, så man behöver inte ha något nätverk lokalt om man bara ska ha t.ex. tidsbaserat av / tillslag.

Jag har i alla fall en (shelly 1) som är igång helt off grid utan problem
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
TRJBerg
B BSOD skrev:
Är du säker? I alla fall de äldre behöver man inte ens installera appen för att konfigurera.

När jag läser manualen finner jag följande:
"
Shelly®
devices can work standalone in a local Wi-Fi network or they
can also be operated through cloud home automation services.
Shelly® devices can be accessed, controlled and monitored
remotely from any place the User has Internet connectivity,
as long as the devices are connected to a Wi-Fi router and the
Internet. Shelly® devices have integrated web servers, through
which the user may adjust, control and monitor them. The cloud
function could be used, if it is activated through the web server
of the device or the settings in the Shelly Cloud mobile applica￾tion."


Jag tolkar det som att molnet, eller lokalt nätverk, kan (men - inte måste) användas.
Den skapar ju för övrigt en egen accesspunkt, för att man ska kunna ansluta den till via en mobil (eller dator med wifi) för den initiala konfigurationen, så man behöver inte ha något nätverk lokalt om man bara ska ha t.ex. tidsbaserat av / tillslag.

Jag har i alla fall en (shelly 1) som är igång helt off grid utan problem
Nu när jag tittar närmare ser det ut att vara en annan model, "Shelly pro 4PM":
 
B
Om du följer stegen under "the embedded web interface" så behövs varken moln eller app, för initiering eller programmering.
 
TRJBerg
B BSOD skrev:
Är du säker? I alla fall de äldre behöver man inte ens installera appen för att konfigurera.

När jag läser manualen finner jag följande:
"
Shelly®
devices can work standalone in a local Wi-Fi network or they
can also be operated through cloud home automation services.
Shelly® devices can be accessed, controlled and monitored
remotely from any place the User has Internet connectivity,
as long as the devices are connected to a Wi-Fi router and the
Internet. Shelly® devices have integrated web servers, through
which the user may adjust, control and monitor them. The cloud
function could be used, if it is activated through the web server
of the device or the settings in the Shelly Cloud mobile applica￾tion."


Jag tolkar det som att molnet, eller lokalt nätverk, kan (men - inte måste) användas.
Den skapar ju för övrigt en egen accesspunkt, för att man ska kunna ansluta den till via en mobil (eller dator med wifi) för den initiala konfigurationen, så man behöver inte ha något nätverk lokalt om man bara ska ha t.ex. tidsbaserat av / tillslag.

Jag har i alla fall en (shelly 1) som är igång helt off grid utan problem
Du citerar: "standalone in a local Wi-Fi network" - det låter lite som att lokalt nätverk krävs? Eller är det övertolkning?
Du har erfarenhet av installation och inställning av en sådan? Hur gjorde du i så fall? Går det med mobil?
 
TRJBerg
B BSOD skrev:
Om du följer stegen under "the embedded web interface" så behövs varken moln eller app, för initiering eller programmering.
Jag ser det nu. Verkar vara specifikt för Shelly 1PM?
 
B
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du citerar: "standalone in a local Wi-Fi network" - det låter lite som att lokalt nätverk krävs? Eller är det övertolkning?
Du har erfarenhet av installation och inställning av en sådan? Hur gjorde du i så fall? Går det med mobil?
Jag har installerat några olika shelly varianter, men inte de allra nyaste.

En shelly har inget tangentbord/skärm, de konfigureras via en mobil eller dator. Själva shellyn skapar ett trådlöst nätverk som du ansluter en mobil, Ipad eller dator mot direkt, och så konfigurerar man shellyn via ett webgränssnitt på din mobil/ipad/dator(valfri enhet med wifi).

I normala fall så konfigurerar man sedan shellyn så den ansluter till ett vanligt nätverk, om man har ett sådant, så man kan ansluta shellyn mot ett lokalt nätverk (och ev. Molnet). Men man måste inte göra det.

