Hej.
Kan någon hjälpa mig utan pekpinnar tack!?
Är denna elmätare rimlig att koppla in själv?
Det läcker el från vår fastighet till en byggnad och jag behöver veta hur mycket ström som försvinner där.

Fick en orimlig offert från en elektriker och har helt enkelt inte råd just nu.

Jag vet ju såklart hur jag stänger av strömmen till kabeln på vilken jag ska sätta mätaren.

Ska koppla in mätaren uppe i byggnaden på en kabel som går till en av faserna från vår elstolpe.

Känns som det borde vara ganska logiskt hur man kopplar in mätaren eller vad kan bli problem?

Tack för hjälp!

https://www.kjell.com/se/produkter/...VSo9oCR0iKgGmEAQYBCABEgJeZ_D_BwE&gclsrc=aw.ds

• En elmätare för DIN-skenmontering visas på en webbutiksida, med pris och produktinformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just arbete i central är kanske inte är så lämpligt, men varför en fast mätare, varför inte bara kolla strömmen med en tångamperemeter?

Det är bara till för enfas. Vad för kabel går upp till stugan?

P Plutus skrev:
Just arbete i central är kanske inte är så lämpligt, men varför en fast mätare, varför inte bara kolla strömmen med en tångamperemeter?
jag ska inte sätta den i en central utan på kabeln som försörjer detta uthus med el. Ska sätta den i det rum där kabeln kommer in i huset. Jag behöver veta över en tidsperiod hur mycket ström huset drar.

A atomlab skrev:
Det är bara till för enfas. Vad för kabel går upp till stugan?
Ja, men det är bara en fas som går upp till stugan. Från vår elstolpe. Skruvar jag ur den säkringen i skåpet i vår elstolpe så slocknar stugan. Så det kan inte vara trefas som går dit

Det finns väl två saker att se upp med.
1) ovanlig placering eller numrering av anslutningarna, men följer man anvisningen ör det inget problem.
Om du kikar under support på sidan så finns dokument som beskriver hur fas (L) och nolla (N) skall anslutas för in respektive ut.
Enfasig energimätare för DIN-skenmontering, digital display, flerspråkig produktinformation, Velleman-märke, CE-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2) Köper du en slimmad normkapsling på Biltema så kanske locket inte går att skruva på eftersom höjden på normkomponenten respektive höjden till ”hålet” kan variera. Dom har faktiskt en som det inte står Biltema på som har just det problemet. :rolleyes:

G Gagas skrev:
Ja, men det är bara en fas som går upp till stugan. Från vår elstolpe. Skruvar jag ur den säkringen i skåpet i vår elstolpe så slocknar stugan. Så det kan inte vara trefas som går dit
Men det var väl inte någon bra motivering. Elvärmen och spisen kanske ligger på de andra faserna. :oops:

Du måste ju vara säker på att kabeln du ska möta på går till stugan och då blir det ju lätt att se hur många ledare det är i kabeln.

blackarrow blackarrow skrev:
Men det var väl inte någon bra motivering. Elvärmen och spisen kanske ligger på de andra faserna. :oops:

Du måste ju vara säker på att kabeln du ska möta på går till stugan och då blir det ju lätt att se hur många ledare det är i kabeln.

Alltså. Från vår elstolpe ute går en kabel till vårt huvudhus. Tre faser i den kabeln, som fördelar sig i centralen i vårt hus.

Från vår stolpe går även en kabel till. Det är denna som går till uthuset/stallet (som är grannens, men det är en annan historia).

I skåpet på vår stolpe sitter en ny elmätare och tre huvudsäkringar - en för varje fas.

stallen/uthuset slocknar när jag skruvar ut den tredje (tror jag det var) huvudsäkringen där.

Det betyder väl att det är en fas som går upp till stallet? Och då funkar denna mätare att sätta på den kabeln där den är inkommande in i stallet/uthuset?

Ja den mätaren fungerar för att mäta en fas, Men för att vara säker på vad du har i kabeln så är det lämpligt att öppna och titta efter där kabeln matas ifrån. Sedan ska det nog kollas att säkringarna i ditt skåp är lämpliga för den kabel som går till stallet. Den bör ha samma area som den andra kabeln som går till huset men med mindre trådar om den är enfas. Är stallkabeln för högt säkrad kan det få svåra följder.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E
Det blir nog bekymmer om du tänkt betalt av granne för denna el.

E El-Löken66 skrev:
Det blir nog bekymmer om du tänkt betalt av granne för denna el.
För att den inte är tillräckligt pålitlig/”godkänd”, eller varför menar du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.