Ett vägguttag i mitt sovrum sitter lite löst och vickar. Jag skulle vilja skruva åt det.
Jag vet inte vilken säkring som går till sovrummet. Jag vet inte heller hur många Ampere det är i vägguttaget. Jag kan inget om el heller.
Är det säkert, tillåtet och bra om jag gör följande?
1. Skruvar ur säkring för säkring för att testa vilken som går till sovrummet.
2. Därefter, då säkringen är urskruvad, skruva fast vägguttaget igen.
3. Skruva fast säkringen igen.
Ettan har jag redan testat, den gick till spisen. Är det dåligt att tillfälligt koppla bort kylskåpets säkring?
Jag vet inte vilken säkring som går till sovrummet. Jag vet inte heller hur många Ampere det är i vägguttaget. Jag kan inget om el heller.
Ettan har jag redan testat, den gick till spisen. Är det dåligt att tillfälligt koppla bort kylskåpets säkring?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Du kan göra precis som du skriver här. Kylen klarar sig några timmar utan ström. Om det är betongvägg kan det bli lite kämpigt att få fast uttaget. Det kan behöva borr och dubbla pluggar. Men du kan ju öppna och titta utan att bryta strömmen för att se vad som krävs för att få fast det igen.R Rofaj skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 807 inlägg
Att lossa på locket och titta är ofarligt. Men uttaget kan vara så gammalt att spänningsförande skruvar blir berörbara när locket är av, dock inte skruvarna som håller locket. Så egentligen är det bäst att du bryter strömmen med säkringen först.
Det är inte plasten som sitter löst utan insatsen.D Daniel 109 skrev:
Antar du aldrig sett dylikt men detta är fakta.
Ser ts inte det som är beskrivet är det hens bekymmer men som anläggnings brukare åligger ett enormt ansvar att anmäla in oegentligheter till innehavare!
Jag tycker uttaget ser lite trött ut, skulle nog bytt det mot ett nytt.R Rofaj skrev:Ett vägguttag i mitt sovrum sitter lite löst och vickar. Jag skulle vilja skruva åt det.
[bild]
[bild]
Då kan man ju samtidigt se till att det sitter ordenligt fast i väggen.
Otroligt vad folk ska krångla till allt.
Angående säkringen, det enklaste är ju att bara stänga av all el via huvudbrytaren så slipper du bry dig om vilken propp det är. Att ha strömmen avstängd någon några timmar är inget problem för kyl/frys. Är ju bara som ett kortare strömavbrott.
Sen är det bara att dra år skruvarna och hoppas att det hjälper. Hjälper inte det kan du be hyresvärden om hjälp.
Angående säkringen, det enklaste är ju att bara stänga av all el via huvudbrytaren så slipper du bry dig om vilken propp det är. Att ha strömmen avstängd någon några timmar är inget problem för kyl/frys. Är ju bara som ett kortare strömavbrott.
Sen är det bara att dra år skruvarna och hoppas att det hjälper. Hjälper inte det kan du be hyresvärden om hjälp.
Sätt i en lampa i uttaget. Se till att den lyser.
Slå av huvudbrytaren till vänster om propparna.
Kontrollera att lampan slocknat.
Skruva bäst du vill.
Personligen hade jag bytt uttaget, dom brukar bli lite trötta efter ett tag med risk för varmgång.
Eller så ringer du en elektriker och ber honom fixa det samtidigt som han sätter dit jordfelsbrytare..
Slå av huvudbrytaren till vänster om propparna.
Kontrollera att lampan slocknat.
Skruva bäst du vill.
Personligen hade jag bytt uttaget, dom brukar bli lite trötta efter ett tag med risk för varmgång.
Eller så ringer du en elektriker och ber honom fixa det samtidigt som han sätter dit jordfelsbrytare..
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Nu har jag rensat bort en massa trams med följdinlägg i tråden.
/moderator
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 607 inlägg
Följ råden från Bo här i tråden. Du kan ev. lägga upp en bild här när du har tagit av kåpan på uttaget.
Vanligen är det bara att dra åt en skruv lite, dra inte för kung o fosterland, då kan det spricka. Men det är också tänkbart att uttaget har spruckit (ovanligt, men förekommer), så det är därför det nu sitter löst. Men det brukar märkas rätt tydligt om man skruvar fast det.
Vanligen är det bara att dra åt en skruv lite, dra inte för kung o fosterland, då kan det spricka. Men det är också tänkbart att uttaget har spruckit (ovanligt, men förekommer), så det är därför det nu sitter löst. Men det brukar märkas rätt tydligt om man skruvar fast det.
Jag har (hade) samma modell på två vägguttag i vårt hus. Båda var väldigt sköra i plasten och petskyddet på insidan av uttaget sprack när jag plockade bort locket. Så var försiktig när du plockar bort locket, annars kanske du åker på att byta hela uttaget.
Klicka här för att svara