Men så var det i alla fall med förra generations shelly.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hej jag undrar hur det gick? Fick du ihop en lösning?
 
TRJBerg
P preben89 skrev:
Hej jag undrar hur det gick? Fick du ihop en lösning?
Just nu väntar jag på elektrikern. Han har varit här och tittat på anläggningen och jag har förklarat noga vad jag är ute efter (brytare, lättinställd och lättändrad timer (inte astrour), 3-fas 25A osv.
Han skulle kolla upp det och fråga äldre kolleger på firman (han var ung, var den som hade tid på firman just nu, de andra var väldigt upptagna). Förvånade mig lite med att vara inne på Plejd vilket kändes udda i sammanhanget. Han kommer väl på bättre tankar när kollar upp saken.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Just nu väntar jag på elektrikern. Han har varit här och tittat på anläggningen och jag har förklarat noga vad jag är ute efter (brytare, lättinställd och lättändrad timer (inte astrour), 3-fas 25A osv.
Han skulle kolla upp det och fråga äldre kolleger på firman (han var ung, var den som hade tid på firman just nu, de andra var väldigt upptagna). Förvånade mig lite med att vara inne på Plejd vilket kändes udda i sammanhanget. Han kommer väl på bättre tankar när kollar upp saken.
Med risk att låta tjatig, men hur gick det?
Vad blev det för lösning?
 
TRJBerg
H HomerS skrev:
Med risk att låta tjatig, men hur gick det?
Vad blev det för lösning?
Det har dragit ut på tiden... Han har väntat på material som ska komma 6 oktober dvs i morgon.
Hoppas det blir av snart för det är dyrt redan nu.
Det blir "vanliga" brytare som styrs av separata timers. Dvs två brytare och två timers. De ser ut så här:
Analog timer med blå och vit urtavla för installation i pannrum, märkt med Theben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han sätter upp en ny central/skåp bredvid den gamla centralen i pannrummet där allt ska sitta.
 
TRJBerg
Nu är i alla fall en timer och brytaren/kontaktorn installerad. Samt en elmätare för pannrummet (bergVPn, cirkpump och uttag).
Har satt frånslag kl 8 och tillslag kl 20. Får se hur det funkar. Går det bra ska jag pröva med frånslag kl 6 och tillslag kl 22.
 
TRJBerg
De senaste dagarna när det varit någon minusgrad på natten o 5-10 grader på dagen så har inne temperaturen varit senast så här:
Kl 8 på morgonen när pumpen stängs av: 21 grader generellt inomhus.
Kl 19:10 på kvällen, dvs nästan en timme innan pumpen sätts på: 19 grader i köket och 17 grader i vardagsrummet.
Nu har jag dessutom en luftvp med temperaturen satt till 19 grader. Tror inte den varit igång då temperaturen uppe vid innedelen nog inte gått under 19 grader.
 
TRJBerg
Under tiden när timern har bergVP:n avstängd, dvs mellan 7 på morgonen till 20 på kvällen drar gården ca 1,25 kWh/timme. Direkt efter vp går igång drar gården mellan 8 och 9 kWh/timme. Efter ett par, tre timmar går det ner till ung 5-6 kWh/timme blandat med ca 4 kWh/timme. Så fungerar som tänkt. Ännu inga temperaturproblem inne, går från ca 21 grader på morgonen ner till ung 17-19 grader på kvällen beroende på yttertemperatur.
(Ung 0,55 kWh/timme dras av det andra bostadshuset som hålls på underhållstemperatur på 10 grader av en luftVP.)
 
TRJBerg
F n är det 15 grader inne från mitten på dagen till sent på kvällen. Fortfarande är bergvp o cirkpump avstängd melkan 7 o 20.
Har luftvpn på hela tiden, men eftersom den sitter i hallen där trapphuset är värmer den mest de övre våningarna.
Mellan 7 o 20 drar jag ung 2,3 kW (total elförbrukning) numera.
Resten av tiden drar jag mellan drygt 6,5 kW o drygt 9,5 kW.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.