Hej. Köpte en strömbrytare på Biltema.
Jag måste byta den jag har i badrummet.
Nu funderar jag lite över inkoppling.
Det står L1, L2, L3 på ena raden.
Motsvarande på andra sidan står det.
1 2,3. Men...
Man kan fästa ena kabeln L1 eller L2.
Men på motsatt sida går det endast att skruva fast kabeln på nr.1
Så frågan är. Blir det L1 till 1 jag skall välja?
Ni verkar kunniga här på forumet och kan säkert hjälpa mig. Elektrisk anslutningsmodul, anslutningsterminaler märkta 1, 2, 3, metallfästen, grå plast, informationsetiketter, CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 till L2. Det framgår på schemat som är tryckt på brytaren.
 
D Daniel 109 skrev:
1 till L2. Det framgår på schemat som är tryckt på brytaren.
Tack, snälla för svaret.
 
N Nybörjarmicke skrev:
Hej. Köpte en strömbrytare på Biltema.
Jag måste byta den jag har i badrummet.
Nu funderar jag lite över inkoppling.
Det står L1, L2, L3 på ena raden.
Motsvarande på andra sidan står det.
1 2,3. Men...
Man kan fästa ena kabeln L1 eller L2.
Men på motsatt sida går det endast att skruva fast kabeln på nr.1
Så frågan är. Blir det L1 till 1 jag skall välja?
Ni verkar kunniga här på forumet och kan säkert hjälpa mig.[bild]
Ska du använda trappfunktionen eller har du bara tå ledare i dosan?
 
T Tompafix skrev:
Ska du använda trappfunktionen eller har du bara tå ledare i dosan?
Ingen trappfunktion.
 
N Nybörjarmicke skrev:
Ingen trappfunktion.
fas in på 1. Tändttråd på L1, eller L2. Det är bara vilket håll vippan tänder åt som påverkas om du sätter den i L1 eller L2.
 
T Tompafix skrev:
fas in på 1. Tändttråd på L1, eller L2. Det är bara vilket håll vippan tänder åt som påverkas om du sätter den i L1 eller L2.
Tack snälla alla för era svar. Nu känner jag mig säker på hur jag skall göra.
Passar även på och önskar er alla en trevlig helg
 
Tompafix: Det är inte särskilt vanligt med trappkoppling i badrum va, TS pratar dessutom om två ledningar.

Om man kopplar på L2 som jag skrev så kommer vippan att ha rätt funktion. Dvs, av när den är neråt.
 
D Daniel 109 skrev:
Tompafix: Det är inte särskilt vanligt med trappkoppling i badrum va, TS pratar dessutom om två ledningar.

Om man kopplar på L2 som jag skrev så kommer vippan att ha rätt funktion. Dvs, av när den är neråt.
Nej de är inte så vanligt, men det finns. Har själv haft badrum med två ingångar. Om den är vänd rätt ja, vilket inte alltid är fallet. Sedan kan det ju vara så att alla andra tänder nedåt som förr i tiden och man vill ha lika
 
D Daniel 109 skrev:
Tompafix: Det är inte särskilt vanligt med trappkoppling i badrum va, TS pratar dessutom om två ledningar.
Om nån släcker på knappen utanför dörren så är det bra om man kan tända igen från insidan....
 
useless useless skrev:
Om nån släcker på knappen utanför dörren så är det bra om man kan tända igen från insidan....
Haha det var en ny variant :crysmile:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.