3 132 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Tvättmaskin Uttag från 50-talet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Å andra sidan var det väl inte tillåtet med ett vanligt uttag heller enligt de gamla reglerna, så man måste nog antingen hitta en dubbelisolerad tvättmaskin eller följa de nya reglerna. Man kan ju inte bara ta en ny regel, tillåtet med eluttag i badrum, och strunta i en annan, om jordfelsbrytare finns.
Låter som att det borde vara rätt billigt att få till det, antingen med uttag och jordfelsbrytare om andra krav uppfylls eller med fast installation, givetvis med jord framdragen.
Låter som att det borde vara rätt billigt att få till det, antingen med uttag och jordfelsbrytare om andra krav uppfylls eller med fast installation, givetvis med jord framdragen.
Är du bekväm med att skruva och mäta själv?
Skriva bort och kolla om du har jord, annars dra fram jord. Byt till ett uttag med jordfelsbrytare.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ag-elko-med-inbyggd-jordfelsbrytare/p-1255727

Skriva bort och kolla om du har jord, annars dra fram jord. Byt till ett uttag med jordfelsbrytare.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ag-elko-med-inbyggd-jordfelsbrytare/p-1255727

Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det är nog ganska osannolikt att det finns jord framdraget. Typiskt så var allt utom köksutrustning ojordat på 50-talet.
Och om du byter till ett användbart uttag, så MÅSTE det skyddas av jordfelsbrytare. Och det måste vara jordat. Sedan finns det regler om placering i förhållande till dusch och badkar. Lite förenklat: Minst 120 cm från duschen, och minst 60 cm från badkarskant. Detta då räknat fågelvägen, man kan alltså inte räkna in höjdskillnad i avstånden.
Och om du byter till ett användbart uttag, så MÅSTE det skyddas av jordfelsbrytare. Och det måste vara jordat. Sedan finns det regler om placering i förhållande till dusch och badkar. Lite förenklat: Minst 120 cm från duschen, och minst 60 cm från badkarskant. Detta då räknat fågelvägen, man kan alltså inte räkna in höjdskillnad i avstånden.
Jag var väl inte super intresserad i att debattera det hela till att börja med då min tanke aldrig varit att börja skruva i uttaget/byta ut grejer. Men fattar din poäng.Fairlane skrev:
Å andra sidan var det väl inte tillåtet med ett vanligt uttag heller enligt de gamla reglerna, så man måste nog antingen hitta en dubbelisolerad tvättmaskin eller följa de nya reglerna. Man kan ju inte bara ta en ny regel, tillåtet med eluttag i badrum, och strunta i en annan, om jordfelsbrytare finns.
Som jag skrev högre upp så tänkte jag väl mer om de fanns annat sätt att konvertera uttaget då jag pratat med en granne och hon menade att det ska finns någon typ av konverterare från ett gammalt tvättmaskinsuttag till ett modernt uttag... Uppfattade det som att det var en variant av t.ex timer eluttag (minus timer delen.)
Men grannen minns ej vad mojängen heter...
Jag hade väl hoppats på att det fanns annat sätt att konvertera uttaget då jag pratat med en granne och hon menade att det ska finns någon typ av konverterare från ett gammalt tvättmaskinsuttag till ett modernt uttag... Uppfattade det som att det var en variant av t.ex timer eluttag (minus timer delen.)T toolman77 skrev:
En adapter snubblar på att alla moderna tvättmaskiner tillverkade de senaste decennierna behöver jord, och det finns inte i det uttaget. Man kommer inte från att lägga fram jord vid installation av en tvättmaskin.
Och skulle det finnas en "mojäng" så är det en mycket dålig ide' din tvättmaskin kommer ju att vara ojordad om du inte drar fram en jord. Men det är klart den tvättar säkert lika bra utan jord, kom bara ihåg att bryta på säkringen när du ska lägga i och plocka ur tvätten.Caroline.G.R.P skrev:
Jag hade väl hoppats på att det fanns annat sätt att konvertera uttaget då jag pratat med en granne och hon menade att det ska finns någon typ av konverterare från ett gammalt tvättmaskinsuttag till ett modernt uttag... Uppfattade det som att det var en variant av t.ex timer eluttag (minus timer delen.)
Men TS frågar ju efter en adapter som möjliggör laddning av eltandborstar inte för att koppla in en modern tvättmaskin. Jag att det borde vara möjligt att tillverka en adapter från det uttaget till europlugg då båda uttagen är avsedda för dubbelisolerade apparater.E elmont skrev:
Är det då inte bättre att om möjligt sätta dit ett europauttag, istf detta?
Nu var ju inte syftet enbart att kunna ladda eltandborsten utan mer saker som kan användas i badrum. Och då SKA man för sin och andras säkerhet ha jordade uttag och jordfelsbrytare. Inte minst för att skydda alla dom som inte har en aning om ev faror.G Gramphos skrev:
Klicka här för att svara